ایرنا نوشت:

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه تلاش ها برای تصویب متن نهایی توافق جامع در خصوص پرونده هسته ای ایران همچنان در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها طی ماه آینده به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فدریکا موگرینی» که در چین بسر می برد، این سخنان را سه شنبه شب در نشست خبری خود با «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین عنوان کرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون نمایندگان ایران و کشورهای مرتبط با پرونده هسته ای در حال نگارش پیش نویس توافق جامع هستند و امیدواریم با به ثمر رسیدن تمامی زحمات و فعالیت های صورت گرفته، متن نهایی طی ماه آینده نهایی و تصویب شود.

موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری به نقش چین و نتایج خوب بدست آمده در مذاکرات سوئیس اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در مذاکرات سوئیس با نقش مثبتی که چین ایفا کرد توانستیم به تفاهم مشترک خوبی در خصوص محورهای اصلی مذاکرات دست یابیم.

او ادامه داد: از چین به خاطر نقش مثبت و ارزشمند در پیش گرفته شده در پرونده هسته ای ایران تشکر می کنم و از این کشور می خواهم همچنان به تلاشهای خود ادامه دهد.

وی افزود: من فعالیت چین را در طول مدت مذاکرات برای رسیدن به نقاط مشترک و کلیدی برنامه مشترک جامع (بیانه لوزان) که بر اساس آن می توانیم توافق نهایی را تهیه کنیم، می ستایم.

موگرینی تصریح کرد: همه طرفها از جمله چین متعهد هستند که برای یافتن راه حل هایی برای توافق نهایی که ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند به سختی کار کنند و انتظا من از چین ادامه همان روند مثبت و سازنده است.

وی همچین به توسعه همکاری اتحادیه اروپا با چین در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: این اتحادیه امیدوار است با کشور چین در زمینه سرمایه گذاری از طریق امضای توافقنامه مشترک همکاری داشته باشد.

«یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین نیز با ابراز خرسندی از پیشنهاد موگرینی برای گسترش همکاریها، گفت: پکن و اتحادیه اروپا هم اکنون از درک متقابل نسبت به یکدیگر برخوردارند و این موضوع باعث می شود، روابط دوجانبه در حوزهای مختلف بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تقویت روابط چین و اتحادیه اروپا، مسائل اوکراین، عراق، سوریه، تحولات خاورمیانه، بحران اوکراین، وضعیت لیبی، افغانستان و نیز موضوع مهاجران غیرقانونی و مبارزه با قاچاق انسان از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی طرفین در این نشست خبری بود.

سفر موگرینی به چین که برای حضور مراسم چهلمین سالگرد روابط دیپلماتیک پکن و اتحادیه اروپا صورت گرفته، نخستین سفر او به شرق آسیا پس از قبول مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی محسوب می شود.

ایران و گروه 1+5 در فروردین ماه گذشته در جریان یک هفته مذاکره در لوزان سوییس به تفاهمی دست یافتند که بر اساس آن تهران برخی محدودیت ها در برنامه هسته ای را رعایت و در ازای آن تحریم ها در مورد کشورمان بطور کامل لغو خواهد شد.

طرف ایرانی و گروه 1+5 تا سی ام ماه ژوئن آینده به مذاکره در مورد متن توافق جامع می پردازند و نگارش متن این توافق از هفته گذشته در نیویورک آغاز شده است.

به گزارش رسانه ها، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز گذشته (سه شنبه) دور پایانی مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع را درنیویورک برگزار می کند و بعد از وقفه ای یک هفته ای، سه شنبه آینده در وین این گفت و گو ها را از سر خواهد گرفت.

بعد از این مذاکرات سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه به مذاکره با «هلگا اشمید» معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان می دهند ولی کارشناسان تا روز پنجشنبه به کار بر روی ضمائم متن توافق نهایی ادامه خواهند داد.

دور آینده مذاکرات برای بحث بر سر متن توافق، سه شنبه 22 اردیبهشت در وین انجام خواهد شد.

49261

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =