مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با رد ادعاهایی مبنی بر کاهش پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران تالاسمی، در خصوص دسترسی این بیماران به داروهای مورد نیازشان توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، مهدی پیر صالحی در خصوص داروهای بیماران تالاسمی اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که در خصوص مشکلات ایجاد شده در خط تولید شرکت عرضه کننده «سل سپت» در ایران به گوش می‌رسید به محض دریافت این اخبار قبل از سال جدید و طی نامه‌ای اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخد سازمان غذا و دارو، ضمن معرفی داروهای جایگزین «مایکوفنولات» تولید دارو پخش و اسوه، مایکوفنولات با نام سوپریمون و مایکوفنولات با نام مایفورتیک، این مسئله به معاونت‌های غذا و دارو و دارو خانه‌های سراسر کشور اعلام شد و با اقداماتی که در جهت صدور مجوز واردات داروی برند «سل سپت» انجام شده است، این دارو طی چند روزه آینده به دست مصرف کنندگان خواهد رسید و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

غاو با بیان اینکه از تعداد هشت میلیون داروی تزریقی مورد استفاده در کشور چهار میلیون آن وارداتی است، عنوان کرد: از آنجا که تنها نیمی از بازار به داروهای تزریقی اختصاص یافته، طبیعی است که وقتی تمایل بیماران به مصرف داروی وارداتی باشد، این کمبود در بازار احساس می‌شود. اما اگر بخواهیم ارزیابی صحیحی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم در مجموع داروهای وارداتی و تولید داخل کمبودی در بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: بیماران خود مستحضر هستند که داروی خارجی براساس سهمیه تحویل می‌شود و تمامی داروهای دریافتی آنها شامل داروهای خارجی نیست. بنابراین در کنار آنها باید از داروی ایرانی نیز استفاده کنند.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با رد ادعاهایی مبنی بر کاهش پوشش بیمه‌ای داروها، گفت: هیچ داروی اصلی کاهش پوشش بیمه‌ای نداشته است، اما بدون شک داروهایی که با اسامی برند وارد می‌شوند، پوشش بیمه‌ای برای آنها کامل نیست و پیرو سیاست‌های کلی نظام در خصوص حمایت از تولیدات داخل، هزینه‌هایی برای داروهای وارداتی بیماران در نظر گرفته شده است که باید آنرا پرداخت کنند یعنی تمایل بیمه‌ها و سازمان غذا و دارو در جهت داروهایی با قیمت نازل‌تر است. لذا اگر بیماری خواهان داروی برند و گران‌تر است باید اختلاف قیمتش را پرداخت کند. بیماران دیگر نیز داروی ایرانی را همچنان بصورت رایگان دریافت خواهند کرد.

پیرصالحی در پایان گفت: تفاهمنامه سازمان غذا و دارو با بیمه بصورتی بوده که سازمان هزینه بیشتری معادل 500تومان برای هر قرص وارداتی را پرداخت می‌کرده، اما اکنون و با توجه به کاهش 10 درصدی بودجه، مجبوریم هزینه‌ها را کاهش دهیم.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =