واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس جمهور پیشین آمریکا معتقد است توافق هسته ای با ایران دستیابی این کشور به سلاح هسته ای را ده سال به تاخیر می اندازد.
بیل کلینتون در گفتگوی اختصاصی با کریستین امانپور مجری شبکه ی تلویزیونی سی ان ان آمریکا به پرسش های مطرح شده، پاسخ داد.

این مصاحبه ی اختصاصی در جریان اجلاس « ابتکار جهانی کلینتون» در مورد موضوع خاورمیانه و آفریقا در مراکش، انجام شد.
کریستین امانپور پس از مطرح کردن پرسش هایی درباره ی نامزدی هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نظر وی را درباره ی توافقنامه ی هسته ای دولت آمریکا با ایران جویا شد.

کریستین امانپور از بیل کلینتون پرسید:
توافقنامه ای که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا ؛ تلاش می کند با ایران بدست آورد، به نظر شما چگونه توافقنامه ای است ؟ آیا این توافقنامه ، توافقنامه ای خوب است؟ به نظر شما در این نبرد بین کنگره و باراک اوباما چه کسی پیروز خواهد شد؟
بیل کلینتون در پاسخ گفت: به نظر من رئیس جمهور آمریکا با قبول اینکه کنگره باید توافقنامه را مورد بررسی قرار دهد، کار درستی کرد هر چند از جنبه ی نظری مجبور به انجام دادن این کار نبود. این کار از جنبه ی عملی برای ما یعنی مردم آمریکا بسیار اهمیت دارد ، برای اسرائیل اهمیت دارد، برای کشورهای عربی خاورمیانه اهمیت دارد چون این کشور ها
اگر توافق را باور نداشته باشند،هم پول و هم منابع برای دستیابی به سلاح های هسته ای خود را دارند.


دومین مطلب این است که این توافقنامه هنوز به سرانجام نرسیده است. آنها هنوز جاهای خالی مربوط به چگونگی کارکرد بازرسی ها و مدت زمان آن را پر نکرده اند. براساس آنچه من از توافقنامه می دانم اگر آنها به توافق دست یابند این توافق به مراتب بهتر از نداشتن توافق است چون اگر به رفتار اسرائیل در چند سال گذشته نگاه کرده باشید می بینید که اسرائیل احتیاط زیادی درباره ی حملات نظامی برای برچیدن تاسیسات ایران به خرج داده است.

نظر غالب کارشناسان این است که اگر حملات نظامی موفقیت آمیز باشند فقط می توانند چند سال ایران را تا دستیابی به سلاح هسته ای عقب بیاندازند، اگر بتوان این زمان را به ده سال عقب انداخت آنگاه باید گفت در طی ده سال دنیا می تواند پانزده بار زیر و رو شود! در ده سال آینده ممکن است ایران کشور دیگری باشد و خاورمیانه به مکانی دیگر تبدیل شود. ممکن است بین قدرت های بزرگ شیعه و سنی در منطقه آشتی صورت گیرد آن هم به شکلی که کمک کند تا یمن مسیری مسالمت آمیز را بیابد. شاید شما بگوئید که ممکن است همه ی این ها رخ ندهد.تصور کنید فردی را که در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو گفته باشد که در طی هفت سال آینده دیوار برلین فرو خواهد ریخت و همه ی کشورهای عضو پیمان ورشو به سمت ناتو و اتحادیه ی اروپا خواهند آمد!

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    23 13
    امریکا باید بفهمه که اگر آنها به تعهداتشان پایبند باشند ما به دلایل دینی مجبور به پایبندی هستیم. بنابر این آنچه در مورد آن توافق می شود را اگر آنها رعایت کنند ده سال که سهل است بلکه تا آخر جهان ما به آن متعهد خواهیم ماند. اشکال در نقض تعهد از سوی خود آنهاست و مشکل را باید در خودشان جستجو کنند. در ضمن اگر فکر می کنند با این توافق برای خود یک زمان ده ساله می خرند تا جای پایشان در مناطقی محکم شود باز هم این تفکر بیهوده ای است چون جهان مدام در حال تغییر است و طرح امروز به درد فردا نمی خورد.