۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱

چند هفته پیش برادرم رضا رستمی جدولی منتشر کرد که نشان می داد هنرمندان در فضای مجازی چه میزان هواخواه و طرفدار دارند. رتبه نخست از آن امیر تتلو-خواننده رپ فارسی- بود و هنرمندان جدی و نامی ما هم چون اصغر فرهادی و شجریان با اختلاف فاحش و چشمگیری از ایشان فاصله گرفته بودند.

من خطاب به رضا گفتم از این آمار و جدول نمی توان نتیجه گرفت که هنرمندان جدی ما با کم اقبالی روبرویند و یا هنر مصرفی و روزمره دارد دلمشغولی همگانی می شود و به زودی در امواج سهمگین سطحی نگری غرق خواهیم شد. فضای مجازی است دیگر و مخاطبان خاص خودش را دارد. و باز با خوش خیالی ادامه دادم: مهم فضاهای جدی است،مثلا همین خبرآنلاین خودمان وقتی خبری منتشر می کند از فلان هنرمند برجسته ببین چه استقبالی از آن می شود. رضا که به نظر بی حوصله می آمد لبخندی کم رنگ زد و گفت: بعدا با هم صحبت می کنیم. من این بعدا را به حساب بی حوصلگی رضا و کلافه بودنش از مسائل کاری گذاشتم و بحث را رها کردم. سه شنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۴رونمایی مجموعه شعر و ترانه این بنده کم ترین بود. در مکتب تهران. سرآمدان و نام آوران فرهنگ و هنر و سیاست به این کم ترین لطف داشتند و آمدند. با خودم گفتم فردا که اسم مسعودکیمیایی و شهرام ناظری و صادق زیباکلام و فریدون مجلسی و سهیل محمودی و عبدالجبار کاکایی و چند عزیز دیگر در تیتر خبر رو نمایی آمد و به شدت از آن استقبال شد به رضا رستمی خواهم گفت آقا رضا اوضاع آن قدرها هم که شما فکر می کنید نابسامان نیست. هنوز هم...بله، در همین خیالات بودم که رضا مرا صدا کرد و آمار بازدید کننده ها را به من نشان داد و بعدهم آمار خبری دیگر را که مربوط بود به ضرب و جرح یک هنرپیشه محترم. فاصله همان فاصله امیرتتلو با جناب فرهادی بود.یخ کردم. یعنی چه؟ یعنی آن همه آدم با آن کارنامه درخشان و ممتاز باید این قدر مهجور واقع شوند؟ گفتم شاید این خبر استثنا باشد و حکم النادر کالمعدوم  برآن جاری. که رضا معطل نکرد و آمار چند خبر دیگرِ از این دست را روبرویم گذاشت و من هم حسابی به هم ریختم. تازه فهمیدم آن روز آقا رضا بی حوصله نبودند و آن لبخند کم رنگ نه نشان بی حوصلگی که گواهی بود بر یک زخم عمیق و کاری که به این سادگی ها نمی توان برای آن درمانی یافت.

بدون شک علت این همه بی توجهی به مسائل فرهنگی و گریز مردمی با پنج هزارسال تاریخ و فرهنگ و تمدن و مابقی قضایا از مطالعه و روی آوردن بیمارگونه به اینترنت و سرگرم شدن به فضای مجازی موضوعی نیست که بتوان آن را در یک یادداشت گنجاند. بشود هم در بضاعت این بنده نیست. اما چیزی که مهم است و نمی توان چشم برآن پوشید فاجعه ای است که تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی نمی تواند لفظ دقیقی برای بیان توصیف آن باشد.کتاب که نمی خوانیم،مجله روشنفکری که ورق نمی زنیم،فیلم خوب که نمی بینیم،آرمان و دغدغه تعالی و عدالت و این حرف ها هم که نداریم، کسی هم نیست که بانگ برآورد:فاین تذهبون؟ و تازه کسی باشد که بگوید کدام گوش است که بشنود:

در گوش ها نوای کلوا و اشربوا خوش است

گوشی برای بانگ ولا تسرفوا نماند

ما حالمان خوش نیست و مشکل مضاعف آن جاست که برای بیان چنین  ناخوش احوالی ای و تذکر به یکدیگر باید از همین رسانه ای استفاده کنیم که درآن خبر شکلک درآوردن یک هنرپیشه هزاران بار خوانده می شود اما خبر و گزارش چگونگی به ثمر نشستن یک اثر گرانسنگ هنری به هیچ گرفته می شود. حقیقتا اگر ابیاتی از این دست نبود مطلب را چگونه باید به پایان می بردیم:

مگر خضر مبارک پی درآید

زیمن همتش کاری گشاید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414336

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    49 6
    تو همه جای دنیا همینطوری هست شخصیتهای پاپ و ورزشکارها از همه محبوبتر هستند ، شما اگه تو اروپا و آمریکا هم برید از هر صد نفر ممکنه یک نفر یک نوبلیست بشناسه اما همه اخبار خواننده های پاپ و ورزشکارهارو دنبال میکنند
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      4 4
      جالبه طرفدارهای این ۳نفر از یه طیف هستند.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      7 3
      آخه تو همه دنیا شخصیتهای پاپ و ورزشکار واقعاً شخصیت هستند . یعنی هر کدام برای خودشون تو رشته خودشون بهترین هستند.
    • کمیل A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      13 1
      بله و قتی ستارگان و سوپر استارها ، مانکن و بازیگر و خواننده باشند دیگر بحثی نمیماند. اصولا آن که عقلش فزونی یابد سخنش کوتاه گردد سید عزیز. نگران نباش که فضلا اهل خودنمایی نیستند.
  • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    42 8
    خواستی بگی کتاب نوشتی ای کلک...
  • محمود RO ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    6 7
    اقا سید،اساتید جامعه شناس نظر درست و حسابی برای این مشکل نمیدن.وقتی هم میدن هزارتا هجمه بهشون میشه.ما هم بایست بشینیم نگاه کنیم.
  • بی نام US ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    18 6
    واقعا درسته به نظر بنده، متاسفانه کشور ما از لحاظ فرهنگی وهنری در حال ورود به دورانی سخت و تاریک است. یکی از دلالیل اصلی آن عدم حمایت دولت، صدا و سیما و ارگان های فرهنگی از هنرمندان اصیل و واقعی است و دیگری اعمال شرایط امنیتی و سانسور بیش از حد در پروسه های قانونی است. همه اینها باعث بروز فاصله وشکاف میان هنرمندان واقعی و اصیل با جامعه به دلیل کمتر شدن میزان ارتباط شده، که این باعث تقلیل سطح توقع فرهنگی و هنری در میان مردم شده و این فرصت را به هنرمندنما هایی می دهد که با سواستفاده از شرایط حاکم، استفاده ابزاری از شبکه های احتماعی و ظاهر سازی های که به چشم جذاب میرسند، برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند.
  • بی نام A1 ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    13 8
    البته نا گفته نماند حداقل نصف فن پیج های تتلو رو مخالفانش تشکیل میدن و پیج رو فقط به این دلیل دنبال میکنن که با انتشار مطالب جدید مسخرش کنن، خدایی مسخره کردن هم داره در حالی که فن پیج های بقیه نامداران موسیقی و هنر حداقل 99 هواداران و کسانی هستن که برای این عزیزان احترام قائلن، از طرفی پیج تتلو در فیس بوک تیک آبی دریافت کرده که نشان اورجینال و واقعی بودن پیج هستش ولی بقیه پیج ها هنوز این آپشن رو ندارن و خیلی ها از واقعی بودن اون پیج مطمئن نیستن و به همین دلیل دنبالشون نمیکنن
  • بی نام US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    15 1
    بنده بااینکه نوشته های شما رو دوست دارم با این استدلال به هیچ عنوان موافق نیستم،در همه جای دنیا وضعیت به همین صورت است وخوانندگان پاپ وسلبریتی ها داها برابر فیلسوفان ونویسندگان طرفدار دارند،کافیست همین الان سری به فیس بوک واینستاگرام آلبرکامو،گونترگراس ومثلا لیدی گاگا ومدونا ومسی وژاوی بزنید.از روز اول وضعیت همینجوربوده.
  • بی نام A1 ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    14 4
    عمق فاجعه بسيار بسيار بيشتر از اينها است
  • سیاوش A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 2
    با تقدیم مراتب ادب به محضر ارجمند جناب موسوی؛ دل نگرانی حضرتعالی، پر بیراه نیست، اما از نظر گرامی دور ندارید که آن جماعت روزمره گرا، نه هر روز که شاید هر ساعتی در سایه پرچمی جدا، دل خنک می دارند، اما مردمان فرهنگ مدار، به فرمایش استاد فرهیخته ای، گام هایی کوچک؛ اما استوار بر میدارند.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      3 4
      آدمهایی مثل تتلو وامثالهم تاریخ مصرف دارند اما اساتید جاودانه اند
  • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    11 4
    يكي از دلايلش حضور افراد خنثي در عرصه هنر و ادبيات كشور است . شايد اگر افرادي همچون جلال يا صمد بهرنگي و شاملو با زبان تند و صريح نظرات و انتقادات خود را از مشكلات اجتماعي مطرح مي كردند اوضاع چنين نبود ، به هر حال از دهه هاي پيش از انقلاب هم گرايش به موضوعات و مطالب سطحي در بين جامعه مطبوعاتي رواج داشت و اگر به مجلاتي همچون دختران و پسران يا زن روز آن زمان و ساير مجلات مشابه شان مراجعه كنيد متوجه اين مسئله خواهيد شد . به نظر من بخشي از مشكل فعلي به بي خاصيت شدن جامعه فرهنگي و هنري ما بر مي گردد كه يا از كشور مهاجرت كردند و در آنجا پوسيدند و يا اينكه در داخل ماندند و به عناصري خنثي بدل شدند . شما به سرنوشت كيميايي و امير نادري نگاه كنيد ؟ در ضمن دوست دارم شعرهاي شما رو بخونم اما نام كتاب چيه؟
    • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      3 2
      اسم کتاب آقا سید خارج آهنگ است. همین امروز از نمایشگاه خریدم. از نشر نون. فوقالعاده است.
  • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    16 17
    دوتاشون سر و ته یک کرباسند. هنرمند فقط هنرمندان قدیم. یاد همشون بخیر.
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    14 8
    همین اکثریت مردم که به امیر تتلو اقبال می کنند به حسن روحانی هم رای دادند. درسته؟
    • خس و خاشاک IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      4 1
      مردم زمانی مردم هستند که به ما و تفکرات ما " بلی " بدهند و گرنه ضد فرهنگ هستند و خیال باف . وما هستیم طرفداران اصل الاصیل فرهنگ و تفکر و ارزشها .
  • کلمه باز بی سواد IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 1
    خروجی کارهای ناقص و ابتر این عزیزان همین سطحی نگری است و من کاملا حق می دهم به این آمار جدول رضا رستمی . فرمود "دیکتاتوری روشنفکری وحشتناک ترین دیکتاتوریهاست" . با تمام احترامی که به نامبردگان قائل هستم ولی اگر این را تعمیم بدهیم به سهل اندیشی و ناقص کاری کارکنان اداره روشنفکری و دینداری و فرهنگ مداری که خودشان را در این کسوت می پندارند و خودمان ذره ای صعب اندیش باشیم به درستی خواهیم فهمید کجای کارمان می لنگد تا دیگر با این آمار ها از خواب گران نپریم با هزاران پوزش و اعتذار .
