از نگاهی دیگر به بیضایی تا فلسفه استنلی کوبریک

موسسه نشر و پژوهش رسم» یک مجموعه سینمایی، شامل هشت جلد منتشر کرده است که هر جلد آن به نقد آثار کسانی چون بهرام بیضایی، استنلی و... می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مجموعه آثاری تحلیلی درباره فیلم‌ها یا کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران و جهان منتشر شده است.



کتاب «بهرام بیضایی از نگاهی دیگر» یکی از کتاب‌های این مجموعه است که به بررسی چهار اثر سینمایی این کارگردان می‌پردازد. سهیلا نجم نویسنده این کتاب، چهار فیلم «مرگ یزدگرد»،‌«باشو غریبه کوچک»، «دیباچه نوین شاهنامه»‌و «مسافران»‌را بررسی و نقد کره است چرا که به عقیده او هر یک از این چهار اثر نقطه عطفی در آثار بیضایی و سینمای پس از انقلاب هستند. 

«جنگل آسفالت» دیگر کتابی است که توسط این ناشر به چاپ رسیده است. این کتاب دربرگیرنده چند تحلیل و یادداشت بر فیلم «جنگل آسفالت» ساخته جان هیوستن است. 

به عقیده مهدی صادقی نویسنده کتاب «جنگل آسفالت» فیلم نوآری است که اگرچه در سایه بلند «شاهین مالت» فرصت قد کشیدن نیافت اما سرآمد و الگوی فیلم‌های دیگری شد. به همین دلیل نویسنده تلاش می‌کند با تحلیل این فیلم، جهان درونی و رویکرد منتقدانه فیلم نسبت به جامعه جنگ زده را بررسی کند. 

«فلسفه استنلی کوبریک» (جنگ، عشق، تکنولوژی) نیز کتاب بعدی این مجموعه است که هفت مقاله درباره سینمای استنلی کوبریک را شامل می‌شود. این مقاله‌ها که به سرپرستی اسدالله غلامعلی ترجمه شده‌اند پژوهشی هستند که با نگاهی فلسفی و اگزیستانسیالیستی به فیلم‌های کوبریک پرداخته‌اند. 

سینماگر دیگری که در این مجموعه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است زنده یاد علی حاتمی است. مهدی صادقی در کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» به تحلیل تاریخ محور بر «هزاردستان» علی حاتمی با نگاه به چند داستان شاهنامه پرداخته است. 

او در مقدمه کتاب درباره این مقایسه می‌نویسد: ««هزاردستان» داستان فاصله بین بی‌عرضگی، تنبلی و تفریط احمدشاهی است تا ادا و اطوار و افراط رضاشاهی. یکی ایران را به «قحطی نان» سوق داد، دیگری زمینه‌ساز «شورش نان» شد. از آن «قحطی» تا این «شورش» رق و فاصله‌ای است میان دو ضرر و دو زیان. اما همان‌طور که این «دو» در تاریخ، بی‌تاوان رها شدند، تاوانش را مردمان به تاریخ پس دادند. 

«تاوان گناه پدر را پسر داد». به سان ایرج که تاوان خطای فریدون را داد: فراز آورم لشگری گرزدار/ از ایران و ایرج برآرم دمار

فریدون خطا می‌کند، ایرج و ایران باید تاوان بدهند. هزاردستان نیز، راوی این خطاها و تاوان‌هاست...» 

«روایت مدرن و موج سینمای ایران» نوشته اسدالله غلامعی، «انیماتیک»( شناخت کارکرد استوری برد متحرک در تولید فیلم نوشته محمدجواد شجاعت‌مند و سیدجواد شبانی و «سینما ۹۳» نوشت محمد حقیقت طلب از دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند که توسط نشر و پژوهش رسم منتشر شده‌اند. 

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =