جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ، در واکنش به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس که گفته بود «احتمال حذف شریط تعیین تکلیف سربازی برای دریافت گواهینامه» وجود دارد، گفت: چنین طرحی نه تنها مطرح نیست بلکه بیان آن نیز مورد هماهنگی نبوده و کار کارشناسی شده‌ای نیست و بنا نداریم به مشمولان غایب تسهیلات جدیدی ارائه دهیم.

به گزارش ایسنا او  با اشاره به ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی اظهار کرد: مشمولانی که مرتکب غیبت شوند، دارای یکسری محدودیت اجتماعی نظیر ممنوعیت دریافت گواهینامه، ممنوعیت دریافت وام و هرگونه مستمری، ممنوعیت دریافت پروانه کسب، ممنوعیت خروج از کشور و استخدام در شرکت‌ها و مراکز دولتی و خصوصی، ممنوعیت ادامه تحصیل و... هستند و این شرایط هیچ تغییری نکرده و تغییری نیز نخواهد کرد.

کمالی ادامه داد: البته برای مشمولان غایب یکسری تسهیلات پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن همین طرح جریمه ریالی سربازی است و همانطور که بارها گفته شده است مشمولانی که بیش از هشت سال غیبت از سربازی یا فرار مداوم از سربازی داشته باشند می‌توانند با پرداخت مبالغی کارت معافیت دریافت کنند و بقیه مشمولان غایب نیز باید خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی کنند.

تشریح فرصت ویژه برای مشمولان غایب

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به تشریح فرصت ویژه‌ای که برای مشمولان غایب فراهم شده پرداخت و گفت: آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل یا واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی نیستند یا امکان پرداخت آن را ندارند تا پایان شهریورماه امسال فرصت دارند تا در صورتی که صاحب فرزند هستند به ازای هر فرزند سه ماه و در مجموع به مدت یک سال کسر خدمت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مجموع کسر خدمت‌های مربوط به فرزند جمعا نباید بیشتر از یک سال شود، گفت: این شرایط تا پایان شهریورماه برای این دسته از مشمولان غایب در نظر گرفته شده اما پس از آن تمدید نخواهد شد و آنان به سبب غیبتی که داشتند امکان بهره‌مندی هیچ گونه کسرخدمتی را نخواهند داشت.

کمالی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تشدید برخورد با مشمولان غایب از اواسط امسال خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی در این خصوص در حال انجام است و با مراکزی مانند بانک‌ها، موسسات آموزشی و دیگر مراکز در حال رایزنی هستیم که به زودی این طرح نیز اجرا خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: در زمان تشدید برخورد چنانچه هر یک از شرکت‌ها اقدام به استفاده از مشمولان غایب به عنوان نیروی کار خود کنند برای بار اول به ازای هزینه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر از آن برای هر مشمول غایبی که به کار گرفته‌اند به ازای هزینه سالانه هر سرباز ملزم به جریمه خواهند شد.


وی در پاسخ به انتقاداتی درخصوص اینکه چرا با سرعت کمی به بررسی درخواست جریمه ریالی مشمولان رسیدگی شده است؟ گفت: در این خصوص اجرای طرح از هفته قبل آغاز شده و طی این هفته و هفته آینده با سرعت بیشتری به درخواست‌ها رسیدگی خواهد شد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: آن دسته از متقاضیانی که پیامک تعیین تکلیف برایشان ارسال شود، پنج روز فرصت دارند به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. پس از آن نیز باید ظرف مدت حداکثر 10 روز مبلغ جریمه را آماده کرده و به شماره حسابی که اعلام شده است واریز کنند در غیراینصورت به منزله فردی که از پرداخت جریمه منصرف شده محسوب خواهد شد و می‌بایست خدمت سربازی خود را سپری کنند.

درآمد 3000 میلیارد تومانی از جریمه مشمولان غایب

کمالی درباره اینکه این زمان برای بار دوم نیز قابل تمدید است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در رقم بودجه برای جریمه ریالی مشمولان غایب پیش‌بینی درآمد سه هزار میلیارد تومانی شده بود. بنابراین در حال حاضر ما منتظر هستیم تا به درخواست 288 هزار نفری که ثبت‌نام کرده‌اند به طور کامل رسیدگی شود و پس از آن درخصوص اینکه آیا این طرح برای بار دوم تمدید خواهد شد یا خیر؟، تصمیم‌گیری شده و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر هیچ تاریخی برای تمدید یا فرصت دوباره به جاماندگان در نظر گرفته نشده و زمان‌هایی که در این خصوص اعلام شده، مورد تایید نیست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسش برخی از مخاطبان ایسنا درخصوص اینکه آیا امکان اعتراض به عدم تایید صلاحیت برای بهره‌مندی از طر جریمه ریالی وجود دارد یا خیر؟، گفت: آن دسته از متقاضیانی که در پیامک به آنان اعلام شده که واجد شرایط نیستند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ اعتراض خود را ثبت کرده و اگر مدارکی دال بر اینکه واجد شرایط هستند را به همراه دارند در کنار ثبت اعتراض ارائه کنند.

کمالی در پاسخ به پرسش دیگر مخاطبان درخصوص اینکه آیا امکان تجمیع سنوات فرار از سربازی یا غیبت وجود دارد یا خیر؟ نیز گفت: در این خصوص بارها گفته شده اما آن دسته از متقاضیانی که شاید به هر دلیلی از آن بی‌اطلاع هستند باید بدانند که مبنای محاسبه ما هشت سال غیبت یا هشت سال فرار مداوم از سربازی است و باید به این موضوع نیز توجه شود که این دو به هیچ وجه قابل تجمیع با یکدیگر نیستند. به عنوان مثال اگر فردی 9 سال غیبت از سربازی داشته و پس از آن به سربازی اعزام شده و در حال حاضر سه سال از تاریخ فرارش گذشته باشد، این فرد نمی‌تواند با پرداخت جریمه از سربازی معاف شود.

وی درباره متقاضیان انصرافی از دانشگاه نیز خاطرنشان کرد: درخصوص ترک تحصیل و موضوع دانشجویان انصرافی آنچه که مهم است این است که این افراد می‌بایست تا پایان شهریور 93 از تحصیل انصراف داده باشند و پس از آن نیز می‌بایست تا پایان سال 94، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان می‌گذشت. به عنوان مثال اگر فردی هشت سال پیش مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی بوده باشد و در حال حاضر تا قبل از شهریور 93 از ادامه تحصیل انصراف داده باشد آخرین مدرک تحصیلی‌اش یعنی دیپلم برای وی محاسبه خواهد شد.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، مدرک پیش‌دانشگاهی جزو مدارک تحصیلی محسوب نشده و آخرین مدرک تحصیلی برای آنها دیپلم است.

15 درصد ثبت‌نام کنندگان جریمه سربازی واجد شرایط نیستند

کمالی در پاسخ به  اینکه چند درصد از ثبت‌نام کنندگان برای بهره‌مندی از طرح جریمه ریالی سربازی واجد شرایط بودند؟ گفت: برابر بررسی‌هایی که تاکنون انجام گرفته، 15 درصد از متقاضیان واجد شرایط نبودند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از کلیه مشمولان و نیز مشمولان غایب نیز خواست هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کرده و مشمولان غایب نیز از فرصتی که تا پایان شهریور امسال برایشان در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    60 9
    جالبه سردار کمالی به قانون وضع کردن برای 10 درصد جامعه که شامل آقا زاده ها و بچه پولدارها میشه میگه تسهیلات. تو مملکت ما همه چیز برعکسه به جایی که تسهیلاتی برای قشر متوسط و فقیر جامعه در نظر گرفته بشه فقط تسهیلاتی برای آقا زاده ها و پولدارها در نظر گرفته میشه.پولدارها همیشه نسبت به بقیه ارجعیت دارند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    خیلی ممنون سردار . اگه سرباز فراری هم گواهی نامه رانندگی بگیره ، دیگه اکثریت مشمولین سربازی نمیرن هیچ ، هر کی هم رفته پشیمان میشه .
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
      29 2
      سلام ببخشید من 28 سال دارم ولی گواهینامه رانندگی ندارم من از 13 سالگی رانندگی ماشین شروع کردم ولی تا حالا دارم بدون گواهینامه دارم رانندگی میکنم ولی دلم خیلی میخواهد گواهینامه بگیرم خدمت نرفتم نمیتونم گواهینامه بگیرم و حالا صاحب 4 فرزندم اگه برم سربازی کی به زن بچه ام نون میده دولت میده پس لطف کنید این طرح اجرا کنید خدمت نرفته ها هم گواهینامه رانندگی بگیرند.
  • مجیدی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    57 3
    90 درصد کسایی که پایان خدمت ندارن و نتونستن گواهینامه بگیرن پشت فرمون میشینن و جون افراد جامعه رو به خطر می اندازن و آخرش هم روانه زندان میشن. زندان رفتن آنها مشکلی رو حل نمیکنه. من خودم پایان خدمت دارم و گواهینامه را هم در دوران دانشجویی گرفتم. کسی به خاطر گواهینامه خدمت نمیره . اکثرا در دوران تحصیل گواهیامه میگیرن . درصد کمی از افراد میمونن که اونها هم چون مجبورن میشینن پشت فرمون که خرج زن و بچه رو در بیارن که اساسا به خاطر مخارج زندگی نمیتونن 2 سال برن خدمت . این طرح خیلی عالی است و امیدوارم در مجلس تصویب بشه تا همه بتونن از حق خودشون استفاده کنند و گواهینامه بگیرن و بصورت قانونی پشت فرمان بنشینند
  • امیر A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    67 31
    چرا به تحصیل کرده ها فروخته نمی شود ؟ ایا فرار پاداش دارد ولی قانون مداری ....؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
      4 8
      حرف بی ربط نزن عزیز جان من لیسانسه هستم و مشمول ابن طرح.. پس لطف کنید صرفا با تکیه بر تخیلاتتون و بدون داشتن آمار درست قضاوت نکنید
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    73 16
    سربازی قانون مصوبه مجلس است امیدوارم مجلس شرط محرومیت گواهینامه را حذف کند
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    16 2
    آيا امكان حذف شرط سربازي براي شركت در كنكور وجود دارد؟ اين همه ظرفيت خالي در دانشگاههاي غير انتفاعي و ... وجود دارد كه غايبين مي توانند مشغول تحصيل شوند. اين نوعي بازي برد برد است. اگر بررسي كنيد ممنون مي شوم.
  • شهریار US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    38 4
    میشه سردار بفرمایند پس این كارت به چه دردی میخوره ؟ بنده ازدواح كردم و 10 سال هم غیبت دارم و شرایطم طوری نیست كه بتونم برم خدمت سربازی .. نه گواهینامه دارم نه پاسپورت و نه شغل دولتی .. امكان ادامه تحصیل هم ندارم .. داشتن این كارت چه دردی از بنده دوا میكنه ؟ با حساب دوستان باید بیست سی میلیون هم به حساب دولت واریز كنم .. دوستان بفرمایند داشتن كارت به درد نخوری كه سی میلیون خرج برمیداره قراره چه تفاوتی به حال بنده بكنه ؟؟
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    20 1
    شما که سربازی رو فروختید برای پول ،شرایط انتقال سند رو برداشتید اینهم بردارید
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    25 4
    تمدید گواهینامه ولی مشکلی نداره
  • مولا A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    21 0
    اقایان مسول جهت رفع مشکلات این که جوانان به انجام وظیفه سربازی بااکراه میایند رسیدگی کنید بخصوص دراموزشی پادگانها .... بخصوص در ارتش الخصوص زیر دیپلم.
  • فرید EU ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    1 4
    خیلی خوبه .... یک عده هستن چندین ساله کارت پایان خدمت جعلی دارن ...پاسپورت هم دارند ....کل دنیا را هم گشتن کارو کسب و توووپ...حالا هم میرن میخرن خوبه والله
  • پدر A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    16 0
    چه ربطی بین رانندگی و سربازی وجود دارد؟ پسر 30 ساله من بدون گواهینامه بخاطر نرفتن سربازی رانندگی می کند البته او بیماری دارد ولی چون مثل فوتبالیستها پول نداریم نتوانستیم معافیش را درست کنیم. شورای پزشکی هم داشت حالش خوب نبود نرفت گفتند هر وقت حالش خوب شد بیاید الان 10 سال می گذرد
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    5 0
    سلام پس کسری خدمت متاهلین چی شد؟ قبل نوروز اعلام کردین 3 ماه کسری دارن و جالب اینکه گفتین کسانی که تا پایان سال معرفی کنن خودشونو علاوه بر 21 ماهه شدن کسری متاهلی هم دارن 3 ماه دروغ بود ؟
  • امید 1359 A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    2 0
    آخه 10 روز خیلی کمه برای جور کردن پول................
  • بی نام RO ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    منم گواهی نامه ندارم 27 سالمه یادمه اون اوایل که رانندگی شروع کرده بودم زدم به یه زنه افتاد زمین چیزیش نشده بود مردم زنگ زدن پلیس منم در رفتم ترسیده بودم هیچ کسم پلاکمو بر نداشت برام داستانم نشد ولی یه مدت می ترسیدم بیان بگیرنم یه مدتم رانندگی نکردم ماشینم بردم یه سال غایم کردم بعد یه سال دوباره راه افتادم