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    7 3
    بله تاسف برانگیزه... همه زندگیمون شده سرگرمی و سرخوشی. به این بهانه که تو کشور شادی نداریم. تمام دغدغه مون اینه که یه جا لفی بگیریم و سریع آپش کنیم. متاسفم که این رنج رو در قشر تحصیلکرده هم میبینیم
  • خلیل A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 3
    با کلیت حرفاتون موافقم...اینکه حاشیه و اخبار الکی،طرفدار و مخاطبین بیشتری داره که این جای تاسفه.. ولی اینکه اومدید و برچسب زدید و هنر آقای فرهادی رو هنر ارزشمند و هنر امیر تتلو رو هنر سطحی و آبکی معرفی کردید جای بسی تامل دارهمشکلات از اونجا شروع میشه که برچسب زدنا شروع میشه... ضمن اینکه تعداد فالور های اینستا ملاکی برای ارزشگذاری کارهای هنرمند نیست...
  • محمدرضا حدادی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    9 1
    اولا دم شما گرم که با صدای بلند فکر می کنید. ثانیا این پیمایش ها و آمارها شاید نشان از این واقعیت همیشه انکار شده باشد که "آن فرهنگ 5هزار ساله اصولا کجا بود و کجا هست؟" یا به عبارت بهتر"کدام فرهنگ 5هزار یا حتی 50 ساله؟" توقع بی جهت از مردمی که زیر بار معیشت، بی خیال فرهنگ و حتی سیاست شده اند... ثالثا با این اوضاع "آزادی بیان" و "دسترسی به اطلاعات" و "مدیران ان شاالله فرهنگی" اصولا کدام رسانه؟ کدام خبرنگار؟ کدام مخاطب؟ رابعا به نظرم گسترش همین بحث به شدت به تغییر این فضا کمک می کنه. یا علی.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    7 1
    همای گو مفکن سایه طرب هرگزبران دیار که طوطی کم از زغن باشد همیشه بین طرفداران هنر کوچه بازاری با هنر فاخر از نظر تعداد تفاوت زیادی بوده
  • باران A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    4 4
    سید جان سلام . باشوق پس ازخواندن متن، آمدم نظرات را بخوانم،اماانگار عزیزان خسته و بی تفاوت تراز آنچه که گفیتید هستند.جوانان امروزی ما درشبکه های اجتماعی بجای مشق زیبا گفتن و زیبا نوشتن،درفکر پیشی گرفتن در ابداع کلمات و جملات هجو وهزل از هم نسلان خودهستند. با یک نگاه اجمالی به لطیفه ها و کاریکلماتورها ،خیلی چیز ها دستگیرتان می شود . و اگر کسی مطلبی خوب ومنطقی داشته باشد ، ترجیح می دهد به نام یکی از بزرگان مورد اقبال وایبر و لاین و فیس بوک و نمیدانم دیگرچه منتشر کند شاید به آن توجه شود . اما دربسیاری موارد عزیزان حتی زحمت خواندن به خود نمی دهند همینقدر که نامی معتبر درپایش باشد ، مجوز کپی و پیست صادر می شود تا یک سندتو آل مارا در ردیف روشنفکران قرار دهد . به کجا چنین شتابان ؟
  • بی نام RO ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 1
    مشکل اینجاست که افراد فرهنگی حوصله درگیری با پلیس فتا را ندارند و معمولا وارد سایت های قانونی می شوند و از فیلتر شکن استفاده نمی کنند. بنابر این نظر آنها در دنیای مجازی فیلتر شده منعکس نمی شود تا افکار را هدایت کند. تا وقتی فیلترینگ هست اندیشمندان حاضر نیستند وارد فضاهای مجازی شده و بر آن تاثیر گذارند و در بر روی همین پاشنه خواهد چرخید.
  • حسنعلی A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    6 0
    آقا شما دو موضوع مهم رو از قلم انداختی اول ، فاکتور زمان همین آقای تتلو ممکنه 4 یا 5 سال یا بیشتر محبوب باشه بعدش معلوم نیست چی میشه ممکنه آقای شجریان سالها محبوب بمونه یا سالهای پیش خیلی محبوب بوده یا بعضی ها مثل حافظ همیشه محبوب باشن دوم ، فاکتور مردمی بودن طبق تعریف پدیده ای مردمی میشه که درصد بالایی از جامعه دوستش دارن خوب درصدی بالایی از جامعه ما هم جوان هستن و علاقه مند به پاپ و رپ و ورزش وقتی موسیقی سنتی ما 40 سال داره تکرار میشه خوب از مردمی بودن خارج میشه حالا از نظر شما عقلا هنوز فاخر هست این ربطی به مردمی بودن نداره
  • بی نام US ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    7 1
    بله وقتی شجریان از خواندن محروم است . و میلیونها پول هدر می رود تا بر ضد شاملو و زرین کوب و دیگران برنامه تلویزیونی تهیه شود . .. وقتی تیراژ کتاب می شود 500 تا وقتی جمله مرد از سینه تپه بالا می رفت جمله قبیح است و باید سانسور شود و هزاران انگاه خزف می شکند بازارش .
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    2 2
    همه آن یک میلیون نفر باید اعدام شوند
  • الیمی A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    2 0
    مواظب غذایی که دارید به جوونها می دید باشید ....
  • رضا A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    3 2
    من نمیدونم چرا اقای سید دوست دارن اکثریت جمعیت با کتاب و اشخاص بزرگ هنری کیفشون کوک بشه؟دوست عزیز تا سن 20 سالگی تقربا 90 درصد جامعه بیشتربه فکر تیپ و قیافه و با کلاس بودن و ... هستند بعد تا سن 30 سالگی 90 درصد در فکر یک شغل و درامد و انتخاب همسر و .... و از اینجا به بعد فکر آینده فرزندان و خانواده و مشکلات اقتصادی،توی اینچنین شرایطی اکثریت انسان ها دنبال یک چیز هستن که در لحظه از این فکر و خیال ها بیرونشون بیاره و شادشون کنه نه اینکه برن تو فکر یک مسئله دیگه حتی اگه اون کار هنر باشه ضمن این که من عقیدم اینه که کار تتلو هم هنره و اصلا سخیف نیست و نباید ما خودمون معیار هنر قرار بدیم،کی میتونه بگه رپ و یا پاپ هنر نیست؟حتی از مدل تتلوییش
  • علی جوادی A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    7 4
    شما به متن ترانه های تتلو مغز در رفته و خونه خوبه توجه کنید و یه بار گوش کنید متوجه میشوید که چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آمار طرفداران امیر تتلو این همه بالاست .امیرتتلو هم یه هنرمنده و هوادارای خودشو داره که کم هم نیستند.
  • سارا A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    0 0
    این نیز بگذرد.......................
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    0 1
    امیر تتلو کیه ؟ اصغر فرهادی کیه ؟ اصلا چی کار کردن که من باید بشناسمش
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    ببیینید یکم انصاف داشته باشید وقتی حرف می زنید تتلو 14 ساله که داره زحمت می کشه 0 تا 100 کارا شو خودش انجام می ده نیاز جوون امروز رو بر طرف می کنه وهمه ی کارا شو بدون هیچ چشم داشتی در اختیار 80 میلیون آدم قرار می ده و ذره ای هم پول نمی گیره در صورتی که انقدر کاراش بازدید و دانلود داره که اگه بخواد مثله همه ی هنرمندان دیگه به فروش برسونه الان باید جز یکی از پر درآمد ها بود برای مثال همین آهنگ یه چیزی بگو ایشون در یکی از معتبر ترین سایت های موسیقی یعنی رادیو جوان با تعداد بیش از 6 میلیون بازدید رکورد دوم اهنگا ی رپ رو داره در ضمن اگه اهنگا ی ایشون رو گوش کنید می فهمید که کارهای تتلو نه تنها سطحی نیست بلکه معانی زیادی داره