۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵

ایرنا نوشت:

کنعان اورن رییس جمهوری اسبق ترکیه که سال گذشته به دلیل نقش کلیدی خود در کودتای خونین سال 1980 محکوم شناخته شده بود، روز شنبه در بیمارستانی در پایتخت این کشور در سن 97 سالگی در گذشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به شرح زیر افزود: اورن از سال 2012 در بیمارستان نظامی گاتا تحت درمان قرار داشت ولی وضع جسمانی اش اخیرا رو به وخامت گذاشته و وی به کمک یک دستگاه تنقس مصنوعی زنده نگه داشته شده بود.

اورن که رییس ستاد ارتش نیز بود نام خود را به عنوان هفتمین رییس جمهوری ترکیه با وجود چنگ انداختن به قدرت از راه کودتا ثبت کرد.

پس از انتشار مرگ اورن خانواده و بستگانش برای مراسم خاک سپاری وی به آنکارا فراخوانده شدند.

دادگاهی در آنکارا در ژوئن 2014 ، اورن را به دلیل نقشی که در کودتا داشت به حبس ابد محکوم کرد.

پس از کودتای 12 سپتامبر ، نیروهای مسلح ترکیه برای سومین بار کنترل دولت را به دست گرفت و ضمن اعلام حالت اضطراری هزاران نفر را به طور غیر قانونی بازداشت و قانون اساسی کشور را به حال تعلیق در آورد و احزاب سیاسی را تعطیل کرد و رهبران این احزاب مورد بازجویی و تعقیب قرار گرفته و زندانی شدند.

حدود چهارده هزار نفر از شهروندان ترکیه که پس از کودتا از کشور فرار کرده بودند خائن شناخته شده و از حق شهروندی محروم شدند.

خبرگزاری فرانسه در پایان افزود: پنجاه نفر عمدتا با اتهاماتی که ناشی از انگیزه های سیاسی بود در ترکیه اعدام شدند که از جمله اعدام شدگان یک پسر نوجوان 16 ساله بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =