مناظره زیبا کلام و الله کرم در خبرآنلاین2/ احمدی نژاد طلای ادبیات نامناسب را می گیرد

صادق زیبا کلام در پاسخ به سوال قبلی درباره نسبت دولت با سیاست داخلی اظهار داشت: اینکه عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی چطور بوده؟ عرصه داخل شامل حوزه های متفاوتی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، صادق زيباکلام در ادامه مناظره در پاسخ به الله کرم گفت: اینکه ظرف این 20 ماه ایشان را بررسی کنیم که کلماتی را نسبت به منتقدین به کار بردند که شایسته نبوده و همان موقع هم خیلی ها اعتراض کردند که ادبیات شایسته نیست. من خودم دو نامه سرگشاده به رییس جمهور نوشتم.

اهم اظهارات زيباکلام در ادامه مي آيد:

اما حالا نباید این ادبیات را چماق کرد. آنچه مسلم است به کار بردن ادبیات مناسب و حاوی احترام خیلی کمرنگ است و فقط اقای روحانی از این ادبیات استفاده نکرده است. اگر آمار بگیریم، می بینیم ایت الله علم الهدی رکورد اقای روحانی را با اختلاف می شکند و آقای احمدی نژاد رکورد هر دو را می شکند. روحانی برنز، علم الهدی نقره و احمدی نژاد طلا می گیرد

این استاد دانشگاه ادامه داد: این ادبیات فقط به مخالفان داخلی برنمی گردد. می بینیم که خیلی ها نسبت به رهبران سایر کشورها از عبارات سخیف استفاده می شود. بنابراین از این لحن فقط آقای روحانی استفاده نکرده اند بلکه اکثر ما به کار می بریم.

به یاد نمی آورم که رئيس دولت اصلاحات حتی یک بار استفاده کرده باشد چه در هشت سال ریاست جمهوری و چه بعد از آن.

زیباکلام افزود: یک رابطه معنادار بین استفاده از لحن توهین آمیز و منش سیاسی وجود دارد. اصولگرایان استفاده بیشتری می کنند می توانیم برای این امر آمار بگیریم. البته من معتقدم مثل این چیزی که در مسیحیت است که می گویند کشتن یک نفر کشتن بشریت است، باید به آقای روحانی بگوییم که نباید از این لحن استفاده کنیم.

نکته دوم اینکه می گویند آقای روحانی جامعه را دو فطبی کرده است را قبول ندارم. البته اینکه کسانی رای مخالف داشته باشند در همه دنیا هست و گروه ها و جریان های مختلف حضور دارند. و اینگونه نیست که کسانی مثل سردار الله کرم فکر کنند در جمهوری اسلامی تنها یک گونه فکر کنند.

من فکر می کنم فضای کشور بازتر شده. به این معنا نیست که اینجا نروژ، فرانسه و لندن شده است و مطبوعات آزاد شده اند. فقط در کل فضا کمی بازتر از دوران احمدی نژاد شده است.

ممکن است بگویند که رقابت ها نسبت به دوران احمدی نژاد بیشتر شده. دلیلش این است که فضای اظهار نظر بازتر شده و مقداری اصطکاک و رقابت به وجود می آید. در تمام دوران دولت قبلی کسی جرات نداشت بگوید بالای چشم هسته ای ابرو است اما الان با خیال راحت می گویند که توافق از ترکمنچای بدتر است. قبلا ما یک بار به خودمان اجازه ندادیم که بپرسیم آقای جلیلی نتیجه مذاکرات شما چه شد؟ کسی حق سوال نداشت. اما وقتی حق سوال بدهی این موضوعات پیش می آید.

در انگلیس مثلی هست که اگر از دود و گرما خوشت نمی آید از آشپزخانه بیرون برو. اینجا هم برخی معتقدند اگر کسی مثل ما فکر نمی کند، از مملکت خارج شود.

 

ادامه دارد.....

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =