۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴

ایسنا نوشت:

با تصویب شورای پول اعتبار، تسهیلات خرید کالا با افزایش دو برابری، 8 میلیون تومان تعیین شد.

وام کالا از جمله وام های خرد بانکی است که به ویژه در یکی دو سال گذشته نه تنها بانکها تمایل زیادی برای پرداخت آن نداشتند، از اقبال چندانی هم نزد مردم برخوردار نبود.

کاهش ارزش وام چهار میلیونی کالا با روند افزایشی تورم، سود بالای دریافتی بانک ها که گاهی تا 28 درصد هم می رسید و همچنین عدم پرداخت آن در تمامی بانک ها در کمرنگ شدن این تسهیلات در شبکه بانکی و درخواست مردم برای دریافت آن بی تاثیر نبود. بر این اساس مدتی بود که بانک مرکزی در کنار برنامه ریزی برای افزایش میزان برخی دیگر از اعتبارات بانکی رشد وام خرید کالا را نیز بررسی و در نهایت به شورای پول و اعتبار پیشنهاد کرده بود.

همانطوری که پیش تر میرمحمد صادقی، مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی، از تغییر تسهیلات خرید کالا به عنوان یکی از برنامه های اعتباری بانک مرکزی در سال جاری خبر داده بود شورای پول و اعتبار نیز در سومین جلسه کاری خود در سال جاری پیشنهاد مطرح شده را تصویب کرد.

بر این اساس، میزان وام کالا که چند سالی از تغییر آن می گذشت از حدود چهار میلیون به هشت میلیون تومان افزایش یافت.

طبق این مصوبه تسهیلات خرید کالاها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و هزینه تحصیل، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مشابه، حداکثر تا 8 میلیون تومان تعیین شده است.

عقد تسهیلاتی مشخصی از سوی شورای پول و اعتبار برای پرداخت وام 8 میلیونی خرید کالا تعیین نشده ولی اصولا چنین وام های خردی باید در قالب عقود مبادله ای با سود فعلی حدود 21 درصد اعطا شود. اما با توجه با اینکه بانکها تمایل چندانی برای استفاده از این عقد بانکی ندارند معمولا از عقود مشارکتی با سودهای بالاتر از 26 درصد و گاهی 28 درصد استفاده می کنند. که البته با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار سقف این عقود نیز به 24 درصد کاهش یافته است.

طبق قرار شورای پول و اعتبار، شیوه نامه اعطای تسهیلات کالاهای مصرفی بادوام و نحوه مصرف آن توسط بانک مرکزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به بانکها ابلاغ خواهد شد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 414084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =