۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرگزاری فرانسه از ریاض گزارش داد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در ریاض رایزنی‌هایی را به منظور تحت فشار گذاشتن عربستان سعودی برای «توقف موقتی» عملیات نظامی خود در یمن با هدف رساندن کمک بشردوستانه فوری به غیرنظامیان آغاز کرده است.

جان کری که چهارشنبه شب وارد عربستان سعودی شد و بلافاصله پس از ورود نزدیک به سه ساعت با محمد بن نایف ولیعهد جدید عربستان گفتگو کرد، پنجشنبه با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که به عربستان فرار کرده است، دیدار می کند.

وی سپس قرار است با ملک سلمان پادشاه عربستان و عادل الجبیر همتای جدید سعودی خود دیدار کند.
وزیران امور خارجه آمریکا و عربستان قرار است اوایل بعد از ظهر و پیش از عزیمت کری به پاریس نشستی مطبوعاتی داشته باشند.

یک دیپلمات وزارت امور خارجه آمریکا گفت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها امروز تا پیش از ظهر قرار است درباره یمن همینطور سوریه، داعش و برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کنند.

ریاض و واشنگتن در مورد این پرونده‌ها اختلاف دیدگاه دارند به ویژه در مورد چشم‌انداز توافق هسته‌ای احتمالی با ایران و نزدیک شدن ایران و آمریکا.

در مورد مناقشه یمن، واشنگتن از ریاض حمایت می کند و از ائتلافی که عربستان تشکیل داده است پشتیبانی به عمل می آورد اما جان کری از روز چهارشنبه «وقفه بشردوستانه» را در حملات هوایی عربستان به یمن خواستار شد.
وی در دیدار از جیبوتی، کشوری که درست روبروی یمن واقع است، گفت: «با سعودی‌ها درباره ماهیت این وقفه بشردوستانه و چگونگی اجرای آن گفتگو می کنیم». وی همچنین نگرانی شدید خود را از اوضاع انسانی در یمن ابراز کرد.

بنا بر اعلام سازمان ملل، از 19 مارس، دست‌کم 1200 نفر در یمن کشته شدند که نزدیک به نیمی از آنان غیرنظامی بودند.
کری در جیبوتی درباره سعودی‌ها، سرکرده ائتلافی که از 26 مارس به یمن حمله می کند، گفت: «من متقاعد شده‌ام که آنها به ایجاد وقفه در عملیات نظامی خود تمایل دارند».

وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد پیش‌تر در این هفته با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره «وقفه بشردوستانه» گفتگو کرده است.

به گفته یک دیپلمات آمریکایی، کری همچنین پیشتر با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در این باره گفتگو کرد.
ریاض یاسین وزیر امور خارجه دولت (مستعفی) یمن که او نیز به عربستان فرار کرده است گفت امیدوار است با وزیر امور خارجه آمریکا به نحوی صحبت کند که پیشرفت‌هایی در زمینه کمک بشردوستانه حاصل شود.

دولت در تبعید (مستعفی) یمن چهارشنبه مداخله نظامی زمینی جامعه بین المللی را برای «نجات یمن» خواستار شد.
خالد الیمنی سفیر یمن در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت اقدامات حوثی‌ها را در یمن محکوم کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =