۳ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

چند شب پیش سخنرانى اى ازآقاى رحیم پور از شبکه اول سیما پخش شد که در پایان آن شخصى سؤال کرد؛ شما گفتید:کشتن یک انسان کشتن همه انسانهاست و گفتید ما بمب اتم نمی سازیم داراى این فرهنگ هستیم، پس ساختن موشک را که آن هم می رود تا عده اى را بکشد چگونه توجیه مى کنید؟

آقاى رحيم پور ازغدى از انديشمندان و محققين خوب و ارزشمند كشور است كه در راستاى تجزيه و تحليل مسايل جارى كشور و موارد مبتلابه مردم و خصوصأ جوانان در امور سياسى و دينى تلاشهاى گسترده و قابل قبولى دارد ليكن گاهى اوقات از ايشان سخنانى بيان مى شود كه جاى تأمل دارد و لازم است تا ايشان با دقت عمل بيشترى به طرح موارد بپردازد تا بعدا مجبور به اصلاح و يا عذرخواهى نشود.
ايشان چندى پيش نيز در جمع طلاب، سخنانى درخصوص نظر شهيد مطهرى در باب شيعيان و ما داشته و اعلام كردند؛ «ما شيعيان قالتاق ترين مردم روى زمين هستيم، اين نظر شهيد مطهرى است، كس ديگرى جرأت نمى كند از اين حرفها بزند، البته خود من هم جرأت ندارم، ولى اين نظر شهيد مطهرى است» متأسفانه كليپ اين سخنان در شبكه هاى وايبر كشور بطور گسترده پخش و سياستمداران ضد شيعه خصوصأ وهابيون و در رأس آنها سردمداران عربستان از آن بهره هاى فراوانى بردند كه ايشان مجبور شدند در سخنان نماز جمعه تهران اعلام كنند منظور من اين نبوده و آنرا توجيه كنند كه البته اگر به كليپ به هر شكلى نگاه كنيد نظر اعلام شده شفاف بوده، توجيه پذير نيست و اثر خود را گذاشته است، حال اگر به سخنان شهيد مطهرى در اين موضوع مراجعه كنيد اصلا چنين منظورى را برداشت نمي كنيد كه ايشان كل شيعيان و مردم ما را به آن منتسب كردند، گونه اى گويش كه قابل بهره برداري هاى سوء و جهت دار باشد از علما و انديشمندان ما شايسته نيست و لازم است تا در سخنراني ها و نوشته ها دقت كافى و لازم مبذول شود، برخى از اظهار نظر ها، خصوصأ از سوى انديشمندان در مسايل مهم مرتبط با سياستهاى كلان كشور و مبانى اعتقادى ما بايد با ظرافت، حساسيت و جامعيت كامل بيان شود تا از هر گونه خدشه به اصول و مبانى جلوگيرى نمايد.
آقاى رحيم پور در پاسخ سؤال كننده فوق درباره ساخت موشك گفتند: اصولا جنگ قبيح و بد است اما ساختن بمب اتم كه دهها هزار نفر را مي كشد كجا و موشكى كه حداكثر چند نفر را كجا؟ و به سراغ پاسخ به سؤال بعدى رفتند، مطمئنأ اين پاسخ براى سؤال كننده و هر آنكه اين پرسش و پاسخ را شنيد، قابل قبول نبوده است، وقتى ما اعتقاد به اين داريم كه كشتن يك نفر، كشتن همه انسانهاست، نبايد كشتن را به تعداد كم در مقايسه با تعداد زياد توجيه كنيم. اين قابل فهم است كه گاهى در پاسخ سؤالهايى كه بطور زنده صورت مى گيرد، انسان امكان دارد تمركز لازم را براى پاسخ دادن نداشته و پاسخى كه جامع و مناسب
باشد را در ذهن نداشته باشد، بر اين اساس لازم است با تأمل پاسخ داده و يا اگر پاسخ مناسبى نداريم، هيچ اشكالى ندارد كه بگوييم روى اين سؤال بيشتر فكر مي كنم و در فلان موقعيت به آن پاسخ مناسب مي دهم.
طبيعى است كه نبايد موشك را با بمب اتم مقايسه كرد، چرا كه ما بر اساس اعتقادات دينيمان خواستار آسيب به انسانهاى بيگناه نيستيم، نگاه ما در موضوع تجهيزات و اقدامات نظامى، نگاه پيشگيرانه و دفاعى است، تجهيزات نظامى، ابزار نظامى، تداركات نظامى و امثال آن همه براى آماده نگاه داشتن كشور براى مقابله با تجاوز است، به تاريخ هم كه بنگريد ما را آغاز كننده جنگ نمى بينيد، هر گاه حمله اى شده موظف به دفاع شدیم.
ساخت بمب اتمى براى دفاع نيست، براى تهديد و حمله است و براى اهداف نظامى نيست، خارج از هدف كنترل شده و خاصى است، وقتى از بمب اتم استفاده مى شود، حتى اگر اهداف نظامى هم مد نظر باشد جمعيتى را و منطقه اى را با همه موجودات زنده اش، نظاميان درگير جنگ و غير نظاميان بى گناه و حتى ديگر موجودات زنده را از بين مى برد و به همين دليل استفاده از بمب اتم كه غيرقابل كنترل براى اهداف نظامى است، غيرانسانى است، اما در بهره از موشك اولا اگر مورد حمله قرار گرفتيم از آن بهره مى بريم، ثانيأ با توجه به اينكه مى توان آن را با كنترل و هدايت دقيق پرتاب كرد، فقط مى تواند داراى كاربرد نظامى باشد و نه كشتن انسانهاى بى گناه، و اساسأ با موضوع بمب اتمى تفاوت اساسى داشته و قابل مقايسه نيست.
محمد جعفر جوادى

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    32 3
    ‌خود شما آقاي جوادي هم كه درست جواب نداديد:"اما در بهره از موشك ... با توجه به اينكه مى توان آن را با كنترل و هدايت دقيق پرتاب كرد، فقط مى تواند داراى كاربرد نظامى باشد" بمب اتم هم با موشك‌هاي هدايت شونده ميتونه دقيقا به يك هدف بخوره و بسته به نوع آن قدرت تخريب و نابودي متناسبي داره. تمام بمب‌هاي اتمي كه مثل همانكه بر هيروشيما انداخته شد نيست .
  • سعید A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    17 48
    پس چی کار کنیم؟بمب که نسازیم،موشک که نسازیم،نیروی مسلح هم نداشته باشیم،بابا بی خیال...
    • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
      38 1
      کی گفته موشک نسازیم اصلا پرسش و پاسخ رو خوندی؟
  • هي ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 0
    امان از تندروي
  • بی نام A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    9 5
    قبول ندارم آقای ازغدی اصلا اندیشمند نیست که فقط حافظه خوبی در به خاطر سپاری و یادآوری اطلاعات داررد در واقع ایشان با اطلاعات بازی زبانی میی کند غیر این بود می شدعلامه جعفری شهید مطهری و .ِ..
  • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    4 1
    معذرت میخوام جناب جوادی. اما بمب اتم هم فقط برای پشگیری از حمله هست. شما نظرات بزرگان روابط بین الملل را بخوانید. یکیش پروفسور کنث والتز استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا بود که همین چند وقت پیش فوت کرد. ایشان هم بر نقش پیشگیرانه بمب اتم تاکید داشت... داشتن سلاح اتمی در اسلام اصلا حرام نیست. یا حق
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 1
    پاسخ شما هم مسأله را حل نکرد. بمب اتم هم بازدارنده است. موشک ها هم می توانند کلاهک هسته ای حمل کنند و به شکلی هدایت شده به دشمن ضربه بزنند. بمب اتم را هم در صورتی که مورد حمله قرار گرفتیم استفاده می کنیم.
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    از لحاظ اعتقادات خودم همانطور که در قرآن کشتن یک انسان بیگناه را معادل کشتن کل بشریت می داند همانقدر هم توصیه می کند که همیشه در مقابل تعدی و تجاوز دیگران آماده باشید. به این معنا که ظلم نکردن و ظلم پذیر نبودن را به عنوان یک استراتژی همراه پیش می برد. آقای پورازغدی گاهی شعار گونه با قرآن برخورد می کند و به این دلیل در دام می افتد. باید روح کلی حاکم بر قرآن را درک کرد و از حرفهای کلیشه ای دست کشید.
  • محمد عبدالهی اصفهانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 1
    با سلام و احترام از نظر اسلام :«وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» ، در هر زمان و مکان بصورتی و با وسیله ایی این هدف محقق می شود . وظیفه حاکم اسلامی، تعیین و تشخیص همین قبیل مسائل بصورت به روز است و مسئله حکومتی است و نه تقلیدی . البته فقها و مجتهدین می توانند در این خصوص نظر خود و حتی فتوای خود را داشته باشند.فافهم و تبصر
  • سعید IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 2
    کی گفته ک نباید بمب اتم بسازیم ؟؟؟اگه دشمن یه ابزار قوی داه ماهم باید یه ابزار قوی تر از اون داشته باشیم طبق اون حدیث معروف پیامبر ک میگه هرچه در توان دارین اماده کنید بعلاوه اگه دشمن از بمب اتم عیله ما استفاده کنه تکلیف چیه ؟؟
  • بي نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 2
    مثلا شما آقاي جوادي با تامل و تعمق جواب داديد ؟ داشتن بمب اتم خاصيت بازدارندگي دارد امريكا هم براي بازداشتن ژاپن از ادامه ي جنگ از آن استفاده كرد در ضمن كشتن يك نفر بي گناه طيق آيه ي قران برابر كشتن همه ي انسان هاست چه با بمب اتم چه با موشك.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    3 0
    کاش هر کس در زمینه تخصص خود اظهار نطر میکرد
  • ناشناس IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 2
    تا آن جا که می توانید در برابر دشمنان خود از نظر تجهیزات جنگی قوی کنید.پاسخ آقای جوادی کامل بود.
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    1 2
    آقاي جوادي خودتان آنجا بوديد مطمئنيد كه سوال كننده قانع نشد يا شما قانع نشديد
  • ایمان IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    1 1
    با درود ابتدا اینکه پاسخ آقای رحیم پور نادرست نبوده و این را هم باید گفت کامل هم نبوده آیا جناب ازغدی گفتند با موشک قرار است انسان های بیگناه را بکشیم ؟ برداشت بنده از صحبت های ازغدی این است که در جنگ هم نباید افراط وبه فرمایش قرآن تعدی کرد و آیا بمب اتمی که چند هزار دشمن که انسان هم هستندرا از بین میبرد واقعا مصداق تعدی نیست؟ در حالی که با موشک های ایران میتوان حداکثریک یا دوساختماندشمن را خراب کردو.این را هم قبول دارم که اولویت هدف موشک باید مراکز نطامی باشد راجع به شیعه اگر ملاک شما برای سنجش حق شبکه های وهابی است پس باید نسبت به معارف اهل بیت هم تجدید نظر کنید؟پس خواهشا یکبار به طور کامل آن سخنرانی را گوش دهیدوبه وجدان خود پاسخ دهید که چه شیعه ای را قالتاق گفتن؟همه؟