قولهای کاغذی مسئولان برای رفع مشکلات سیلک 7 هزار ساله

در سالهای گذشته حریم تپه های باستانی سیلک با 7 هزار سال قدمت نقض شده است و هر بار مسئولان میراث خبر از رفع این نقض حریم ها می دهند، قولهایی که تنها روی کاغذ عملی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، تپه های باستانی سیلک دارای قدمت 7 هزار ساله است و شش دوره از زندگی بشر در این تپه ها کشف شده، درست از زمانی که بشر اولیه از زندگی در غار به دشت‌نشینی روی آورد.

تا پیش از آغاز کاوشهای باستانشناسی در این منطقه کسی به ارزش باستانی و اهمیت تاریخی این منطقه پی نبرده بود تا چند ظرف سفالی بسیار زیبا که توسط دلالان عتیقه به آن سوی مرزهای ایران در پاریس منتقل شده بود، مشاور موزه ملی فرانسه را برآن داشت تا مجوز حفاری این منطقه را بگیرد و هیئت فرانسوی به سرپرستی فردی به نام رومن گیرشمن مامور حفاری در سیلک کاشان شد.

متاسفانه پس از کاوشهای اولیه توسط تیم فرانسوی در این منطقه تا سال 1316 کاوش در این منطقه متوقف شد تا اینکه در سالهای 1380 تا 1385 دکتر ملک شه میرزادی بار دیگر در این منطقه به کاوش پرداخت و نتیجه 5 فصل کاوش خود را در چند جلد کتاب منتشر کرد.

نکته جالب در اکتشافات دکتر میرزادی کشف اولین زیگورات فلات ایران با قدمتی 3500 ساله و کشف خمره های انسانی است چراکه در آن زمان انسانها را درون خمره ها دفن می کردند.

به رغم کشف این تمدن عظیم در طول سالهای گذشته برخی با نقض حریم این تپه ها اقدام به ساخت وسازهای غیرقانونی در این منطقه کردند و اکنون حفظ این میراث عظیم نیازمند آزادسازی حریم این تپه ها است و مسئولان نیز در طی ماه های اخیر بارها در این زمینه قولهایی داده اند.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان در گفتگو با رسانه ها، با اشاره به اینکه هنوز هیچ اقدام عملی توسط مسئولان برای تپه های سیلک انجام نشده است از عملی نشدن وعده های مسئولان مربوطه برای آزادسازی تپه های سیلک انتقاد کرد.

محسن جاوری افزود: مشکلات تپه های باستانی سیلک همچنان به قوت خود باقی و اقدام عملی در این ارتباط انجام نشده است.

وی تاکید کرد: توجه به محوطه باستانی سیلک نیازمند یک اراده ملی است و توجهات شهرستانی و استانی در این ارتباط کفایت نمی کند.

مدیر محوطه باستانی سیلک کاشان با بیان اینکه رفع مشکلات سیلک نیازمند نگاه کلان‌نگر و دولتی است، گفت: هم اکنون تعداد زیادی املاک، زمین کشاورزی ساختمان غیرمجاز در حریم تپه‌های سیلک وجود دارد که نیازمند خریداری و آزادسازی هستند.

وی با توجه به صحبت‌های الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در ارتباط با اینکه پس از استانی شدن این پایگاه با تلاش میراث پروژه منطقه سیلک به شکل ملی درآمده است و 102 هکتار آزادسازی برای بازگرداندن عرصه سیلک در نظر گرفته شده است ابراز داشت: فعلا تنها در این ارتباط صحبت هایی انجام شده که تا عملی شدن فاصله بسیار دارد و زمانی که به راستی این اقدامات انجام و معوضات زمین ها انجام شود، می توان گفت اقدام اساسی در این ارتباط انجام شده است.

جاوری با بیان اینکه هنوز هیچ اقدام عملی توسط مسئولان برای تپه‌های سیلک انجام نشده است، تاکید کرد: حل کردن مشکلات تپه‌های سیلک روی نقشه و کاغذ از عهده هر کسی بر می‌آید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =