نماینده ولی فقیه در هلال احمر: فضای مجازی بهترین راه ارتباط با جامعه هدف است

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به ظرفیت های جوانان در امر نوع دوستی گفت: توجه وی‍ژه به جوانان از اولویت ها اصلی این جمعیت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی که به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال احمر در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا سخن می گفت با بیان این مطلب به برخی از برنامه ها و فعالیت ها مجموعه مردم نهاد هلال احمر اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی در این مصاحبه با اشاره به آغاز هفته جهانی هلال و ضمن تشکر از عنایات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، ریاست جمهور ، دیگر مسوولان عالی نظام به این مجموعه از تلاش و زحمات تمامی مدیران ، مسئولان ، امدادگران، داوطلبان، جوانان، خیرین ، فعالان عرصه های مختلف و مرتبط با جمعیت، مسوولان استانی ، شهرستانی و شعب مختلف و تمام همکاران زحمتکش این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.

او در 14 سال گذشته به عنوان نماینده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اتریش و انگلستان، مسوولیت تاسیس و راه اندازی مرکز اسلامی وین و همچنین ریاست مرکز اسلامی لندن را بر عهده داشت.

معزی پیش از آن نیز در مسوولیت های مختلف چون معاون فرهنگی و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، معاون وزیر کشور ، ریاست دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق (ع) به فعالیت مشغول بود.

معزی پس از بازگشت به کشور و به دنبال درگذشت آیت الله سید علی غیوری در 27 آذر 1393 در دی ماه سال 1393 به عنوان نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر منصوب شد.

او در این مصاحبه ضمن تبریک روز جهانی صلیب سرخ و هفته هلال، این ایام را فرصت مناسبی برای توجه بیشتر به زوایای مختلف فعالیت ها و اقدامات ارزشمند این مجموعه مهم دانست.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با بیان اهداف جمعیت هلال احمر همچون بی طرفی، بی غرضی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی و تاثیری که می تواند در ایجاد روحیه وحدت و ایثارگری در میان مردم و جامعه به خصوص جوانان داشته باشد، گفت: خدمت رسانی و آرامش بخشی به مردم یکی از اهداف مهم این مجموعه است.

 توجه به موقوفات هلال احمر

معزی در ادامه گفت و گو گفت: بر اساس حکم مقام معظم رهبری به اینجانب نظارت بر فعالیت هایی همچون کمک های مردمی، وقف و هدایا در زمینه های مختلف و توجه به ابعاد مختلف جذب و هزینه نمودن آنان، در حوزه مسوولیت های نمایندگی ولی فقیه قرار دارد تا به درستی و در راستای اهداف جمعیت به کار گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در ادامه درباره بخشش و موقوفاتی که از سوی مردم در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می گیرد، گفت: تاکید بر نیت اصلی بخشش ها که در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می گیرد، یکی از برنامه ها دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در هلال احمر است.

او در ارتباط با موقوفات و هدایایی که مردم در اختیار این جمعیت قرار می دهند، گفت: بر خلاف تصور عمومی که جمعیت هلال احمر تنها در زمان بلایا و مصایب طبیعی در خدمت مردم قرار می گیرد باید یادآوری کرد که تنوع فعالیت ها در این مجموعه مردم نهاد بسیار گسترده بوده و توانبخشی ،آموزش ، سرپرستی ایتام ، رسیدگی به خانواده های بی سرپرست، سالمندان و نیازمندان را نیز شامل می شود که برخی از آنان در قالب وقف به جمعیت واگذار می شود که باید به دقت بر اساس نیت واقف مدیریت و هدایت شود.

این مقام هلال احمر ادامه داد: نهاد نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر به این مهم توجه ویژه ای داشته و در این زمینه برنامه ریزی کرده است تا تمامی بخشش ها ، موقوفات ، هدایا و ... در مسیر درست خود هزینه شود.

او با بیان این که اگر مردم مطمئن باشند بخششی که ارائه کرده اند در مسیر درست و مورد نظرشان استفاده می شود، اعتمادشان به هلال احمر بیشتر خواهد شد، گفت: نظارت نهاد نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در واقع تامین کننده اعتماد مردم و جذب مشارکت حداکثری و همراهی و همیاری آنان با هلال احمر و اهداف تعیین شده است.

معزی با اشاره به این که بشردوستی، احسان و نیکوکاری جزیی از فرهنگ و داشته های ارزشمند مردم ایران اسلامی است، گفت: در هنگام بروز سوانحی مانند سیل و زلزله در کشور مردم از یکدیگر برای کمک رسانی و امداد پیشی می گیرند و بر اساس آموزه ها و ارزش های اسلامی، همگی در برابر یکدیگر مسوول هستند و نهاد نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر هم تلاش می کند تا این رویکرد را به صورت جدی تبلیغ کند.

او با بیان این که در جامعه اسلامی، مسلمانان موظف به کمک یکدیگر به خصوص در هنگام بروز حوادث هستند، گفت: امام علی (ع) در نامه ای که برای مالک اشتر مرقوم فرمودند از وی می خواهد با برادران دینی خود و دیگران که در خلقت همسان هستند به رحمت و رافت رفتار کند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به شعر معروف سعدی که بنی آدم اعضای یکدیگرند، گفت: نوع دوستی در فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی جایگاه ویژه ای داشته و این نگاه و فرهنگ ریشه در دین ، آیین و ملیت ایرانیان دارد.

معزی در خصوص مفهوم انفاق و جایگاه آن نیز گفت: در جامعه اسلامی باید کمبودها و کاستی هایی را که ایجاد می شود با کمک به یکدیگر رفع کنیم و مجموعه مردم نهادی مانند جمعیت هلال احمر در این زمینه پیشگام بوده و خواهد بود.

او ادامه داد: در جامعه اسلامی تنها وظیفه دولت رفع کاستی ها نیست بلکه ملت و مردم نیز برای رفع این کاستی ها وظیفه دارند و مقدم داشتن دیگران بر خود یک فرهنگ و باور اسلامی است که باید در جهت گسترش این فرهنگ تلاش نمود.

فرهنگ بشر دوستی نیاز به آموزش دارد

حجت الاسلام و المسلمین معزی در این زمینه گفت: اگر خواهان داشتن جامعه بشر دوست باشیم، باید فرهنگ نوع دوستی و احسان را به افراد جامعه آموزش دهیم تا مردم خالصانه در جهت رضایت پروردگار متعال همدل و همزبان حرکت کنند و در جهت یاری رساندن به یکدیگر و ایجاد روحیه وحدت و ایثار پیشگام باشیم.

او ادامه داد: فرهنگ سازی در این زمینه و ترویج روحیه احسان و نیکوکاری از دیگر وظایف دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمر است و در این زمینه به ویژه در میان همکاران جمعیت برنامه ریزی لازم صورت پذیرفته است.

معزی با اشاره به فعالیت های سازمان جوانان هلال احمر گفت: آموزش فرهنگ احسان، بشردوستی ، کمک به دیگران ، امداد و نجات هنگام بروز حوادث به جوانان یکی از فعالیت های ارزشمند این مجموعه است که البته باید مورد توجه جدی قرار گیرد و این مهم جزو اولویت اساسی برنامه دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری است.

او با تاکید بر این که آموزش این مضامین به نوجوانان اقدام ویژه ای است و نیازمند برنامه ریزی درست و دقیق است، گفت: به روش های هنرمندانه و عالمانه، این آموزش ها باید به آنان ارایه شود.

این مقام هلال احمر درباره آموزش این مفاهیم به جوانان گفت: در این دوره سنی اگر نوجوانان و جوانان رها شوند می توانند دچار مشکلات و معضلات جدی شوند و در مقابل اگر آموزش و هدایت درست از سوی مربیان دلسوز، آگاه و دانشمند صورت گیرد می توانند به افرادی دلسوز، نوع دوست و متعهد تبدیل شوند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: کارهایی که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس در میدان های جنگ انجام دادند، بسیاری از افراد مسن از انجام آن ناتوان بودند و سازمان جوانان یکی از فضاها و ظرفیت های مهمی است که می تواند فرهنگ گذشت و خدمت به دیگران را آموزش و ارتقا بخشد.

حجت الاسلام و المسلمین معزی با بیان این که اگر در جامعه ای فرهنگ کمک، خدمت و یاری به افراد جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات آن جامعه حل خواهد شد، گفت: در چنین جامعه ای افراد به سمت پیشرفت و تعالی حرکت خواهند کرد که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد جهش های ارزشمند و مطلوبی در این زمینه بوده ایم.

 ضرورت شناسایی خیرین در جامعه

او در رابطه با سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز گفت: شناسایی خیرین و هدایت آنان به سوی نیاز ها از جمله وظایف و برنامه های سازمان داوطلبان است تا این ظرفیت ها در خدمت ارتقا فعالیت ها و خدمت رسانی مطلوب تر به مردم قرار گیرد.

او در ادامه با اشاره به این که تنها نیازمندی ها و ارائه موقوفات و هدایا به مسائل مادی محدود نیست، گفت: بسیاری از پزشکان ، پیراپزشکان و دیگر متخصصان عرصه های مختلف، دانش و علم خود را به مردم ارایه و اهداء می کننند که باید از این فرصت برای تقدیر و تشکر از این عزیران هم بهره برداری کنیم.

معزی همچنین به آموزش حدود 40 هزار دانشجو در موسسه علمی - کاربری جمعیت اشاره کرد و گفت: دانش کمک رسانی و آشنایی با آسیب های گوناگون و راهکارهای علمی کمک رسانی، امداد و نجات از جمله آموزش های این افراد است که بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

 برگزاری سه کنفرانس از سوی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در هلال احمر

او با اعلام این که هلال احمر در 31 استان کشور دارای دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری است، گفت: هفتمین همایش نمایندگی ولی فقیه در دفاتر استان ها پنجم خرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد تا در کنار بررسی نقاط قوت و ضعف و آسیب شناسی جدی فعالیت ها، در جهت ارتقاء و گسترش اقدامات و ترسیم چشم انداز برنامه ریزی و هماهنگی لازم انجام شود.

معزی این برنامه را در امتداد همایش های دوران حضرت آیت الله غیوری اعلام کرد و برای ایشان که منشاء اقدامات ارزشمندی در این مجموعه بوده اند غفران الهی آرزو کرد.

او روز آمد کردن شیوه های آموزش و اقدامات فرهنگی و نظارتی در همه دفاتر نمایندگی ولی فقیه را از دیگر برنامه های اصلی این همایش عنوان کرد.

نامبرده برگزاری گردهمایی فرهنگ نماز با همکاری موسسه علمی- کاربری هلال احمر در شهریور ماه سال جاری را با هدف ارتقاء فرهنگ نماز از دیگر برنامه های نهاد نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر اعلام کرد.

معزی با اشاره به برگزاری کنفرانس اخلاق امدادگری با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی کشور به عنوان دیگر برنامه ها در سال جاری گفت: متون دینی ما اهتمام و توجه به انجام فعالیت های خیر و در جهت رضای پروردگار و احسان را به دیگران توصیه می کند.

او درباره این کنفرانس توضیح داد: در این کنفرانس تلاش خواهد شد تا با استخراج این نکات و عرضه آن به دیگر کشورها اعلام کنیم که دین ما قرن ها پیش از تاسیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر اهداف عالی مانند تکریم انسان ، ایثار ، صلح دوستی ، نیکی و کمک به دیگران را به عنوان مبانی و آموزه های اسلامی به مسلمانان توصیه کرده است .

معزی در ادامه با تاکید بر این که مشارکت جوانان در فعالیت های هلال احمر بسیار مهم بوده و برای آن جایگاه ویژه ای قائل هستیم ،گفت: حضور و فعالیت جوانان در هلال احمر شوق برانگیز است و از جمله فعالیت های اولویت دار و عمده در نمایندگی همین موضوع است که امیدوارم شاهد اقدامات جدی و اثرگذار در این زمینه باشیم.

او در این خصوص اعلام کرد: یکی از برنامه های پیش بینی شده انتشار مجله ای از سوی نهاد نمایندگی با محوریت ارتقاء فرهنگ بشردوستی، امدادرسانی و کمک و یاری دیگران خواهد بود که مقدمات آن انجام شده و ان شاءالله در نیمه نخست سال جاری شاهد چاپ و انتشار آن با استفاده از ظرفیت همه بخش های جمعیت خواهیم بود.

فضای مجازی بهترین راه ارتباط با جامعه هدف

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به این که فرهنگ مکتوب در کشور تا حدودی کمرنگ شده است، افزود: در صدد ایجاد فضای مجازی برای ارتباط با جامعه هدف هستیم تا با استفاده از این امکان و تهیه نرم افزارهای مناسب، حوزه ارتباطی دفتر نمایندگی با جامعه هدف را روز به روز افزایش دهیم.

او همچنین از تدوین محتوای درسی با مضمون محتوای دینی برای تدریس در موسسه علمی - کاربردی هلال احمر خبر داد و گفت: اخلاق امدادگری و بشردوستی به محتوای درسی موسسه علمی - کاربردی افزوده می شود که امیدواریم از سال تحصیلی آینده این برنامه عملیاتی شود.

ضرورت اطلاع رسانی لازم و کافی از فعالیت های جمعیت هلال احمر

او در ادامه با بیان این که جامعه ما تنها در زمان بروز حوادث و بحران ها از جمعیت هلال احمر مطلع می شود، گفت : رسانه ها در این حوزه بیشتر فعالیت کنند چرا که تنوع فعالیت ها در این مجموعه می تواند امکانات ارزشمند و جدی را در اختیار قرار دهد و هر چه این موضوع بیشتر اطلاع رسانی شود ، بهره مندی از ظرفیت جمعیت نیز افزایش خواهد یافت و با وجود علاقه مندی جدی رسانه ها در ارتباط با حوزه های سیاسی لازم است تا در حوزه اجتماعی نیز نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

او با اشاره به این که ایران یکی از حادثه خیز ترین کشورهای جهان است، گفت: وقوع بیش از 30 حادثه طبیعی در ایران نشان از اهمیت موضوع دارد و جایگاه هلال احمر و فعالیت های آن می تواند برای مقابله با این بلایا بسیار مهم قلمداد شود که رسانه ها در این زمینه وظایف جدی دارند و هلال احمر فعالیت های گسترده ای دارد که باید رسانه ها به آن توجه کنند.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به دیگر فعالیت های هلال احمر در حوزه درمان مانند توانبخشی، بیماران دیالیزی و تجهیزات پزشکی گفت: جمعیت هلال احمر به خانواده های نیازمند نیز کمک رسانی می کند و در این میان انتظارمان از رسانه ها تبلیغ تجاری نیست بلکه رساندن پیام الهی کمک به دیگران و تلاش برای فرهنگ سازی در این زمینه است که این مهم حتی می تواند به خارج از مرزهای ایران نیز سرایت داشته باشد.

معزی با بیان این که جمعیت هدف هلال احمر تنها نیازمندان داخل کشور را مدنظر قرار نمی دهد ، گفت: کمک به نیازمندان خارج کشور نیز مورد توجه جدی است و در این ارتباط در حال حاضر اقداماتی در 22 کشور انجام شده که نمونه آن را می توان در یمن مشاهده کرد که ایران پیش از حمله عربستان به یمن کمک هایی را ارسال کرد ولی پس از حمله هوایی عربستان امکان کمک رسانی میسر نشد و حتی جنگنده ها عربستانی امکان فرود هواپیمای حامل کمک های دارویی را نیز از بین بردند که این ظلم جدی به مردم یمن است ولی با وجود همه مشکلات در این هفته شاهد اعزام کشتی نجات از طرف جمعیت هلال احمر هستیم.

او در ادامه از کمک هلال احمر ایران به مردم مظلوم غزه و یا کمک رسانی به مردم آفریقا و برخی کشورهای دیگر خبر داد و اعلام کرد: احداث بیمارستان در نجف و کربلا با هدایت جمعیت و توسط خیرین برای زائران که بیشترین آنان ایرانیان عزیز هستند از جمله اقدامات جمعیت در این ارتباط است که با هدف ضرورت توجه بیشتر به یاری رساندن به نیازمندان و تسکین الام آنان صورت می گیرد و لازم است تا رسانه ها در این ارتباط بیش از پیش به موضوع بپردازند.

او همچنین از برنامه ریز جدی و منظم برای انجام سفرهای استانی و شهرستانی و توجه به فعالیت ها و اقدامات دفاتر استانی نهاد نمایندگی ولی فقیه اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر در تمام کشور فعالیت های ارزشمند و جدی را مانند طرح های نوروزی ارائه می کند که این امور فارغ از حوادث و مصایب احتمالی در دیگر حوزه ها است .

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ادامه داد، در جریان سفرهای استانی و شهرستانی انعکاس این فعالیت ها ، تلاش برای ارتقاء اقدامات انجام شده، آشنایی با موانع و مشکلات موجود و تلاش برای رفع آنان و تقدیر و تشکر از این عزیزان مد نظر است.

معزی در پایان در این خصوص به سفرهای انجام شده تاکنون به مشهد مقدس، قم و شهرستان قوچان اشاره کرد.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =