مناظره الله کرم و زیباکلام در خبرآنلاین4/ الله کرم: چرا دولت فقط به سراغ تفریطیون می‌رود؟

حسین الله کرم و صادق زیباکلام در مناظره ای در خبرآنلاین شرکت کردند . الله کرم گفت که چرا دولت به سراغ تفریطیون می رود و به افراطی ها کاری ندارد؟

حسین الله کرم درباره پاسخ به زیباکلام که گفت روحانی بدون حمایت اصلاح طلبان دومیلیون رای نداشت، گفت: این جزو اشراق های درونی اصلاح طلبان است که هیچ دلیلی هم ندارند و من هم قبول ندارم. چرا که بسیاری از ارای روحانی به دلیل دوقطبی به وجود آمده بود و بسیاری از اصولگرایان مثل لاریجانی و ناطق نوری به سمت ایشان چرخیدند. کل آرای اصلاح طلبان 17، 18 میلیون بیشتر نبود.

سوال من این است که چرا توهین و تخریب و تضعیف صورت می گیرد؟ حتی به یک نفر؟ چرا روحانی که بحث اعتدال را مطرح می کند دولتش فقط به دنبال تفریط است؟ چرا باید یک دولت معتدل به تمامی از جریان تفریطیون باشد و افراطی ها را اصلا به کار نگیرد.

 

در ادامه صادق زيباکلام گفت: بخشی از مثال های سیاسی در ایران این ها اصلا مثال های درستی نیست و هیچ تناسبي  با هم ندارند.مثلا درس گرفتن از سرنوشت مصدق و مرسی. شما اصلا به عمق به مناسبات جامعه توجه نمی کنید. چه درسی باید بگيرم از سرنوشت مرسی.
 
اهم اظهارات زيباکلام در ادامه مي آيد:

کل نگرش ما به جهان عرب ایدئولوژیک زده است. بهار عربی را بیداری اسلامی گفتیم. به جایی نرسید گفتیم که امریکایی ها از پشت خنجر زدند. هرجاکه تحولات یک کشور با چارچوب های ایران می خواند می گوییم که از ما الهام گرفتند هر جا نمی خورد چیز دیگری می گویند.
در مورد یمن می گویند یمنی الهام از ما بوده است. اين مانند اين ضرب المثل است که خسن و خسین خواهران مغاويه بودند. 

در يمن 250 میلیون اسلحه وجود دارد. هر نفری 5 تا تفنگ دارد. مسايل يمن تا فرق سر تنیده شده به روابط قومی و قبیله ای

اصل این سئوال را قبول ندارم که ما باید از سرنوشت مرسی درس بگیریم. مي گويند حقوق شر دروغ است اگر راست است  چرا به عربستان چیزی نمی گویند؟ دليل اين است که در ایران جامعه مدنی ریشه دار است. ظرف یکصد سال گذشته چند روزنامه بسته شده؟
اين مسئله چه دخلی عربستان دارد. در عربستان چنین ظرفیتی وجود ندارد. نمی خواهیم بگویم که رژیم عربستان نمی خواهد. روزنامه ای نیست که ببندند. کسی نیست که صحبت کند که او را به زندان بياندازند.

می خواهم تفاوت ها را بگیریم. مصر دو نهاد نیرومند اخوان و ارتش دارد. تاریخ مصر مدرن در این دو خلاصه می شود. ارتش نمی تواند اخوان را نابود کند، همانطور که شاه نتوانست رو حانیت را نابود کند.

ارتش در جامعه ما کاره ای نیست. ارتش در جامعه ما سرشتش فرق می کند. ارتش در مصر یک موجود زنده سیاسی است اما در جامعه ما مرده است.

در ادامه مناظره حسين الله کرم به زيباکلام پاسخ داد که در ادامه مي آيد:

بحث درس گرفتن تاریخ را مطرح نکردم.  از نقاط مثبت درس بگیریم و از حوادث منفی و تاریک تاریخ باید عبرت بگیریم. 
اگر مرسی را مثال زدم چون مرسی توجه به جوانان نکرد.

بعضی ها صدها میلیارد پول دارند. بسياري از مصوبات دولت سر از شرکت ها در می آورد. میانگین سنی دولت روحانی پیرترین دولت ایران است.

من از ارتش عذرخواهی می کنم. زيباکلام یکي از ستون هاي مقاومت در دفاع مقدس را منهدم کردند. ارتش نمرده است ارتش زنده است. شما ارتشیان را به مثابه مرده می دانید. ارتش اگر مرده بود که خرمشهر آزاد نمی شد.

آقاي زيباکلام خودش مقایسه می کند به ما می گوید مقایسه نکنید. شما  استاد هستید از شما تصور توهین به ارتش نمی رود که به آن بگویید مرده.

در بحث یمن خودشان معتقدند و شعارهای ضد آمریکایی می دهند که اين  همسویی را نشان می دهد.
به عنوان عبرت نگاه نمی کنم. ما باید از روی کار آمدن بازرگان و بنی صدر باید عبرت بگیریم که ایستادگی نمی کند و بنی صدر مقاومت نمی کند پس باطل هستند. مشخص است که آن ها وابسته بودند.

ما در دوران جنگ وقتی جنگ انقلابی را با کلاسیک عوض می کنیم 598 را می پذیریم. نمی توانیم 48 ساعت در فاو دفاع کنیم.

7 میلیارد دلار در دولت سازندگی تبدیل به بازندگی می شود. امروز هم با ماشین های یک میلیاردی تک چرخ می زنند.

از تنش زدایی هاشمی عبرت بگیریم که چرا ما هم قربانی می شویم. آمریکایی ها مزد هاشمی را با مهار دوجانبه دادند.

ادامه دارد...

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =