حضور شهردار جدید قم و اغاز فعالیت وی با رویکردی نوین و نگاهی تازه به بافت فرسوده نوید بخش اقدام های موثری در زمینه توجه به بافت فرسوده است از ان جا که مشکلات عدیده ای شهرداری کلانشهرها را مورد اسیب جدی قرار می دهد و عدم دریافت عوارض در کلانشهرها از جمله اسیب های مدیریت شهری است شهرداری می تواند با انجام برخی از راهکارهای تشویقی سرمایه گذاران و شرکت های خصوصی را در تشویق مشارکت توسعه شهری فراخوانده و با استقبال و بررسی منطقی و توجیهی طرح های پیشنهادی زمینه توسعه و مشارکت را بالا ببرد .این مطالب مقدمه خبر طرحی تازه از علیرضا خوشرفتار قمی است جوان کار افرینی که رشد و پویایی و زیبایی زادگاهش از جمله دغدغهای اوست و اعتقاد دارد با مشارکت و همراهی مدیران شهری می توان شهری الگو و نمونه در جهان اسلام به نمایش گذاشت شهری که در کنار سایر کلانشهرها از مزیت های خاصی برخوردار است بافت سنتی و قدیمی که د

علیرضا خوشرفتار قمی تاکید کرد همدلی و همزبانی ملت و دولت از طریق مشارکت و همراهی بخش دولتی و خصوصی و نهادهای غیر دولتی امکان پذیر است و باید زمینه پذیرش نقد منصفانه در کنار راهکار ها و پیشنهاد ها یی که درنهایت باعث رشد و توسعه عمرانی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی می شود فراهم شود.
وی درباره بافت فرسوده و باز سازی بافت فرسوده نیز چندی پیش طرحی را در اختیار اصحاب رسانه گذاشت و اشاره کرد در باز سازی بافت فرسوده نباید خیابان ها را اسفالت کرد و یا نمای معماری چند صد ساله را با جایگزینی فضای مدرن از بین برد بلکه بایستس از هنر طراحان و معماران و مهندسان بهره جست و تجربه و هنر و صنعت مدرن معماری را در باز سازی بافت فرسوده به هم پیوند زد تا شهری زیبا و ماندگار به نسل های اینده به میراث گذاشته شود
وی در ادامه به بیان و تشریح پیشنهادش در خصوص حذف پارکینگ و شیوه گردش عوارض و چرخه مالی در شهرداری پرداخت و گفت :
از ان جا که پارکینگ به عنوان عرصه خدماتی و پشتیبانی به حساب می آید و راحتی آسایش زندگی در یک خانه بستگی به پیش بینی و طراحی عناصر خدماتی مورد نیاز مانند : پارکینگ , انبار , موتورخانه و زیرزمین دارد . اگرچه یک خانه ممکن است فقط یکی از این عناصر را داشته باشد . لذا ضروری است هزینه ساخت و توسعه پارکینگ در شهرها با مشارکت شهروندان انجام پذیرد

مکـــــان پارکینگ در خانه بستــه به ابعاد زیر بنـا , شیب زمین , نوع طرح خانه و شبکه دسترسی سواره مشخص می شود . ابعاد متعارف برای جانمایی یک ماشین 25 متر مربع می باشد . فضای اشغال یک ماشین 5 * 3 میباشد و برای مانور آن احتیاج به فضای 25 متر مربع داریم . پارکینگ ممکن است جدا از ساختمان اصلی و یا چسبیده به آن و یا در زیر زمین و یا زیر ساختمان طراحی شود . به علاوه دسترسی راحت از پارکینگ به داخل خانه و یا فضای ورودی مهم است .

- عدم احداث پارکینگ از جمله نخلفات ساخت و ساز در شهرداری ها می باشد و کلیه مالکین یا شهروندانی که در نظر دارند ساختمان یا بنایی را بسازند مجبور به احداث پارکینگ می باشند و طبق قانون بایستی در صورت عدم احداث پارکینگ یا غیرقابل استفاده بودن پارکینگ احداث شده و عدم امکان اصلاح آن در کمیسیون می تواند با توجه به موقعیت و نوع استفاده از فضای پارکینگ رأی به اخذ جریمه صادر کند مساحت هر پارکینگ یا احداث گردش 25 مترمربع است اگر تبدیل مجدد فضا به پارکینگ میسر باشد نمی شود رأی اخذ جریمه صادر نمود.
در صورتی که در ساختمان مسکونی پارکینگ لحاظ شود مساحت هر پارکینگ 16 مترمربع کفایت می کند. اخذ پارکینگ و یا عوارض مربوط می بایست صرفاً برای مساحت پارکینگ عمومی توسط شهرداری هزینه گردد.
علیرضا خوشرفتار قمی در خصوص هزینه کرد شهرداری ها در خصوص مساحت پارکینگ عمومی طرحی را ارایه کرد تا با مشارکت مردم و خود مالکین این امر در شهر ها و به طور خاص در کلانشهرهای دینی مانند قم که عدم وجود توسعه شهری و نبود پارکینگ های عمومی باعث بروز و ظهور مشکلات عدیده ای شده است می توان این معضل بزرگ را حل نمود
بنا بر قوانین شهرداری ها احداث پاركينگ در ساختمانهائي كه امكان احداث آن وجود دارد اجباري است و شهرداري حق دريافت عوارض حذف پاركينگ را ندارد لذا صدور پروانه ساختماني بدون در نظر گرفتن پاركينگ براي اينگونه ساختمانها ممنوع است.
مگردرموارد شش گانه ذیل :
1-عدم احداث پارکینگ به استناد دستور العمل شماره 34/3/1/2331 مورخه 7/2/1371 وزارت کشور در شرایط ذیل میتوان صورت گیرد.
2-ساختمان در بر خیابانهای سریع السیر شریانی درجه یک بر اساس نقشه عملکردی به عرض 45 متر و بیشتر قرار داشته و دسترسی به محل اتومبیل رو نداشته باشد.
3-در صورت استقرار بنا به فاصله کمتر از 100 متر از یک تقاطع خطرناک متشکل از حداقل از 2 گذرگاه شریانی درجه یک و درجه دو با توجه به شبکه عملکرد پیشنهادی طرح
4- ساختمان ‌درمحلي قرارگرفته باشدكه ورود به پاركينگ مستلزم قطع درختان كهن بوده وشهرداری اجازه قطع آن را نداده باشد وامكان طراحي وتعبيه درب پاركينگ ازسايرنقاط برملك به سبب عوارض زمين مقدور نباشد.
5-ساختمان دربر کوچه هایی قرار کرفته باشد که بعلت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد
6- ساختمان دربرمعبری قرارگرفته باشد که بعلت شیب زیاداحداث پارکینگ درآن ازنظر مهندسی مقدور نباشد
تبصره 1 : در صورتی که تعداد کسری یا حذف پارکینگ بر اساس ضوابط فوق 3 واحد یا کمتر باشد صحت و مطابقت با بندهای فوق رأساً توسط شهرداری مورد بررسی و تایید و در صورتیکه کسری پارکینگ بیش از 3 واحد و کمتر یا مساوی 5 واحد باشد تایید احراز شرایط بندهای فوق الذکر توسط کمیته ای فنی متشکل از شورای اسلامی شهر و شهرداری در صورتیکه کسری پارکینگ بیش از 5 واحد باشد احراز شرایط بندهای مذکور توسط کمیته فنی کمیسیون ماده 5 صورت گیرد. اگر تعدادکسری پارکینگ برای یک پلاک بیش از 8 واحد باشد تامین پارکینگ در مکان دیگری با رعایت ضوابط فاصله بندهای فوق ضروری است
تبصره 2 : تجديد بناي مغازه هاي مجاز موجود شامل كسري پاركينگ نمي شوند هر چند كه بدون دريافت پروانه ساختماني باشند.
تبصره 3 : چنانچه متقاضیان صدور پروانه نسبت به احداث پارکینگ اقدام نمایند میزان متراژ پارکینگ در جمع زیر بنا محسوب نمی شود و وجهی بابت پذیره دریافت نمی دارد. همچنین متقاضیان احداث پارکینگ طبقاتی به جهت تشویق هیچگونه هزینه ای اعم از تغییر کاربری ، عوارض پروانه ، پذیره و غیر دریافت نمی گردد.
تبصره 4 : در پرونده های تخلف ساختمانی که شامل حذف یا کسری پارکینگ بوده و در کمیسیون ماده صد رأی به ابقاء ساختمان و پرداخت جریمه می گردد ، از آنجا که حذف و تبدیل فضای پارکینگ از سوی مؤدی صرفاً مصلحت اندیشی و به منظور کسب درآمد و انتفاع بوده و از سوی دیگر در صورت احداث پارکینگ بهمان اندازه از سطح تراکم بنای مفید کسر می گردید لذا به مقدار حذف پارکینگ مورد نیاز ساختمان که از سوی معاونت حوزه شهرسازی اعلام می گردد در برآورد عوارض بعد از کمیسیون مساحت مورد اشاره برای ساختمانهای تجاری،اداری،ورزشی و ... بصورت مازاد بنای سطح و در ساختمانهای مسکونی بصورت مازاد بنای طبقات محاسبه و اخذ خواهدگردید.
علیرضا خوشرفتار قمی با توجه به قوانین موجود در شهرداری ها به مشارکت مردم در خصوص احداث پارکینگ های عمومی اشاره کرد و گفت شهرداری ها می توانند هزینه مربوط به ساخت و ایجاد پارکینگ را در قبال تحویل سند مالکیت به میزان جریمه و عدم رعایت قانون احداث پارکینگ به شهروندان واگذار کرده و هر شهروندی که جریمه مربوط به ساخت پارکینگ در منزل یا واحد تجاری خود را پرداخت می کند می تواند سند مالکیت همان متراژ مورد تخلف را در دست داشته باشد و بدین سان شهرداری هم غیر از ساخت پارکینگ عمومی در سایر سرفصل ها هزینه ای را انجام نخواهند داد
به نظر می رسد با عملیاتی شدن این پیشنهاد احداث پارکینگ های عمومی در سطح کلانشهرها و ابر شهرها رشد قابل توجهی پیدا کرده و معضل عدم پارکینگ در سطح شهر از بین می رود چرا که با توجه به توسعه بافت مدرن شهری و ساخت و ساز در بافت فرسوده بهترین روش برای ایجاد پارکینگ مشارکت و همراهی شهروندان توسط شهرداری می باشد
ساخت پارکینگ توسط برخی از شرکت های سرمایه گذار به صورت اماده در مناطقی از شهر که درحال باز سازی بافت فرسوده می باشد می تواند درگیری شهرداری را کمتر کرده و در تسریع کار موثر باشد
از ان جا که تامین پارکینگ در بافت های شهری موجود ما از دغدغه های طراحان شهری نبوده است و اکثر فضاهایی پیش بینی شده در طرح های جامع یا تغییر کاربری داده و یا واگذار شدهاند. در ساختمانهای مسکونی وضع آشفته تر بوده و با توجه به هزینه های تامین پارکینگ و گرانی نرخ زمین و استفاده از فضای پارکینگ برای کاربری های دیگر تمامی سازنده ها به طوری از ساخت آن طفره رفته و تا جایی که امکان داشته از تامین آن اکراه دارند. و در بسیار موارد سازندگان اقدام به خرید پارکینگ تامین نشده از شهرداری ها نموده و یا بدلیل عدم تامین پارکینگ جریمه شده و پايان كار گرفته اند
علی رضا خوشرفتار قمی با توجه به مشکلات فوق در زمینه جذب و جلب سرمایه گذاران ساخت پارکینگ پیشنهاد کرد
سرمایه گذاران می توانند در قسمت های مختلف شهر اقدام به خرید زمین مناسب نموده و در زمین های خریداری شده اقدام به ساخت پارکینگ نمایند . امروزه با ورود حجم بالایی از خودروها ، سرانه خودرو از یک دستگاه به ازای هر واحد مسکونی یه دو یا سه واحد در حال افزایش است .این امر باعث ازدحام خودروها در حاشیه خیابان ها و کوچه ه ا شده است. در این وضعیت می بایست روشی را پیشنهاد نمود که هم ارزان بوده و هم اجرای آن ساده باشد و حجم بالایی از پارکینگ را برای ساختمانها تامین نماید.
شهروندان قمی بنا بر این پیشنهاد می بایستی برای گرفتن پایان کار از شهرداری تعداد پارکینگ های حذف شده خود را از مالکین احداث کننده پارکینگ های طبقاتی به صورت مشاع یا شش دانگ خریداری کرده و پس از گرفتن سند پارکینگ و مراجعه به شهرداری اقدام به صدور برگه پایان کار کنند
علیرضا خوشرفتار قمی با تاکیید برا همیت مدیریت شهری گفت شهر به عنوان پیچیده ترین مصنوع بشر، نیازمند مدیریتی با دارا بودن طیفی از ادراک ناشی از این پیچیدگی ها است. می بایست به واسطه مدیریت شهری، برای شهر برنامه‌ریزی شود ، فعالیت های شهر سازمان یابد. فعالیت های انجام شده ، نظارت گردد. و اینکه برای انجام بهینه امور، انگیزش لازم در سازمان مدیریت شهری و سازمانهای دیگر و نیز شهروندان ایجاد شود..وی در ادامه پیشنهاد مشارکت در ساخت پارکینگ تاکید کرد در این طرح شهرداری می تواند با مالکین پارکینگ های احداث شده توافق کند که به جای پرداخت پول نقد مشتریان بدهکار شهرداری که با یستی عوارض های مختلفی را به حساب شهرداری واریز کنند بتوانند با عوارض خود را به مالکین پارکینگ ها با سندی که حق انتقال به غیر را داشته باشند پرداخت کنند و با این روش مالکین پارکینگ ها با فروش عوارض داخل شهر هزینه ساخت و ساز را دریافت و سود حاصله را دریافت کنند
درنهایت خوانندگان محترم می توان فرمول فروش پارکینگ را ملاحظه فرمایند:
1000 متراژ زمین×14 طبقات= 14000 متر کل سهام و ومتراژ ساخت
14000 متر کل مساحت بنا تقسیم بر 25 مساحت پارکینگ =560 واحد پارکینگ

خریداران و بدهکاران به شهرداری برای هر واحد پارکینگ سهم مشاع از پلاک مذکور را خریداری کرده و سند ان را به شهرداری تحویل می نمایند و در ازای آن یک واحد حذف پارکینگ می گیرند و شهرداری نیز به جای وام بلا عوض به سازندگان پارکینگ عوارض ساختمان در اختیار آنان قرار می دهدودر نهایت سازندگان عوارض را به صورت کلی یا جزیی به انبوه سازان می فروشند

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414450

برچسب‌ها