وقتی که تهران رنگ هنر گرفت/ مبدع و مجری طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» چه کسانی بودند؟

تهران این روزها، به نگارخانه‌ای بزرگ تبدیل شده است. موزه‌ای که در آن می‌توانی رانندگی کنی و به جای حرص خوردن از دست ترافیک، به تماشای آثار هنری بپردازی.

الهه خسروی یگانه: صبح امروز، وقتی از خانه بیرون آمدم تا به محل کار بروم اتفاق عجیبی افتاد. تمام تابلوهای تبلیغاتی حاشیه خیابان و بزرگراه، هنری شده بودند. به جای نوترینو شو، رایتلی شو، چی توزی شو، حالا عکسی از استاد ابوالحسن صبا در پس زمینه یک درخت روی تابلو جا خوش کرده بود و یک جای دیگر تصویر کاشی‌کاری از دوره قاجار. 

فکر کردم لابد دارم خواب می‌بینم. حتی تصورش هم محال بود. این که این همه شرکت تبلیغاتی از خیر درآمد حاصله‌شان از بیلبوردهای درون شهری بگذرند و به جایش تصویری از یک اثر هنری منحصر به فرد نصب کنند. اما خواب و رویا نبود. واقعیت داشت. تهران به نگارخانه‌ای بزرگ تبدیل شده است. نگارخانه‌ای که در آن هر طرف چشم بچرخانی با یک اثر هنری زیبا روبرو می‌شوی.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مجری این ایده است. این که تهران را به یک موزه بدل کند. دکتر کامیاب، رییس این سازمان، گفته این کار را انجام داده تا مردم به بازدید کردن از موزه‌ها ترغیب شوند. موزه‌هایی که به گفته او تعداد بازدیدکنندگان بعضی‌های‌شان از تعداد کارمندان‌شان هم کمتر است. 

سعید شهلاپور مبدع و پیشنهاددهنده این طرح است. مجتبی موسوی مجری طرح نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر، درباره این ماجرا می‌گوید:‌ «این ایده از طرف آقای سعید شهلاپور چند سال قبل مطرح شد ولی به دلیل مشکلات اجرایی که داشت امکان عملی شدن نیافت. امسال که آقای کامیاب ریاست سازمان زیباسازی را برعهده گرفتند، این ایده برای بار چندم مطرح شد و از طرف ایشان مورد استقبال قرار گرفت.»

اما چطور شرکت‌های تبلیغاتی راضی شدند که بیلبوردهای‌شان را به این کار اختصاص دهند؟ موسوی می‌گوید: «طبیعی است که اغلب این بیلبوردها تجاری هستند. شرکت‌های تبلیغاتی برای تبلیغ کالاها روی این بیلبوردها پول می‌گیرند و البته به سازمان زیباسازی هم پول می‌دهند. این که ده روز پیاپی این کار تعطیل شود برای شرکت‌ها سنگین بود ولی خوشبختانه آنها در چارچوب سهم فرهنگی حاضر شدند ده روز این بیلبوردها را در اختیار این پروژه قرار  دهند.»

طبق قانون تمام شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها موظفند که هر سال بخشی از بودجه و توان خود را به کارهای فرهنگی اختصاص دهند. و به همین خاطر شرکت‌های تبلیغاتی با اختصاص یافتن این بیلبوردها به مدت ده روز برای اجرای این طرح موافقت کرده‌اند. 

ولی چرا این بازه زمانی برای اجرای این طرح انتخاب شده است؟ موسوی می‌گوید:‌«کمتر از ۲۵ روز پیش مدیریت اجرای این طرح بر عهده من قرار داده شد. فرصت بسیار کوتاه بود ولی به دلایلی مجبور بودیم در همین زمان این کار را انجام دهیم. چون اگر به تاخیر می‌افتاد دیگر ممکن نبود. اولا تراکم کاری هر کدام از این فضاهای تبلیغاتی در این ماه خلوت‌تر بود و از طرفی هم شرکت‌ها اعلام کرده بودند که در این بازه زمانی امکان همکاری با این پروژه را دارند.»

موسوی می‌گوید که او برای اجرای این طرح حداقل چهار ماه زمان نیاز داشته است اما با این حال این کار را پذیرفته تا شروعی برای تبدیل شدن تهران به یک نگارخانه کلید بخورد. 

او درباره نوع انتخاب آثار هنری و این که چطور علاوه بر آثار ایرانی از آثار هنرمندان خارجی هم استفاده شده می‌گوید: «خوشبختانه دست ما برای انتخاب آثار کاملا باز بود و در سیاستگذارهای اولیه خط مشی کلی تعیین بود. این که با توجه به این زمان کم اثاری که در دسترس هستند را پیدا کنیم و این که ترکیبی از هنر و ایران و جهان را به نمایش بگذاریم. البته اولویت با هنر سنتی و گنجینه‌ای ایران بود در نتیجه هفتاد درصد آثار به نمایش درآمده ایرانی و سی درصد خارجی هستند. از سوی دیگر قرار شد از میان آثار ایرانی فقط آثار هنرمندان فقید انتخاب شوند. هنرمندانی از دوره قاجار و مکتب کمال الملک تا دوران معاصر. و در دوره‌های بعدی که فرصت بیشتری داشتیم به آثار هنرمندان در قید حیات بپردازیم تا نه حق کسی ضایع شود و نه اعتراض کسی را بربیانگیزیم.» 

نمایش همزمان آثار مهم هنری هنرمندان ایرانی و خارجی فرصتی است برای شهروندان تهرانی تا با تماشای آنها به مقایسه ضمنی این آثار و درک تفاوت‌ها و شباهت‌های‌شان برسند. این نکته‌ای است که مجتبی موسوی نیز بر آن تاکید دارد: «این موضوع از جنبه‌های مختلف فرهنگ‌سازی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. ماموریت سازمان زیباسازی تلطیف فضاهای شهری است و این مقطع ده روزه که در آن بیلبوردهای تهران بعد از روزهای طولانی اختصاص یافتن به کالاهای تجاری به آثار هنری اختصاص یافته است باعث ایجاد فضایی آرام می‌شود. از سوی دیگر مردم را تشویق می‌کند که به موزه‌ها سر بزنند و این آثار را از نزدیک ببینند.» 

در این پروژه اکثر موزه‌های تهران، مراکز فرهنگی، موزه کمال‌الملک، عکاسان حرفه‌ای که آرشیو خود را در اختیار این پروژه گذاشتند، نشریات تندیس و حرفه هنرمند، نشر نظر، موزه ملک، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش، مجموعه نیاوران و ... با سازمان زیباسازی شهرداری همکاری داشته‌اند. 

همه این نهادها دست به دست هم داده‌اند تا تهران به معنای واقعی کلمه چشم‌نواز شود. شهری که حالا از پس دود و غبار و رنگ‌های تیره، تصاویر تازه‌ای را به رخ شهروندانش می‌کشد. این روزها در موزه‌ای به وسعت تهران قدم بزنید و با شاهکارهای نقاشی و نگارگری و خطاطی ایران و جهان آشنا شوید. 

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهیار A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    64 0
    آفرین، واقعا دست مریزاد. خدا باعث و بانیشو خیر بده. یعنی میشه بازم ازین کارا کنن؟ کاش مدتش طولانی تر بود خیلی خوب شده هرجا رو نگاه میکنی یه اثر هنری میبینی میگم بعد این ده روز این بنرها رو چیکار میکنن؟ نمیفروشن؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    48 0
    عاليه ، فوق العاده است دستشون درد نكنه بعد از مدتها شهر چشم نواز شده ،لطفا در دوره هاي مختلف اين كار رو تكرار كنيد ، به شهر رنگ و زيبايي داده ايد ممنون
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    38 6
    آره حداقل يه چند روزي شهر از دست تابلوهاي سياسي قاليباف و جناحش نجات پيدا ميكنه
  • متشکریم A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    42 0
    من هم تعجب کردم دیروز به این فکر بودم که چگونه تشکر خود را از بانیان این فکر ابراز کنم و این مقاله امکان این را به من مخاطب داد که صمیمانه از همه یدست انر کاران این فکر بسیارزیبا تشکرکنم.
  • سامان RO ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    34 0
    واقعا" پروژه بی نظیری است و امیدوارم ادامه یابد... شاید یکی از بهترین اقدام های سازمان زیباسازی شهرداری تهران باشد... البته انصافا" این سازمان در سال های اخیر در شهرداری خوب کار کرده است...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    25 0
    من واقعا ممنونم خیلی آرامش بخشه
  • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    24 0
    بسیار ایده جالب و متفاوتی هست و امیدوارم ادامه دار باشد. اما فکر میکنم با توجه به متحرک بودن بیننده اگر سایز نوشته های توضیحات کمی بزرگتر باشند بهتر و کامل خوانده میشوند
  • نیما IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    3 30
    نمایش این آثار در نگارخانه و حالا نمایش آن در بیلبوردهای شهری؟ آیا واقعا این دو رسانه یکی هستند؟ آیا جای نمایش آثار هنری در بیلبورد است؟ آیا اگر بحث فرهنگی در میان باشد، این نگارخانه شهری به فرهنگ رانندگی لطمه نمی زند؟ دیدن هر یک از این آثار در نگارخانه زمان زیادی می طلبد، آیا رد شدن با سرعت از کنار یا زیر این آثار که باعث جلب توجه افراد علاقمند خطرناک نیست؟ لطفا آثار جلب توجه آثار ارزشمند هنری با نمایش بیلبورد های چی توز و رایتل مقایسه نکنید، آیا فونت های ریزی و نوشته های طولانی که در این نگارخانه به کار رفته است باعث ایجاد اختلال در رانندگی که این همه در مورد بازسازی فرهنگش تلاش میشه، نخواهد شد؟ دوباره سوال اول: آیا نگارخانه هنری با بیلبورد شهری یکی است؟
    • mehr A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
      22 0
      دوست عزيز اين دو رسانه با هم تفاوتهاي زيادي دارند اما براي مردمي كه فرست رفتن به موزه و... را ندارند غنيمتي است در ضمن نگران سرعت زياد خودرو ها هم نباشيد انقدر در ترافيك بخوانيد پاركينگ فرصت دقت نظر داريم كه وقت اضافه ميآوريم
  • بهار A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    19 0
    کار ارزنده ای است لطفا هر چند وقت یکبار انجام شود و مکان تابلوها در تقاط مختلف شهر عوض شود،با بچه هایم که در ماشین هستیم،هر کدام سعی میکنیم مشخصات تابلو را بخوانیم و در موردش با هم حرف بزنیم،باز هم سپاس.
  • نیما IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    5 0
    لطفا مسئولین در صورت تمایل به بحث و نقدی که در ارتباط با همین موضوع در کافه بازاریابی سایت تخصصی حوزه بازاریابی مطرح شده مراجعه و در گفتگو ها شرکت کنند kafemarketin.com
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    10 0
    عکسهاشو تو اینترنت بذارین ماهم که تهران نیستیم ببینیم
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
      2 0
      منم موافقم. با اینکه تهرانی هستم و دارم لذت میبرم از این تابلوها. اما درباره ی برخی هاشون میخوام بیشتر بدونم. که بخاطر سرعت در اتوبان نمیشه. کاش تصاویرش توی نت بود که میتونستم اونجوری با دقت بخونم. واقعا ممنون که سلیقه بصری مردم رو بالا میبرید.
  • سحر A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    12 0
    عااااالي اين بهترين حركتي بود كه تا حالا در تهران ديدم
  • مدیرمدرسه EE ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    1 2
    درنظربود بچه های مدرسه ای رودرچندمرحله برای موزه گلستان وملی ورضاعباسی ببریم اجازه داده نشد.موزه های خوب تهران فقط جای وقت گذرانی کارمندهای بدخلق وتنبلی هستندکه بازدیدمخاطبین اذیتشون میکنه درثانی هیچ تسهیلات وتخفیفی برای مدارس ودانشجویان به غیردانشجویان میراث درنظرگرفته نمیشه.بنرزدن که نشدتبلیغ درست فرهنگی.برخورد وتسهیل حضورمخاطب راهگشاترازاین همه است وهزینه ی خاصی هم نمیخواد.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    7 0
    احسنت و هزار افرين به اين خلاقيت. دمتون گرم بانيان اين شگرف
  • مهسا US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    4 1
    کاش شهرداری اصفهان کمی یاد بگیره که ادعا داره پایتخت فرهنگی هنریجهان اسلامه اما توش از هنر هیچ خبری نیست
  • هرمز IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    2 0
    حداقل حسن اش اینست دراین دوره که از هنر خبر ی نیست فرزندانمان هنر و هنرمندان قدیم و جدید را میشناسند