وزیر خارجۀ عربستان از آتش‌بس موقت در یمن خبر داد/ مشروح کنفرانس خبری کری و عادل الجبیر

واحد مرکزی خبر نوشت:

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری مشترک با جان کری همتای آمریکایی اش از بررسی اعلام آتش بس پنج روزه در یمن برای امدادرسانی در این کشور خبر داد.  وی افزود: تجاوزگریهای حوثی ها امدادرسانی را در یمن دشوار کرده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنفرانس خبری گفت: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از همه طرف های یمنی برای برگزاری کنفرانسی در ریاض دعوت خواهد کرد و ما هم از برگزاری این کنفرانس حمایت می کنیم. همه تلاشها در یمن باید زمینه گفتگو زیر نظر سازمان ملل را فراهم کند. اما متاسفانه حوثی ها نپذیرفتند که بخشی از عملیات بازگرداندن امید به یمن باشند و به همین علت درگیریها ادامه پیدا کرد. ما از طرح جدید عربستان سعودی برای اعلام آتش بس پنج روزه انسانی در یمن حمایت می کنیم. البته این آتش بس مشروط به تعهد حوثی ها درباره پایبندی به آن است.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز گفت: ما در مذاکرات فردا در پاریس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بحث های مفصل تری درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک خواهیم داشت.
الجبیر اعلام آتش بس انسانی در یمن را به وجود تضمین هایی برای نقض نشدن این آتش بس از طرف حوثی ها مشروط کرد.

وزیر خارجۀ سعودی افزود: اعلام آتش بس در سراسر یمن خواهد بود و به زودی اعلام خواهد شد.  

وی مدعی شد: حوثی ها به دنبال تسلط بر یمن هستند و منافع ملی این کشور را در نظر نمی گیرند. 

وی در در ادامه ادعا کرد: ایران نباید نقشی در یمن داشته باشد. ایران نقش منفی در این کشور داشته و از نظر مالی، تسلیحاتی و ایدئولوژیک از حوثی ها حمایت کرده است. ایران برای ارسال تسلیحات به یمن تلاش کرد، اما ما توانستیم مانع از فرود هواپیمای ایرانی در یمن شویم. ایران همچنین کشتی های حامل سلاح را برای حوثی ها ارسال کرده بود.

جان کری همتای سعودی الجبیر نیز در ادامه افزود: 

ما به شدت نگران اقدامات ایران در منطقه هستیم. ما در کمپ دیوید با کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره اقدامات ایران در نقض قطعنامه های شورای امنیت و تدابیری که باید در این باره اتخاذ شود، گفتگو خواهیم کرد.

کری افزود: با سعودیها درباره اعزام نیروی زمینی به یمن گفتگو نکردیم. ما نگران فعالیت های حزب الله در عراق و یمن هستیم. فعالیت های ایران ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به همین علت از سران کشورهای منطقه برای شرکت در اجلاسی در کمپ دیوید دعوت کرد تا درباره مقابله با دخالت ایران گفتگو کنیم. ما تردیدی نداریم که امکان برقراری امنیت و رونق بیشتر در منطقه وجود دارد.

جان کری دربارۀ آینده سوریه گفت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه به علت نقشش در قتل چند سال گذشته کودکان و زنان در این کشور و استفاده از گازهای سمی علیه مردم نمی تواند بخشی از آینده این کشور باشد.

کری افزود: سه چهارم ساکنان سوریه هم اکنون آواره هستند. تنها راه دستیابی به صلح در سوریه از بین رفتن دلایل این جنگ است که دلیل اصلی بشار اسد است. ایران و روسیه که از بشار اسد حمایت می کنند باید بدانند که امکان برقراری صلح در این کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا از جنبش انصار الله یمن خواست آتش بس پیشنهادی عربستان سعودی را بپذیرد. وی همچنین گفت با مقامات سعودی درباره اعزام نیروی زمینی به یمن گفتگو نکرده است.

وزیر امور خارجه عربستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در خصوص مسائل یمن ما جان کری را مطلع کردیم که عربستان سعودی خواستار ارسال کمکهای انسان دوستانه به یمن است و شاه عربستان در پاسخ به درخواست سازمان ملل متحد 274 میلیون دلار برای تامین کمکهای انسان دوستانه به یمن کمک کرده است.

من وی را مطلع کردم که شاه عربستان سعودی دستور ایجاد مرکزی در ریاض برای هماهنگی امور امداد رسانی را صادر کرده است. متأسفانه اجرای دستور شاه عربستان برای ارسال کمک ها به یمن کار دشواری بوده است زیرا در یمن عملیات نظامی وجود دارد و حوثی ها (انصارالله) و متحدانشان درحال تجاوزگری به این کشور هستند. من به وزیر خارجه آمریکا اطلاع دادم که عربستان سعودی در اندیشه آتش بس پنج روزه در یمن است تا طی هماهنگی با سازمان های بین المللی به برادرانمان در این کشور امداد رسانی شود البته به شرط آن که حوثی ها (انصارالله) و متحدانشان به آتش بس پایبند باشند و این تلاشها را ناکام نگذارند و در این مدت دست به اقدامات تجاوزکارانه نزنند.

زمان این دوره پنج روزه به زودی مشخص خواهد شد. من وزیر امور خارجه آمریکا را از دستور شاه عربستان مبنی بر بهبود اوضاع یمنی های مقیم عربستان سعودی مطلع کردم. تعداد این یمنی ها حدوداً 2 تا 3 میلیون نفر است. به وضعیت حضور قانونی آنها در یمن رسیدگی خواهد شد تا بتوانند فرصت شغلی بیابند و بتوانند به خانواده هایشان در یمن کمک کنند و این بر خلاف اقداماتی است که کشورهای دیگر می کنند و مخالفان یا آوارگان احتمالی را در اردوگاهها اسکان می دهند.

ما در عربستان سعودی به جایگاه و کرامت یمنی ها در خاک یمن و یا عربستان سعودی احترام می گذاریم. این اقدام بزرگ و در جهان عرب بی سابقه است. من تاکید می کنم که عربستان سعودی به روند سیاسی در یمن برای حل مسالمت جویانه بحران این کشور توجه دارد و به آن پایبند است. به همین علت امیدواریم که در کنفرانس ریاض در هفدهم ماه مه جاری یمنی ها به بررسی امور خود بر اساس طرح پیشنهادی شورای همکاری و توافقات ملی در یمن و قطعنامه های شورای امنیت و از جمله 2216 بپردازند. ما همچنین از هرگونه تلاش سازمان ملل متحد درپشتیبانی از مذاکرات طرف های مختلف یمنی در هر جای جهان حمایت می کنیم و در کنفرانس ریاض نیز این پشتیبانی را انجام خواهیم داد تا در یمن راه حل مسالمت جویانه حاصل شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    64 7
    تو مگر کی هستی بخواهی بحثی در مورد مذاکرات هسته ای داشته باشی حریف یه گروه شبه نظامی چریک و مردم یمن نشدید، آل سقوط
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    5 3
    وقتی میبینن داره به داخل عربستان کشیده میشه میخوان اتش بس کنن...استراتژیک در جنگ بسیار مهمه و از ان مهمتر مدیریت جنگه...اگر بگوییم تسلیحات ۵۰درصد سهم داره در سرنوشت جنگ ۵۰دیگه مهندسی استراتژیک و مدیریت جنگه که توی جهان ایران در این زمینه بسیار قوی و در تراز اوله و عربستان در رتبه اخر .اخه بدبختها سلاحم از خودشون ندارن ..حتی میتوان گفت در مهندسی جنگ ایران از امریکا هم بسیار قوی تر هست کما که پاریم میبینم ایران به تنهایی تمام منطقه را در دست دارد و نقشه های امریکارو بهم میریزه. این موضوع در کشورهای با قدمت و قدرتمند صدق میکند و همه چیز سلاح نیست.