رتبه ایران در رشد علمی بین کشورهای اسلامی کجاست؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند رشد صعودی تولید علمی ایران از سال 2000 تاکنون گفت : بر اساس اعلام پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در پایان سال 2014میلادی 5/1 درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده و در بین 57 کشور اسلامی مقام نخست و 120کشور عضو جنبش عدم تعهد مقام دوم را دارد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم؛ محمد فرهادي در نشست سراسري روساي دانشگاهها،مراكز پژوهشي و پارك هاي علم و فناوري گفت: وجود بيش از چهار ميليون و ششصد هزار نفر دانشجو و 70 هزار نفر عضو هيئت علمي در مجموعه آموزش عالي ، سرمایه بسیار بزرگی برای کشور محسوب می ­شود که اگر مورد عنایت قرار گیرد و در مسیر درست خود هدایت شود، موجب جهش علمی و توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مي شود.

او گفت : يكي از راهكارهاي رسيدن به جايگاه مطلوب و قله توسعه علمي ، آمايش سرزميني آموزش عالي است كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مراحل نهايي خودرا مي گذراند.

وزير علوم نبود نظام جامعی در جهت ارزیابی مستمر و مؤثر دانشگاه­ها و مراکز آموزشی و پژوهشی. نامتناسب بودن ظرفیت­های آموزشی با نیاز واقعی کشور در بخش های مختلف صنعتی، خدماتی، کشاورزی ، وجود تعداد زیاد دانشگاه و موسسه­های آموزش عالی و رشد چشمگیر کمیت آنها در دهه گذشته را از موانع و مشكلات كلان آموزش عالي اعلام كرد كه وزارت علوم براي حل آن در حال برنامه ريزي است.

او تقويت ارتباط با مراكز علمي معتبر جهان را از برنامه هاي جدي وزارت علوم عنوان كرد كه از سال گذشته شروع شده و در سال جاري با سرعت بيشتري پيگيري خواهد شد.

فرهادي با اشاره به وجود تخلفات علمی در امر پژوهش، نگارش پایان­نامه­ها و مقالات علمی و پژوهشی گفت : براي به حداقل رساندن اين مشكل در داخل دانشگاهها اخيرا آيين نامه هايي به دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ابلاغ شد، و براي رفع آن در محيط بيرون از دانشگاه نيزلايحه اي از سوي وزارت علوم به دولت ارسال شده كه پس از تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.

وزير علوم، فراهم ساختن بستر لازم برای حاکمیت نخبگان در دانشگاه ها با اصلاح ساختار و تجدیدنظر در روند مرکز جذب هیئت علمی را از برنامه هاي وزارت علوم اعلام كرد و تاكيد كرد دانشگاهها به فرآيند جذب پرونده هاي جذب هیئت علمی سرعت بيشتري ببخشند.

او تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های بزرگ جهان و جذب دانشجوی خارجی با اصلاح آیین نامه های موجود و تدوین آیین نامه های جدید را از برنامه هاي ديگر وزارت علوم در سال جاري اعلام كرد و گفت : در سال گذشته تعداد 4500دانشجوي خارجي به دانشگاههاي ايران آمدند كه اين تعداد در سال جاري بايد تا سه برابر افزايش پيدا كند.

فرهادي با اشاره به ضرورت ارتقای کیفی آموزش از طریق تجدید نظر در رشته­های قدیمی که دارای بازار کار نیستند و ایجاد رشته های جدید و بین رشته­ای و در کنار آن حذف رشته های تکراری و غیرقابل توجیه گفت : بازنگري رشته ها در شوراي عالي برنامه ريزي در حال انجام است و تا پايان تابستان بسياري از آنها نهايي مي شود.

وزير علوم تاكيد كرد دانشگاهها بايد براي حل مشكلات اساسي كشور راهكار ارائه دهند كه در اين زمينه رفع خشكسالي و كمبود آب ،مشكلات محيط زيستي ، آلودگي هوا و مشكلات كشاورزي و انرژي هاي تجديدپذير در اولويت هستند.

او با اشاره به مشكلات اقتصادي دانشگاهها و كمبود منابع مالي گفت : هدایت مراکز آموزشی و تحقیقاتی برای عرضه فعالیت­های تحقیقاتی به عاملان اقتصادی و تشویق فرهنگ کمک­های بلاعوض و استفاده از پتانسیل خیرین آموزش عالی از جمله راهكارهاي قابل تامل در اين زمينه است.

فرهادي تسهیل فرآیند استفاده از فرصت­های مطالعاتی برای اساتید و اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری و ایجاد بستر قانونی لازم جهت عضویت در سازمان­های علمی جهانی و شرکت در جشنواره­ها و نمایشگاه­های علم و فناوری جهانی را از برنامه هاي وزارت علوم اعلام كرد.

وزير علوم با تاكيد بر ارتقای نظام اطلاع رسانی و رفع نارسایی سیستم طبقه بندی و نگهداری اطلاعات و فراهم آوردن امکان دسترسی به پژوهش­های انجام شده در سطح ملی و بین المللی گفت :وزارت علوم از ايجاد آزمايشگاههاي مركزي و مرجع و تقويت شبكه آزمايشگاههاي علمي حمايت مي كند.

فرهادي با اشاره به اعلام برنامه راهبردي وزارت علوم در آينده نزديك از دانشگاهها خواست برنامه هاي راهبردي خودرا به تصويب هيئت امنا برسانند. وزير علوم ، توجه به مسائل فرهنگي دانشگاهها و تقويت كرسي هاي آزاد انديشي در دانشگاهها را از ديگر برنامه هاي مهم و داراي اولويت وزارت علوم اعلام كرد.

46233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    2 1
    به والله که علم بهتر از ثروت است، تا زمانی که به ثروت تکیه کنیم همیشه بدبختیم