ایسنا نوشت:

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نوشت که پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما بر ایجاد زرادخانه تسلیحاتی برای کشورهای عضو این شورا و تقویت مخالفان سوریه متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که تنها چند روز به آغاز نشست مهم سران شورای همکاری خلیج فارس با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مانده است روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة به نقل از منابع و مسوولان آگاه نوشت که پیش‌نویس بیانیه پایانی این نشست بر حمایت از سامانه تسلیحاتی شورای همکاری خلیج فارس و گسترش آن و تسریع در تحویل آن با اقداماتی که اوباما آن را اتخاذ خواهد کرد، تاکید دارد.

منابع غربی اعلام کرده‌اند که این سلاح‌ها شامل سامانه موشکی پاتریوت و موشک‌های «تاد» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» است.

در این پیش‌نویس همچنین اعلام شده که به محض پایان نشست برنامه آموزش‌های نظامی و تقویت حفاظت دریایی از آب‌های خلیج فارس آغاز خواهد شد.

در زمینه سیاسی نیز در این بیانیه مشخص خواهد شد که حاضران در نشست معتقدند باید به توافقنامه فراگیر با ایران برسند طوری که از طریق آن منافع مشترک شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا نیز محقق شود.

همچنین در این پیش‌نویس تاکید می‌شود که در صورتی که "ایران دیگر تهدیدی برای امنیت منطقه نباشد" به عادی‌سازی روابط با آن می‌پردازند.

این پیش‌نویس به سه پرونده منطقه‌ای شامل مقابله با تروریسم از طریق روند نظامی شامل حملات هوایی به سوریه و عراق و از طریق تقویت اقدامات برای مبارزه با حامیان تروریست‌ها، تقویت شبکه ارتباطی در داخل شورای همکاری خلیج فارس و تبادل اطلاعات با واشنگتن و بهبود تکنولوژی فرودگاه‌ها برای رسیدن به این هدف اشاره دارد.

درخصوص پرونده سوریه نیز آمریکا و سران شورای همکاری خلیج فارس در این نشست تاکید خواهند کرد که «بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مشروعیت خود را از دست داده و هیچ جایی در آینده این کشور نخواهد داشت.»

همچنین در بیانیه پایانی نشست اوباما و سران شورای همکاری خلیج فارس به روند انتقال سیاسی فراگیر در سوریه که «حقوق تمامی اقلیت در آن حفظ شود» و تقویت «مخالفان میانه‌رو» دعوت خواهد شد.

درخصوص یمن نیز حاضران در این نشست تاکید خواهند کرد که باید طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه‌های سازمان ملل اساس راهکار بحران این کشور باشد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه با اوباما در کاخ سفید درخصوص تقویت شراکت و همکاری امنیتی گفت‌وگو کرده و روز بعد در کمپ دیوید برای اتخاذ اقدامات آتی و صدور بیانیه پایانی گردهم می‌آیند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =