واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی از آنکارا و لندن به قلم پریسا حافظی و جاناتان سول نوشت:

ایران روز پنجشنبه اعلام کرد یک فروند کشتی کانتینربر با پرچم جزایر مارشال را که ماه گذشته به همراه خدمه آن در یکی از مهم ترین آبراه های جهان برای انتقال نفت توقیف کرده بود، آزاد کرده است و از سوی دیگر آمریکا نیز بدون سر و صدا همراهی کشتی های بازرگانی را در تنگه هرمز متوقف کرد.

قایق های گشتی ایران 28 آوریل این کشتی کانتینربر متعلق به شرکت کشتیرانی « مرسک Maersk » را که از مسیر خود در تنگه هرمز منحرف شده بود توقیف کردند و این مسئله باعث شد آمریکا کشتی های خود را برای کنترل اوضاع به این منطقه اعزام کند و همراهی کشتی ها با پرچم آمریکا را که از این آبراه عبور می کنند آغاز کند.

حادثه کشتی مرسک با تنش روزافزون بین دو رقیب منطقه ای یعنی ایران و عربستان سعودی برسر جنگ داخلی در یمن اتفاق افتاد. ایران و عربستان از طرفین متخاصم در بحران یمن حمایت می کنند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت کشتی کانتینربر مرسک آزاد شد و آب های سرزمینی ایران را ترک کرده است.

خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) نیز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد سازمان بنادر و کشتیرانی ایران طی چند ساعت آینده بیانیه ای را درمورد جزئیات آزاد شدن کشتی مرسک منتشر خواهد کرد.

این شرکت کشتیرانی دانمارکی (مرسک) که بزرگ ترین شرکت کشتیرانی جهان به شمار می رود بر آزادی این کشتی و 24 خدمه آن تاکید کرده بود.

سخنگوی شرکت کشتیرانی مرسک روز پنجشنبه گفت :« ما گزارش هایی را درمورد آزادی این کشتی دریافت کرده ایم اما این مسئله هنوز رسما تایید نشده است.»

خدمه این کشتی که ایران آن را توقیف کرده بود اکثرا از اروپای شرقی و آسیا و همچنین یک انگلیسی تبار هستند.
بنا بر آمار رویترز در ارتباط با رهگیری کشتی ها ، کشتی مرسک ساعت 9 و 25 دقیقه روز پنجشنبه به وقت گرینویچ در منطقه ای نزدیک بندرعباس لنگر انداخته بود ، نقطه ای که طی چند روز گذشته آنجا بوده است.
ایرنا به این مسئله اشاره نکرد که آیا مسئله بدهی یک ساله مرسک که ایران آن را برای آزادی این کشتی درخواست کرده بود حل شده است یا خیر.

سرهنگ استیو وارن ( Steve Warren ) سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) با بیان اینکه نیروی دریایی آمریکا بدون سر و صدا همراهی کشتی های بازرگانی در تنگه هرمز را روز سه شنبه متوقف کرد گفت این ماموریت برای یک دوره کوتاه بود که پایان یافته است.
کشتی های نیروی دریایی آمریکا 30 آوریل همراهی کشتی های بازرگانی با پرچم آمریکا را در تنگه هرمز آغاز کردند. این تصمیم آمریکا پس از توقیف کشتی مرسک توسط ایران اتخاذ شد.
این تنش در خلیج فارس در حالی صورت گرفت که قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) در تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع با ایران برسر برنامه هسته ای این کشور پیش از ضرب الاجل 30 ژوئن هستند.

چشم انداز دستیابی ایران و قدرت های جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) به چنین موافقتنامه ای باعث نگرانی عربستان سعودی و دیگر متحدان آمریکا در خلیج فارس شده است.
از تنگه هرمز اغلب به عنوان مهم ترین مسیر صادرات نفت در جهان یاد می شود. حدود 30 درصد از صادرات نفت از طریق تنگه هرمز انجام می شود.

ایران سال 2011 تهدیدهایی را مطرح کرده بود مبنی بر اینکه ممکن است به تلافی تحریم های بین المللی سخت تر علیه این کشور ، تنگه هرمز را ببندد. این تهدیدها باعث شد تا آمریکا نیز اعلام کند نیروهای آمریکایی آماده اند برای باز نگه داشتن این آبراه اقدام کنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =