جعفر کاشانی می گوید ساختار ورزش ایران باید اصلاح شود.

میثم بهرامی / وزیر ورزش امروز در جمع پیشکسوتان فوتبال ایران علیه کارلوس کروش صحبت کرد. آن هم در شرایطی که هنوز یک ماه از توافق با او و اعلام حمایت وزارت ورزش از سرمربی تیم ملی نگذشته است. گرچه صحبت های وزیر علیه کروش این شائبه را به وجود آورده که گودرزی در ماندگار شدن کروش در فوتبال ایران نقشی نداشته، اما حالا این سوال هم بی جواب می ماند که در چنین شرایطی، آیا ماندن کروش در تیم ملی ایران به صلاح فوتبال است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در شرایطی که وزارت ورزش باید از کروش حمایت کند تا تیم ملی به توافق برسد، وزیر دوباره نشان داد که موافق ماندن این سرمربی پرتغالی نیست و حالا این موضوع می تواند به تیم ملی فوتبال ایران ضربه بزند. جعفر کاشانی از قدیمی های پرسپولیس که در جلسه امروز با وزیر ورزش حضور داشت، در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط، ماندن کروش در ایران به صلاح فوتبال ملی است؟ می گوید: «این به نظر مسئولان ذیربط بستگی دارد که آیا ماندن کروش می تواند مفید باشد یا نه. کروش مربی بزرگی است با دیدگاه های بزرگ. هیچ کسی هم نمی تواند منکر این موضوع شود.»

*به نظر شما بهتر است که کروش بماند یا برود؟ آن هم در شرایطی که وزیر ظاهرا مخالف حضور اوست.

این ما هستیم که باید ببینیم آیا شرایط استفاده از معلومات کروش را در ورزشمان داریم یا نه. اگر هم اشتباهی رخ می دهد ما مقصر هستیم. کروش مربی بزرگی است و به تمام قوانین و مقررات احاطه دارد. او با تیم های بزرگ کار کرده و می داند وقتی به یک کشور می رود باید چه کار کند. منتها ما هستیم که با رفتار، کردار و گفتار خود فضای فعالیت ایشان را فراهم می کنیم.

*یعنی فدراسیون و وزارت ورزش خودشان به کروش اجازه داده اند که بعضی مواقع فراتر از اختیارات یک سرمربی عمل کند؟

اگر ما در برخورد با کروش ضعیف باشیم، فضای فعالیت او گسترش پیدا می کند. بعضی مواقع هم به جایی می رسد که به ما برمی خورد که چرا او در کار ما دخالت می کند. ما باید به خودمان نگاه کنیم که شرایط لازم را برای رشد و تعالی فرهنگ ایشان در ورزشمان را داریم یا نه. ما باید ساختار ورزش را عوض کنیم. این یک تصمیم گیری در کل ورزش ایران است و محدود به تصمیم گیری درمورد کروش نمی شود.

*با این حساب شما اعتقاد دارید که این مشکل محدود به کروش نیست و اگر یک مربی دیگر هم جای او می نشست، می توانست به خودش این اجازه را بدهد که در خیلی مسائل دخالت کند؟

ما باید برویم به سمت باشگاه داری در بخش خصوصی و هدف هایما را مشخص کنیم. فوتبال فقط برد و باخت نیست. مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم هستند. تمام این ها در ورزش قهرمانی نهفته است. منتها ما فقط دنبال نتیجه هستیم و دعا می کنیم تیم فقط بیاید بالا. بعدش چی؟ ما زمینه برای حضور در مرحله بعد را داریم؟ ساختار ورزشمان غلط است و باید اصلاح شود.

*با توجه به اینکه وزارت ورزش زیاد هم موافق ادامه حضور کروش نیست، آیا این مربی می تواند باعث پیشرفت تیم ملی شود؟

ما برای پیشرفت ورزشمان باید از کروش ها استفاده کنیم. اما وقتی این مربیان را می آوریم باید برایشان حد و حدود مشخص کنیم. ما باید از دانش و علم این چهره ها استفاده کنیم. نه فقط برای تیم داری، بلکه برای ساختن مربیان ایرانی در کنار آن ها. قبلا وقتی مربیان خارجی می آمدند، از مربیان ایرانی در کنارشان استفاده می شد. حشمت مهاجرانی، بهمن صالح نیا و حسن حبیبی کنار اوفارل کار کردند و در دنیای مربیگری بزرگ شدند. آن ها از علم اوفارل استفاده می کردند و با گذراندن دوره هایی که در خارج از کشور برگزار می شد علم خود را تکمیل کردند. الان هم کروش گناهی ندارد. آیا ما می توانیم از یک پروفسور در کلاس دوم و سوم ابتدایی استفاده کنیم؟ یا باید ببریمش دانشگاه تدریس کند؟ کروش پروفسوری است که او را به دبستان برده ایم تا تدریس کند.

*عجیب است که وزیر نماینده اش را به مذاکرات با کروش فرستاد و وقتی او در ایران ماندگار شد گفتند که وزارت خانه از او حمایت می کند. اما حالا دوباره وزیر از کروش انتقاد می کند.

این صحبت ها کلی است. باید در محفل کارشناسی مطرح شود. نتیجه گرفته شود که آیا ما زمینه ای برای استفاده بهینه از معلومات کروش داریم؟ آیا ما باید شرح وظایف تعیین کنیم یا او خودش باید شرح وظایفش را به ما دیکته کند؟ ما باید ساختار ورزش مان را عوض کنیم. یک وقتی احساس می کنیم باید از علم مربیان بزرگ استفاده کنیم. نه فقط برای تیمداری. تیمداری جزو وظایفش هست، اما باید استفاده کنیم برای ساختن مربیان دیگر و استفاده از علم او.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یاسر A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    کروش هیچی نیست
    • ایرانی A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
      54 6
      آره باشه...فعلا به قوله رئیس جمهور محبوبتون آبو بریز اونجا که میسوزه
  • بی نام US ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    41 11
    اکابر نه دبستان