رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 به خوبی پیش می رود گفت: مذاکره کنندگان به خوبی از حاکمیت و منافع ملی ما دفاع می کنند و به هیچ چیزی خارج از چارچوب تعیین شده توسط مسوولان نظام عمل نخواهند کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی امروز -یکشنبه- در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای که در سالن خوارزمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات برگزار شد گفت: هرچه مورد توافق قرار بگیرد، بر اساس توافقی است که در داخل کشور و بین مسوولان در باره آن اجماع حاصل شده است.

وی در پاسخ به سووالی در خصوص دبه کردن طرف مقابل در مذاکرات هسته ای گفت: در برخی از امور در جلسات اخیری که داشتند نسبت به تفاهماتی که قبلا داشته ایم بعضی سووال ها را دوباره مطرح کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به برنامه احداث بیمارستان تخصصی هسته ای اظهار داشت: این بیمارستان ، بیمارستان وسیعی خواهد بود و تاسیساتی برای نخستین بار در این بیمارستان نصب خواهد شد.

به گفته صالحی با راه اندازی این بیمارستان جلوی خروج بیماران صعب العلاجی که برای درمان به خارج از کشور می روند گرفته می شود و حتی زمینه برای توریسم درمانی و جذب بیماران از کشورهای منطقه فراهم می شود.

صالحی یادآور شد این بیمارستان با هزینه سنگینی که بخشی از آن توسط سازمان انرژی اتمی تامین می شود احداث خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که شهردای تهران زمین مورد نیاز برای احداث این بیمارستان را تامین می کند گفت: اطلاع رسانی دقیق تر بعد از توافقات انجام خواهد شد.

 

**حرکت جدی برای ساخت دو نیروگاه هسته ای با روس ها امسال آغاز می شود

رییس سازمان انرژی اتمی درخصوص قرارداد دو نیروگاه هسته ای دو هزارو 100 مگاواتی با روس ها گفت: اواخر سال گذشته قرارداد احداث این نیروگاه ها امضا شد و حرکت جدی برای ساخت این نیروگاه ها امسال آغاز می شود.

صالحی در مراسم بزرگداشت شهدای هسته ای افزود: شهرک مربوط به استقرار تکنسین ها و مهندسین این مجموعه عظیم در حال ساخت است و ما برای راه اندازی این دو واحد نیروگاهی 13 هزار تکنسین و مهندس در بوشهر نیاز خواهیم داشت.

وی یادآور شد: علاوه بر این با یک کشور دیگر برای انعقاد قرارداد نیروگاه های کوچک 100 مگاواتی پیش رفتیم و حدود 90 درصد کار پیش رفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این نیروگاه ها در سواحل مکران (دریای عمان) احداث خواهد شد گفت: از طریق این نیروگاه ها می توانند هم آب شیرین و هم برق تولید کنند.

به گفته صالحی ارزش قرارداد دو نیروگاه در بوشهر بالای 10 میلیارد دلار و قرارداد نیروگاه های کوچک هم دو میلیارد دلار است و این پروژه ها قرار است ظرف 10 سال عملیاتی است.

وی در ادامه به پروژه استانداردسازی کاربردهای هسته ای اشاره کرد و با بیان اینکه حرکت جدی در این زمینه آغاز شده است گفت: تنها در بخش کشاورزی حدود سه هزار گونه جدید محصول کشاورزی از طریق تکنولوژی هسته ای ایجاد شده است و در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و سلامت کاربردهای گسترده ای در این زمینه وجود دارد.

صالحی ادامه داد: طی یکی دو ماه آینده امیدواریم بزرگترین بیمارستان هسته ای کشور در منطقه که تمام تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص و درمان بیماران را بر عهده دارد کلنگ زنی شود.

صالحی در ادامه، درباره مذاکرات با گروه 1+5 گفت : این مذاکرات به لطف الهی و اگر مقدر باشد به نتیجه می رسد و اطلاعاتی که به دست ما رسیده نشاندهنده این است که مذاکرات خوب پیش می رود.

وی افزود: البته آنها از حالا دارند دبه در می آورند و روی یک سری از مسائل که قبلا تفاهم شده سوال هایی را مطرح می کنند البته آنها فهمیده اند که چه رخ داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت : این مذاکرات در مجموع به نتیجه خواهد رسید اما ما نگفتیم ما می خواهیم به هر قیمتی به نتیجه برسیم بلکه توافق باید با حفظ منابع ملی و حاکمیت ملی و در چارچوبی که رهبری و مسوولین نظام مشخص کرده اند پیش می رود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =