ایرنا نوشت:

'جیم لوب' روزنامه نگارآمریکایی نوشت: نامه ای که از جانب 150 نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در روز پنجشنبه منتشر شد،با تقویت موضع باراک اوباما درقبال توافق هسته ای با ایران،احتمال نجات توافق هسته ای مورد مذاکره بین گروه 1+5 و ایران را در چالش کنگره بیشتر کرد.

لوب در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی 'لوبلاگ' نوشت: اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه که به ابتکار 'جان شاکووسکی'، 'لوید داگت' و 'دیوید پرایس' نوشته شد، از تلاش های 'باراک اوباما' برای دستیابی به توافق با ایران به شدت حمایت کردند.

150 تن از نمایندگان کنگره آمریکا پنجشنبه (دیروز) در نامه ای خطاب به باراک اوباما رییس جمهوری، از او برای اتخاذ گزینه سیاسی و انجام مذاکرات برای حل مساله برنامه اتمی ایران تشکر کرده و خواستار ادامه این روند شده اند.

در این نامه خطاب به باراک اوباما آمده است 'در حالی که مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران ادامه دارد، ما از شما می خواهیم که این روند را براساس چارچوب سیاسی که بتازگی اعلام شده ادامه دهید و به سوی دست یابی به توافقی محکم و قابل اثبات بین کشورهای گروه 1+5 و ایران که از دست یابی تهران به سلاح اتمی جلوگیری کند، پیش روید. ما به سبب پیشرفت بزرگی که تاکنون به دست آمده، از شما و از تیم مذاکره کنندگان شما و نیز از شریکان ما در این ائتلاف سپاس گزاریم.'

در ادامه این نامه آمده است 'اگر ایالات متحده آمریکا این مذاکرات را رها کند یا سبب شکست آن شود، نه تنها در اتخاذ راهی صلح آمیز برای جلوگیری از ایرانی اتمی شکست خورده ایم، بلکه راه دست یابی ایران به چنان هدفی را هموار کرده ایم. در این حال احتمالا سیاست تحریم های چندجانبه با شکست روبرو می شود و در نتیجه ایران برنامه اتمی خود را بدون مانع و محدودیت تسریع می بخشد'.

این نمایندگان با تاکید بر اینکه 'جنگ نمی تواند در نفس خود مایه امنیت باشد'، تصریح کردند ' حمله نظامی تنها شاید بتواند برنامه اتمی ایران را یک یا دو سال عقب بیندازد؛ ما باید ابزارهای دیپلماتیک را در همه ظرفیت خود به کار گیریم و بگذاریم مذاکرات مسیر خود را بپیماید.

'ما باید وقت و امکان لازم را در اختیار هیات مذاکره کنندگان قرار دهیم تا به پیشرفت های خود در چارچوب سیاسی ادامه دهند و آن را به توافقی بلندمدت و اثبات پذیر تبدیل کنند؛ اگر در این راه توفیق نیافتیم آنگاه کنگره آماده اقدام است و گزینه های دیگری را که از دست یابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری کند به شما ارائه خواهد داد.'

این نامه از هفته ها پیش بطور مخفیانه در کاخ سفید منتشر شده بود و وقتی که 150 نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آن را امضا کردند، به اطلاع عموم رسید. این تعداد بسیار بیشتر از رای مورد نیاز برای حمایت از وتوی قانون مخالف توافق با ایران از سوی باراک اوباما است. ابطال وتوی رئیس جمهوری مستلزم رای مثبت دو سوم اعضای مجلسین آمریکاست.

لوب افزود: همانگونه که «جرج سارجنت» در واشنگتن پست نوشت، هدف این نامه فقط اعلام حمایت از وتو نیست، بلکه ارسال این پیام است که بیش از آنچه فکر می شد کنگره از مذاکرات حمایت می کند. این نامه احتمالا اطمینان بیشتری به مذاکره کنندگان ایرانی می دهد که توافق نهایی امضا شده از سوی آمریکا از سوی کنگره باطل نخواهد شد.

نامه شاکووسکی به احتمال زیاد ابطال توافقنامه هسته ای با ایران از سوی کنگره را بسیار دشوار خواهد ساخت.

به گفته «جمال عبدی» مدیر سیاسی گروه موسوم به شورای ملی ایرانیان آمریکا، اگر اوباما مجبور به استفاده از حق وتوی خود برای حفاظت از توافق هسته ای در تابستان امسال شود، اکنون به اندازه کافی نماینده برای حمایت از این توافقنامه وجود دارد.

به نوشته لوب، 'حفاظت از یک توافق با استفاده از حق وتو یک گزینه آرمانی نیست زیرا می تواند برخی اعضای کنگره را به پیگیری سایر تلاش ها برای کارشکنی در این توافق متقاعد کند. با این حال، در صورت لزوم جلوگیری از نابودی توافق از سوی کنگره، رئیس جمهوری باید از حق وتوی خود استفاده کند و بسیاری از قانونگذاران نیز از وی حمایت خواهند کرد'.

کمیته دوستان قانونگذاری ملی، یکی از موثرترین گروه های لابی کنگره، از این نامه به عنوان یک نقطه عطف تقدیر کرد.

«کیت گولد» محقق قانونگذاری در سیاستگذاری خاور میانه این کمیته، از این نامه به عنوان قویترین پیامی یاد کرد که کنگره تا کنون در حمایت از حل مساله ایران بر مبنای گفت وگو ارسال کرد. مسلما، سیل درخواست ها، پیام ها و نامه های طرفدار دیپلماسی بر بحث ها و گفت وگوها درباره ایران در واشنگتن تاثیر دارد. حمایت از دیپلماسی در صدر اولویت های کنگره قرار دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =