ایرنا نوشت:

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درست است که جمهوری اسلامی ایران با تحریم دچار مشکلاتی می شود اما از بابت رفع تحریم ها حاضر نیست زیر بار هیچ نوع تحمیلی از سوی آمریکا و یا هر کشور دیگری برود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی امروز -چهارشنبه- در حاشیه دیدار وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که پیرو نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ملت ایران مذاکره را در سایه تهدید نمی پذیرد، آیا نباید میز مذاکره را ترک کنیم؟ گفت: نه به این شکل نیست؛ ایشان در عین حال فرمودند مذاکره کنندگان به مذاکره خود با رعایت خطوط قرمز ترسیم شده ادامه دهند ولی به هیچ وجه زیر بار تهدید آمریکایی ها نروند.

وی ادامه داد: امروز آمریکا بی آبروترین کشور نزد ملت ما است و آنها عملا به ظالمین که عربستان در راس آنهاست کمک می کنند که خانه های مردم بی گناه را ویران کنند و این همه کشتار و خسارت به یمن وارد کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مردم یمن هیچ تقصیری ندارند و فقط رییس جمهوری تحمیلی شورای همکاری را نمی خواهند که او نیز از کشور گریخته و مشروعیت خود را از دست داده است؛ مردم باید آزاد باشند که رییس جمهوری خود را انتخاب کنند.

ولایتی با اشاره به اینکه سازمان ملل باید به وظیفه خود عمل کند، گفت: آمریکا از عربستان سعودی که بی دریغ یمن را بمباران می کند حمایت می کند.

ولایتی با اشاره به اینکه نقش آمریکا در منطقه ما به تلاش در کمک کردن به ظالمین در عراق، سوریه، لبنان و یمن تبدیل شده است گفت: توهم آمریکایی ها این است که در رابطه با ایران هم این کار را عملی کنند؛ در حالی که بارها امتحان کردند و دیده اند که ایران مقابل زورگویی آنها می ایستد و این جز یک تهدید توخالی نیست که بعضی از سیاستمداران بی توجه و بدون سابقه درستی در شناخت منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی و ایران تهدیداتی می کنند و وقتی در مقابل مذاکره کنندگان ما قرار می گیرند حرف های دیگری می زنند که اینها برای مصارف داخلی آنهاست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران و دیگر کشورهای اسلامی نباید غرامت رقابت های انتخاباتی داخل آمریکا را بدهند و این، حکایت کوته بینی سیاستمداران آمریکایی است که علیرغم همه شکست های بعد از انقلاب اسلامی در توطئه هایشان، باز هم تجربه شکست خورده خود را تکرار می کنند که به تعبیر ما آزموده را آزمودن خطاست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «آمریکا در کنگره خود طرحی را در مرحله تصویب دارد که با تصویب آن، توافق نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در صورت تصویب این طرح اقدام جمهوری اسلامی چه خواهد بود؟» گفت: این یک بازی داخلی بین قوای مقننه و مجریه آمریکاست که متناسب با نیازهای قوه مجریه در صحنه بین الملل و یا در مذاکره با ایران در پیش گرفته می شود.

وی اظهار کرد: اینکه بگوییم آقای اوباما یا دولت آمریکا زیر فشار کنگره است تفسیر درستی نیست؛ در کمیسیون سیاست خارجی، هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان به اتفاق راجع به یک موضوع رای دادند که اگر قرار بود اوباما با آن مخالف باشد، دموکرات ها نباید به آن رای می دادند اما بعد از اینکه آنها رای دادند اوباما خلاف حرف گذشته خودش اعلام کرد که از آن تبعیت می کند.

وی افزود: این بازی هایی است که آمریکایی ها دارند و بدانند با این بازی ها نمی توانند جمهوری اسلامی را دچار بن بست کنند.

ولایتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا توافق نهایی نیاز به مصوبه مجلس دارد گفت: این امر بستگی دارد به اینکه در نهایت چه موضوعی مطرح می شود و آن موضوع باید در مجلس تصویب شود یا نه که این به تشخیص خود مجلس است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا توافق به مصوبه مجلس نیاز دارد و تفاهم به مصوبه نیاز ندارد گفت: این مسائل به مراجع ذیربط مربوط است و بالاخره آنها باید اظهار نظر کنند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانیال دانا IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    آفرین بر ولایتی سرباز دلاور انقلاب