رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان گفت: در حال حاضر برخی افراد متخلف با استفاده از مواد شیمیایی و شکستن ساکاروز بالای 15 و تبدیل آن به ساکاروز زیر پنج اقدام به ساخت عسل دست‌ساز می‌کنند و این موضوع در حالی است که مردم عسل را به خاطر خواص دارویی و درمانی آن می‌خورند.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گودرز میرزایی در پاسخ به این سؤال که مصرف‌کنندگان چگونه می‌توانند عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهند به فارس گفت: بر اساس استانداردهای موجود، عسلی که میزان ساکاروز موجود در آن زیر پنج باشد، مورد تایید معاونت غذا و داروست

وی با بیان اینکه سه نوع عسل شامل عسل طبیعی، عسل تغذیه‌ای و دست‌ساز در کشور وجود دارد، افزود: برای مشخص شدن نوع عسل تولید شده باید میزان PH، اسید آمینه، ساکاروز، فروکتوز و آمیلاز آن را اندازه‌گیری کرد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان با بیان اینکه نظارتی بر محتوای بسته‌های عسل از نظر دسته‌بندی کیفی وجود ندارد، گفت: مشتری حق دارد بداند که چه نوع عسلی با چه کیفیتی خریداری می‌کند.

وی با بیان اینکه برای اتحادیه امکان نظارت بر بسته‌بندی عسل وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر هیچ نظارتی از سوی هیچ نهادی بر محتوای عسل نمی‌شود.

میرزایی با بیان اینکه اصفهان با تولید 16 نوع عسل رتبه نخست در تنوع تولید عسل کشور را دارد، تصریح کرد: در تولید عسل طبیعی زنبور از شهد گل تغذیه کرده و بسته به اینکه زنبور از چه گلی تغذیه کند، نوع عسل تغییر می‌کند.

وی تاکید کرد: این نوع عسل مرغوب‌ترین نوع عسل است و قیمت آن از 30 تا 50 هزار تومن تغییر می‌کند.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر عسل‌های بسته‌بندی شده روند قانونی تعریف شده را طی می‌کنند، گفت: اگر چه تولید عسل تحت نظارت اتحادیه است اما بر روند پس از تولید هیچ نقشی در نظارت ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی افراد متخلف با استفاده از مواد شیمیایی و شکستن ساکاروز بالای 15 و تبدیل آن به ساکاروز زیر پنج اقدام به ساخت عسل دست‌ساز می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع در حالی است که مردم عسل را به خاطر خواص دارویی و درمانی آن می‌خورند.

میرزایی مدعی شد در صورتی که مراجع قانونی اجازه نظارت بر بسته‌بندی عسل تولید شده را به اتحادیه بدهد این نهاد توانایی نظارت بر این مهم را دارد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یوسفی A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    2 0
    امروزه خریداران عسل هیچ گونه امکان شناسائی عسل سالم وتقلبی راندارندجز قیمت آن که این درست نیست. سازمان استانداردباید این وظیفه را بعهده بگیرد.