ایرنا نوشت:

آمریکا به تازگی مقداری از سلاح ها و تجهیزات نظامی برجا مانده از حمله به افغانستان و عراق را به قیمت بیش از 600 میلیون دلار در اختیار پاکستان قرار داده است.

به گزارش روز پنجشنبه روزنامه های داون و اکسپرس تریبیون پاکستان، این سلاح ها و تجهیزات شامل 14 فروند جنگنده، 59 فروند هواپیمای آموزشی نظامی و نزدیک به 400 دستگاه خودروی زرهی است.

این تجهیزات پیش از این در اخیتار نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق قرار داشته و اکنون با پایان یافتن ماموریت جنگی این نیروها، سلاح ها و تجهیزات باقی مانده که دیگر ارزش حمل و بازگرداندن به آمریکا را ندارد، به پاکستان فروخته می شود و بخشی از آن نیز در اختیار افغانستان قرار می گیرد.

در زمستان سال گذشته، برخی منابع وزارت دفاع پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: بخشی از سلاح ها و تجهیزات یاد شده اخیرا از افغانستان به پاکستان منتقل شده است که بخشی از آن نیاز به تعمیرات اساسی دارد اما سلاح های پیشرفته تر و در حد نو که در اختیار نیروهای آیساف در افغانستان بود، به اردن منتقل شده است.

از زمان حضور نیروهای آمریکایی و چندملیتی در افغانستان، پاکستان با تامین مسیر عبور کامیون های حامل سوخت و تداراکات برای این نیروها، خدمت بزرگی به آنان کرد و دور از انتظار نیست تجهیزات و تسلیحات دست دومی که آمریکا در اختیار پاکستان قرار داده است، برای جبران بخشی از این اقدام مهم پاکستان برای نیروهای بیگانه در افغانستان باشد اگرچه پاکستان مبلغ نسبتا زیادی را بابت این سلاح ها و تجهیزات پرداخته است.

 

** علت انتقال سلاح به اردن، شاهدی بر حضور نظامی واشنگتن در این کشور

انتقال سلاح های پیشرفته آیساف به اردن از سوی آمریکا، می تواند شاهدی برای وجود پایگاه های نظامی آمریکا در این کشور خاورمیانه ای باشد.

امان و واشنگتن، در گذشته بارها وجود پایگاه های نظامی آمریکا در اردن را تکذیب کرده اند اما شواهد زیادی از جمله انتقال سلاح های پیشرفته نیروهای آیساف در افغانستان به اردن، وجود دارد که حکایت حضور گسترده نظامیان آمریکا در این کشور است.

تسلط آمریکا بر تحولات خاورمیانه و نیز تعهداتی که واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی برای حمایت تمام عیار از آن دارد، از جمله دلایل حضور نظامی آمریکا در اردن محسوب می شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    38 6
    مگه جنس آمريكاي خراب در مياد؟؟؟ تا به حال نديدم جنسي كه مارك آمريكا باشه و خراب در بياد. اي كاش تحريم ها نبود و ميتونستيم راحتر از جنساشون استفاده كنيم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      16 3
      حالا نیست که ما نمیدونیم خریدار سلاح های دست چندم و اوراقی داداشمون روسیه کبیر کی و کجاست
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    9 1
    من فقط یک چیز رو میدونم که روسیه تا وقت شادی دوسته ولی وقتی بهش نیاز داری قشنگ پشتت رو خالی میکنه
  • مهدی IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    10 3
    فعلا که جنس های دست هزارم امریکا میرزه به روسیه
  • یه نفر A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 5
    در پاسخ به علی آقا که میگه جنس های آمریکایی مگه خراب در میاد. من در اربیل زندگی می کنم و بی اقرار می گم که اینجا پر از جنس آمریکایی ست. که واقعا آشغال ترین جنس هایی هست که من به عمرم دیدم. خیلی پر مصرف هستن. قیافه غلط اندازی دارن از نظر قیافه حق با شماست ولی نگاه به اون کاور عجیب و غریب نکنید از نظر فنی هرگز به پای جنس ژاپنی و آلمانی نمی رسند. اینو بدون تعصب می گم.من مهندس برق هستم و اینجا مشغول به کار با توجه به رشته تخصصی خودم هم جنس های آمریکایی رو اصلا نمی پسندم از تابلوهای برق و ترانسفورماتور هاشون گرفته تا ژنراتور و خیلی چیزهای دیگه. قبل از شروع به کار در اربیل من هم فکر شما رو داشتم اما بعد از 3 سال کار با آمریکایی ها و جنس هاشون اصلا نمی پسندم که حتی برای خودم وسیله ای امریکایی بخرم