مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: بدون تردید هرگونه تجاوز احتمالی دشمن با پاسخ مواجه می‌شود و نیروهای مسلح در این رابطه، هیچ ملاحظه سیاسی و دیپلماتیکی نخواهند داشت.

سردار یدالله جوانی در گفتگو با مهر، با اشاره به تهدیدات اخیر صورت‌گرفته از سوی برخی مقامات نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی اظهار داشت: ادبیات تهدید از سوی آمریکایی ها آنهم در کنار مذاکرات دیپلماتیک، سیاستی است که طی سالهای اخیر در قبال جمهوری اسلامی به کار گرفته اند که با عنوان «فشار - مذاکره» از آن یاد می‌شود.

وی افزود: آنها این سیاست را در دهه های مختلف و در جاهای دیگر بکار گرفته و بعضا نتیجه گرفته اند که از این طریق خواسته های خودشان را به طرف مقابل در پای میز مذاکره تحمیل کنند؛ در واقع این رویکرد، بخشی از خط مشی سیاست خارجی آنهاست و بر همین اساس، مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود آن را به شدت نکوهش کردند و به صراحت فرمودند که با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: اساس این مسئله باید قابل درک باشد که وقتی دو طرف با هم مذاکره می کنند، از منطق مذاکره و ساز و کارهای مخصوص به آن استفاده می‌کنند نه از ابزار تهدید، لذا رهبر انقلاب تأکید کردند که مذاکره بشود، اما مذاکره‌کنندگان ما تهدید و تحقیر را نپذیرند.

مذاکرات شکست بخورد، مقصر آن «تهدیدهای آمریکایی» است

جوانی تصریح کرد: این تهدیدات آمریکایی نشان می‌دهد که اگر مذاکرات با بن‌بست یا شکست مواجه شود، قطعاً یکی از دلایل آن، همین رویکرد آمریکایی ها و سیاست «فشار - مذاکره » است که تلاش می کنند تا اراده خودشان را با تهدید بر طرف مقابل مذاکره تحمیل کنند؛ در حالی که مردم ایران ذاتاً چنین چیزی را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در پاسخ به تهدیدات آمریکایی می توان اینطور برداشت کرد که آنها تصور می‌کنند که می‌توانند بن‌بست سیاسی را در فاز نظامی دنبال کنند و این ادبیات را حتی بعد از بیانیه لوزان نیز در ادبیات شخص اوباما و برخی از مقامات نظامی و سناتورهای آمریکایی دیده ایم، اما مقام معظم رهبری با صراحت پاسخ این نوع اظهارات را دادند که شما «اساسا غلط می‌کنید که تهدید می کنید» و گذشتن «دوران بزن و در رو» را نیز یادآوری کردند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: اگر به پیشینه اقدامات نظامی آمریکا و صهیونیستها نگاه کنیم، می‌بینیم که آنها یک سری اهداف را بمباران می‌کردند، اما به دلیل ضعف کشور هدف، هیچ تهدیدی علیه منافع آنها صورت نمی‌گرفت؛ این مسئله را در جاهایی از جمله در بمباران تاسیسات هسته ای عراق و لیبی دیده ایم، لذا مقام معظم رهبری خواستند هشدار بدهند که اگر دست به اقدامی بزنید، ملت ایران شما را رها نمی‌کند.

دو نکته مورد تأکید رهبر انقلاب در مواجهه با تهدیدات غربی - صهیونیستی

جوانی در ادامه به یادآوری دو نکته مورد تاکید مقام معظم رهبری در مواجهه با تهدیدات نظامی دشمن طی سال‌های اخیر پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در مواجهه با تهدیدات غربی‌ها و صهیونیستها اولا با صراحت تاکید کرده‌اند که بدون تردید هرگونه تجاوز احتمالی با پاسخ مواجه می‌شود و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی لحظه ای درنگ نخواهند کرد و در این رابطه هیچ ملاحظه سیاسی و دیپلماتیک هم وجود نخواهد داشت.

وی افزود: این پیام بسیار روشن است که نظام سیاسی ما تصمیم خود را گرفته که اگر حمله ای صورت بگیرد، قطعا پاسخ بدهد و این یک اجماع داخلی دارد، چون استقلال و عزت ملی با هزینه بدست آمده و محافظت خواهد شد.

جوانی به توضیح دومین نکته مورد تاکید رهبر انقلاب در مواجهه با تهدیدات نظامی دشمن پرداخت و اظهار داشت: این نکته از آن قرار است که واکنش جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه تجاوز احتمالی شدید و غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود و این نکته که نظام سیاسی ما و رهبری معظم انقلاب در جایگاه فرماندهی کل قوا با چنین قاطعیتی سخن می‌گویند، مبتنی بر یک توانمندی واقعی است و نه رجزخوانی سیاسی.

گشایش جبهه های جدید علیه ایالات متحده در آسیا و آفریقا، در صورت حمله به ایران/ ناوهای آمریکایی، یکی از اهداف ما هستند

این کارشناس مسائل منطقه ای تصریح کرد: توانمندی های ما امروز اساسا در حوزه هایی است که دشمن نسبت به برخی از آنها آگاه است ونسبت به برخی دیگر نیز بی‌خبر است؛ حضور آمریکایی‌ها در مناطق اطراف ما و منافع آنها، یکی از اهداف در دسترس ماست؛ از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران امروز هواداران بسیاری در سطح منطقه و جهان دارد که هرگونه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی باعث میشود، جبهه های مختلفی در نقاط مختلف جهان از جمله در آسیا و آفریقا و نقاط دیگر علیه ایالات متحده و منافع آن گشوده شود.

وی ادامه داد: اگر آمریکایی ها می‌خواهند این توانمندی‌های فرامنطقه ای ایران را ببینند، بهتر است نیم‌نگاهی به نتایج جنگ های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه صهیونیست‌ها داشته باشند که این فقط نشان‌دهنده بخشی از توانمندی های جمهوری اسلامی است و امروز هم اگر تهدیدی صورت بگیرد، منافع آمریکا از جمله ناوهای آنها در خلیج فارس، تنها یکی از اهداف ما خواهد بود.

جوانی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب در پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی با صراحت و به صورت مصداقی اعلام کردند که «تل آویو و حیفا» با خاک یکسان خواهد شد.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: دشمنان ما این حقایق را به طور اجمالی می‌دانند و همین اطلاع اندک، باعث شده تا به سمت عملی کردن تهدیدات خود نروند و از شدت تهدیدات آنها کاسته شود، اما اگر دچار اشتباه محاسباتی شوند قطعا بعد از ارتکاب این اشتباه، راه بازگشت نخواهند داشت.

وی با اشاره به اوضاع یمن خاطرنشان کرد: امروز که عربستان به عنوان متحد منطقه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین حوادثی را در یمن رقم زده است، به دنبال بقای خود است؛ چراکه سمت و سوی تحولات منطقه به گونه ای است که جایی برای چنین رژیم هایی که متحد غرب هستند باقی نمی‌گذارد؛ حالا وقتی آنان در چنین باتلاقی گیرکرده‌اند، چگونه می‌توانند به جمهوری اسلامی تعرضی داشته باشند و سر سالم به در ببرند؟.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415316

برچسب‌ها