تسنیم نوشت:

پادشاه سعودی، محمد بن نایف ولیعهد این کشور را به عنوان نماینده خود به نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ‌دیوید اعزام می‌کند. به گزارش خبرگزاری عربستان، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی، محمد بن نایف ولیعهد این کشور را به عنوان نماینده خود به نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در کمپ‌دیوید اعزام می‌کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: از آنجا که سلمان بن عبدالعزیز علاقمند به تحقق امنیت و صلح در یمن و تسریع در روند ارسال کمک‌های بشردوستانه برای ملت یمن است و از آنجا که نشست کمپ‌دیوید با دوره آتش بس انسانی و افزایش عملیات امدادرسانی و افتتاح مرکز امدادرسانی ملک سلمان همزمان شده است، پادشاه، محمد بن نایف ولیعهد را به نشست کمپ دیوید اعزام می‌کند تا وی رئیس هیئت عربستان در این نشست را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: در این نشست علاوه بر محمد بن نایف، محمد بن سلمان بن عبدالعزیز جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان و شمار دیگری از مقامات سعودی حضور دارند. پیش از این «جمال خاشقچی» یکی از مسئولان سرشناس سعودی در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای گفته بود که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در نشستی که قرار است سران عرب حوزه خلیج فارس با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپ دیوید داشته باشند، حاضر نخواهد شد.

وی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشته است: بنا به دلایلی ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در این نشست حضور نخواهد داشت و به جای وی شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد جدید عربستان سعودی، دیگر سران عرب را در این نشست همراهی خواهد کرد. این در حالی است که «اریک شولترز» سخنگوی کاخ سفید، روز گذشته اعلام کرده بود که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «سلمان‌بن عبدالعزیز» شاه سعودی، چهارشنبه آینده در کاخ سفید و قبل از نشست کمپ دیوید، دیدار می‌کنند.

شولتز در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: اوباما و ملک سلمان «به رایزنی‌های خود درخصوص بسیاری از مسائل منطقه‌ای و نیز روابط دوجانبه ادامه خواهند داد». کاخ سفید قبلاً اعلام کرده بود «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در 13 ماه می (23 اردیبهشت) با سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کمپ‌دیوید واقع در ایالت مریلند دیدار و گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر مجتهد فردی که از پشت پرده آل سعود اخبار مهمی را فاش می‌کند در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته است: شیخ صباح الاحمد امیر دولت کویت و به دلیل شناخت بسیار دقیقی که از ملک سلمان بن عبدالعزیز دارد، به شاهزاده محمد بن سلمان فرزند پادشاه عربستان سعودی توصیه کرده است تا اجازه ندهد پدرش به آمریکا سفر کند. امیر کویت در این باره به فرزند پادشاه عربستان گفته است که به دلیل وضع جسمانی پادشاه عربستان و نیز مشکلات عقلی که ملک سلمان با آن رو به رو است از سفر وی به آمریکا جلوگیری شود، تا باعث آبروریزی نشود.

مجتهد در این باره افزوده است: از این رو قرار شده است تا شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد عربستان سعودی ریاست هیئت سعودی در سفر به واشنگتن را برعهده بگیرد، و به همراه وی قرار شده است شاهزاده محمد بن سلمان عزیمت کند. وی همچنین در ادامه گفت: البته گفته می‌شود، شخص ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در زمانی دیگر و در یک برنامه جداگانه به آمریکا سفر کند تا در این برنامه بخش‌هایی که مایه آبرو ریزی است، وجود نداشته باشد. وی همچنین می‌افزاید: صباح الاحمد یکی از دوستان بسیار نزدیک ملک سلمان بن عبدالعزیز است و هر دو باهم در بحران خلیج فارس وقت بسیاری گذرانده‌اند و دوستی بین این دو تا به امروز باقی مانده است، از این رو بود که وی به خود اجازه داده است تا چنین توصیه‌ای را به فرزند ملک سلمان مطرح کند. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =