روحانی: دولت جدید عربستان برای اثبات خود به بمب متوسل شده/اساس کار هلال احمر بی طرفی است

رییس جمهوری گفت: اساس کار هلال احمر و صلیب سرخ جهانی بی طرفی است و هرکجا که حادثه ای باشد باید در آنجا حضور داشته باشد.

به گزارش تسنيم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم هفته گرامیداشت هلال احمر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه شاید ویژگی هلال احمرها و صلیب سرخ‌ها بر این مبنا باشد که این جمعیت فقط به درد و آلام انسان‌ها و بشر فارغ از ملیت، نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده می‌نگرد، گفت: ما در این زمینه تعبیر بسیار ارزشمندی از پیامبر گرامی اسلام(ص) داریم که اگر ندای گرفتاری را شنیدید که می‌گوید به فریاد من برسید و پاسخ ندادید، دیگر خودتان را مسلمان نخوانید.

وی افزود: در بخشی از اموری که مربوط به آلام و مشکلات انسان‌ها می‌شود، آنجا دیگر برای ما فرقی نمی‌کند که او کیست و چه اعتقاداتی دارد. رنگ پوستش چیست و چه مذهبی دارد. اینها مهم نیست مهم این است که او افتاده است و نیاز به کمک دارد.
رئیس‌جمهور عدم تفکیک موضوعات را یکی از مشکلات اجتماعی جامعه جهانی و ایران دانست و گفت: این مشکل حتی در جامعه انقلابی ایران هم وجود دارد، یک وقت بحث، بحث انتخابات است که می‌خواهیم به کاندیدایی رای بدهیم که آنجا حزب و دسته‌بندی‌های سیاسی معنا دارد اما وقتی بحث محیط زیست مردم است، وقتی بحث نجات جان انسان است، بحث کم کردن خطرها در جامعه است دیگر نباید حزب، ملیت و دسته معنایی داشته باشد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش به دستور اسلام در زمینه حفاظت از محیط زیست و جان حیوانات اشاره کرد و افزود: اسلام یک قدم پا را فراتر گذاشته و به حیوانات نیز توجه کرده است. آنجایی که گفته‌ است که نجات یک سگ تشنه و در حال مرگ، نجات و کمک برای سیراب کردن آن سگ مساوی است با بخشش گناهانش از سوی خداون. حتی "شعر میازار موری که دانه‌کش است" نیز تعبیر همین مطلب است.
وی با بیان اینکه در اسلام و منطق انبیا(ع)، حیوانات هم جا دارند و به گیاهان نیز توجه شده است، گفت: اولین توصیه اسلام در رابطه با محیط زیست، درخت و حیوانات است سپس راجع به پیرمرد، کودکان و زنان صحبت می‌کند. در میدان جنگ هم اسلام دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارد و حتی فراتر از انسان و موجودات زنده، نباتات در زمین را نیز مورد توجه قرار داده است.
رئیس‌جمهور خطاب به کارکنان هلال احمر گفت: شما بار سنگینی بر دوش دارید یعنی همان وظایفی که پیامبر گرامی اسلام(ص) و قرآن مجید تاکید کرده است، امروز به معنای مفاهیم جدید حقوقی و اجتماعی در جامعه بشری مطرح است.
روحانی، داوطلب بودن را از ویژگی‌های نخست و مهم سازمان هلال احمر دانست و اظهار داشت: استقلال و غیردولتی بودن از دیگر ویژگی‌های این جمعیت (سازمان هلال احمر) است و در واقع کار شما آرامش‌بخش است.
وی به مزاح خطاب به حاضرین در مراسم تصریح کرد: وقتی می‌گوییم فرشتگان، نگاه‌ها متوجه خانم‌ها می‌شود اما فرشتگان مربوط به بخش اناث نیست؛ فرشته، فرشته است و زن و مرد ندارد و شما جمع حاضر نیز فرشتگان در جامعه ایران و در جامعه بشری هستید.
رئیس‌جمهور با انتقاد از سیاسی کردن موضوع کمک و نجات بشریت ادامه داد: متاسفانه در بعضی از صحنه‌ها، سیاست آنقدر پررنگ می‌شود که حتی بر کمک‌‌های نوع‌دوستانه هم سایه می‌افکند.
روحانی به موضوع یمن اشاره و با بیان این مطلب که امروز مردم یمن درگیر یک حمله ناجوانمردانه یک همسایه و بمباران آنها شده‌اند، خاطرنشان کرد: به جای آنکه به مردم فقیر یمن که یک کشور در حال توسعه است، کمک کنند دیدید که این قدرت‌های بزرگ چه کارهایی با آنها کردند. چه آموزش‌هایی برای برخی دادند تا آن کشور را بمباران کنند، حتی گاهی خلبان‌های بمباران کننده نیز از جاهای دیگر هدایت می‌شدند.
وی با انتقاد ضمنی از کشور عربستان در حمله به یمن ادامه داد: حکومتی که مسائل منطقه و جهان را نمی‌داند و بسیار هم تازه‌کار است برای اولین بار آمده خودی نشان دهد. کشوری که همیشه کارهایش را با دلار انجام داده حالا آمده که فرمانش را عوض کند و به جای دلار، بمب را انتخاب کرده و فکر می‌کند با بمب می‌تواند قدرت خود را نشان دهد و در منطقه می‌تواند تاثیرگذار باشد که این خطای بسیار بزرگ و استراتژیک است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: کشوری مورد هجمه ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ شما ببینید، اگر یک کشور اروپایی به جای یمن گرفتار این موضوع می‌شد، صلیب سرخ جهانی و هلال احمرها چه کار می‌کردند. اصلا پل مستقیمی می‌زدند و از همانجا همه کمک‌ها را سرازیر می‌کردند. از طریق هواپیما، کشتی و ماشین، کمک‌هایشان را می‌رساندند. اما یک کشور مسلمان و به تعبیر آنان جهان سومی گرفتار این مصیبت بزرگ شده و یک همسایه برخلاف همه اصول انسانی به خانه‌ها، جاده‌ها، زمین‌ها، اقوام و فرزندانشان حمله کرده است.
روحانی، کمک‌رسانی به یمن را امتحان تاریخی برای دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: اگر غم ما برای یمن با غم ما برای فلان کشور اروپایی یا آسیایی یکسان نبود، معلوم می‌شود که همه اصول انسانی صلیب سرخ و هلال احمر را زیر پا گذاشتیم.
وی ضمن تقدیر از تلاش‌های هلال احمر ایران در کمک‌رسانی به یمن گفت: متاسفانه برخی تلاش‌های شما به خاطر کارهای خلاف بین‌المللی به مقصد نرسیده است و اینجا شما باید فشار بیاورید بر صلیب سرخ جهانی؛ اگر آنها بهانه می‌آورند که ایران کمک‌های دیگری می‌کند، اشکال ندارد بیایند و اجناس پزشکی، دارویی ما را تحویل بگیرند و ببرند و به یمن کمک‌رسانی کنند. هدف نجات دادن مردم بی‌گناه یمن است.

رئیس‌جمهور افزود: صدای هلال احمر در این زمینه از صدای دولت رساتر است. هلال احمر در صحنه جهانی می‌تواند صدای بلندی داشته باشد. صلیب سرخ را به صحنه بکشانید و به دنیا بگویید که اینجا سرزمین امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) است و دولت در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. باید به دنیا یاد دهیم که اساس کار هلال احمر و صلیب سرخ جهانی بی‌طرفی و بی‌غرضی است و باید به همه دنیا و انسان‌ها یکسان نگاه کنیم.
روحانی از انجام کارهای موازی در کمک‌رسانی به مردم انتقاد کرد و اظهار داشت: باید بنشینیم و این موازی‌کاری‌ها را از بین ببریم و آن را تبدیل به هم‌افزایی کنیم. هلال احمر نیز مانند وزارت ورزش، سازمان جوانان دارد. هلال احمر نیز به مانند وزارت بهداشت به مصدومان کمک‌رسانی بهداشتی می‌کند، اماباید تلاش کنیم که از موازی‌کاری جلوگیری شود. تقسیم کار کنید و هم‌افزایی‌ها را افزایش دهید و در این زمینه در هر سطحی حتی در سطح رئیس جمهور لازم باشد، جلسه گذاشته شود، من آمادگی حضور در این جلسه را دارم.
وی با مهم توصیف کردن سازمان جوانان در سازمان هلال احمر گفت: کار این سازمان بسیار مهم است. ما نیز آمادگی داریم که این سازمان را توسعه دهیم اما نکاتی در آموزش این نیروی جوان مهم هستند که می‌طلبد به آنها توجه ویژه‌ای شود. باید به جوانان در سازمان هلال احمر آموزش زبان داده شود. مهارت‌ها به آنها آموخته شود تا در صحنه‌های جهانی تاثیر زیادی در کمک‌رسانی به مردم داشته باشند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینکه اعلام شد، نیروی داوطلب ایرانی در سازمان هلال احمر ایران به نسبت جمعیت بیشتر از همه کشورهای دنیاست، نکته مهمی است که باید از آن به نحو احسن بهره‌برداری کنیم. نیروی جوان در سازمان هلال احمر در کاستن خشونت در جامعه نیز نقش مهمی دارد. به هر حال اساس کار هلال احمر خیرخواهی است و سودگرایانه نبوده و به دنبال تجارت نیست، این روحیه بسیار ارزشمند است.
روحانی در بخش پایانی سخنانش ضمن تقدیر از زحمات مرحوم آیت‌الله غیوری در هلال احمر و همچنین تشکر از زحمات حجت‌الاسلام معزی نماینده ولی فقیه در این سازمان گفت: سازمان هلال احمر به لحاظ آرامش سیاسی و مقابله با افراط و خشونت، نقش حائز اهمیتی دارد و در این زمینه، دولت آماده کمک به هلال احمر است. انشاءالله سال آینده با یک برنامه‌ریزی اجرایی دقیق آمار خوشحال کننده‌ای در این زمینه به مردم بدهیم؛ هلال احمر در کمک به انسانیت و نجات انسان‌ها و ایجاد محیط آرام، محیط زیست بهتر برای جامعه و تسکین آلام بیشتر، نفر اول است و این یک فرصت بسیار خوبی برای جامعه ما محسوب می‌شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    23 3
    روحانی مچکریم