مهاجرت اشتباهی جوجه پرندگان به تالاب گاوخونی

خشکی تالاب گاوخونی موجب می شود که جوجه‌های پرندگان مسیر اجدادی تا تالاب گاوخونی را طی کنند اما با تالاب خشک مواجه شده و بیشترشان از بین می‌روند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، تالاب گاوخونی به غیر از زیبایی خود و مامنی امن پرندگان مهاجر و ایجاد تعادل زیستی در زندگی جانواران، نقش مهمی در متعادل کردن آب و هوا و پیشگیری از نفوذ گرد و غبارهای بیماری زا تا دل شهرها داشته است اما با خشک شدن تالاب گاوخونی علاوه بر نفوذ ریزگردهای بیماری زا به شهرهای مجاور و بر هم خوردن تعادل دمایی هوا و خشک شدن بیش از حد هوا، بسیاری از پرندگان مهاجر و زیبای این تالاب از میان رفته‌اند و به جز تعدای مرغابی که در حوضچه های آبی این تالاب زندگی می کند دیگر اثری از این پرندگان و دیگر حیوانات به ندرت می توان یافت چرا که با خشکی تالاب، پناهگاه و محل زاد و ولد حیوانات دیگر نیز از میان رفته است.

در این ارتباط اسماعیل کهرم با اشاره به وضعیت تالاب گاوخونی به رسانه ها گفت: با نگاه بر روی نقشه متوجه می‌شویم که تالاب گاوخونی در مرکز ایران قرار گرفته و این تالاب به دلیل حضور پرنده‌های مهاجر ارزش زیادی دارد.

وی افزود: پرنده‌های مهاجر در یکی دو سال ابتدای زندگی خود به سمت تالاب گاوخونی هدایت می‌شوند و از صفحات سرد شمال به سمت تالاب در مرکز ایران حرکت کرده و پس از زمستان گذارانی و تجدید قوا و به سمت خلیج فارس و صفحات جنوبی ایران می‌روند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی با بیان اینکه این پرنده‌ها براساس عادت و مسیری ذهنی به تالاب می‌آیند، تصریح کرد: اکنون پرنده‌های مهاجر که به تالاب گاوخونی می‌رسند با تالاب خشک مواجه شده بنابراین اگر تالاب خشک شود این جوجه‌ها به همراه پدر و مادرشان مسیر اجدادی خود را آمده و بعد از آن با تالاب خشک مواجه شده و بیشترشان از بین می‌روند.

وی گفت: تعداد زیادی از پرنده‌ها در بین نیزارها زاد و ولد می‌کردند و علاوه بر پرنده‌ها، خزندگان، لاک‌پشت‌ها، مارها و مارمولک‌ها و انواع جانوران نیز در این اکوسیستم بوده و در آن زندگی می‌کردند اما اکنون به این وضعیت درآمدند.

کهرم بیان داشت: زمانی که آب وارد تالاب گاوخونی می‌شود به پایین و درون زمین رفته و سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه می‌کرده و کشاورزان ورزنه و گاوخونی نیز همین آب را از دل چاه درآورده و با آن زراعت می‌کردند اما اکنون آن سفره، زمین‌های حاشیه تالاب و زمین‌های باتلاقی آن با کمال تأسف خشک شدند.

وی افزود: پس از بازشدن آب و در فصل مهاجرت، فکر می‌کنم پرنده در تالاب جمع شده باشد البته حجم آب موجود در رودخانه گرچه کافی نیست اما به اندازه‌ای می‌تواند جبران مافات را بکند، باید توجه داشت که این رودخانه در آب و هوای منطقه و ایران، کشاورزی، دامداری، پرکردن سفره آب زیر زمینی و صنعت تاثیرگذار بوده است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور محیط طبیعی در پاسخ به اینکه خشکی گاوخونی چه تاثیری در اکوسیستم منطقه دارد، خاطرنشان کرد: اگر باد غالب از طرف گاوخونی به اصفهان باشد به طور قطع اثرگذار خواهد بود چرا که وقتی که آب از گاوخونی خشک به سمت اصفهان بیاید بدون شک در هوای منطقه اثر می‌گذارد.

وی گفت: حیوانات موجود در تالاب در بین علف‌ها و نی‌ها زاد و ولد می‌کردند اما اکنون با خشکی تالاب، پناهگاه و محل زاد و ولدشان از بین رفته و بنابراین آنها از بین می‌روند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 1
    الهی بمیرم