خطر جدی بیخ گوش اصفهان/گلایه استاندار از وزارت نیرو

عدم اجرای مصوبات شورای عالی آب توسط وزارت نیرو تا جایی پیش رفت که چندی پیش استاندار اصفهان در گفتگو با رسانه ها از این روند گلایه شدیدی کرده و اظهار داشت عدم اجرای این روند تامین آب شرب اصفهان را نیز با مشکل جدی روبرو می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، از زمانی که مدیریت واحد حوضه آب زاینده رود تغییر کرد استانهای مجاور برای تامین آب بخش های مختلف خود دچار مشکل شدند و این در حالی است که تا پیش از این در این زمینه اختلاف حل نشدنی نداشتند.

دخالت در مسیر طبیعی جریان زاینده رود و مدیریت‌های جزیره‌ای در طول این سالها سبب شد که این استانها از جمله اصفهان با مشکل جدی روبرو شوند به گونه‌ای که کشاورزان اصفهان با عدم دریافت حق آبه قانونی خود دچار بدترین خسارات شده و معیشت آنها با مشکلات جدی روبرو شد.

شاید همه این مشکلات زمانی روی داد که ما با خود بزرگ‌بینی و ادعای توانمندی بیشتر از دانشمندانی همچون شیخ بهایی حاضر شدیم طومار 400 ساله این دانشمند بزرگ را که به گفته کارشناسان بهترین تقسیم بندی آب را با توجه به شرایط جغرافیایی، مساحت و حتی میزان بارش در فصول سال درنظر گرفته بود، زیر پا بگذاریم و طبیعی است که این بزرگ بینی بیهوده و اقداماتی که پس از ثمره نامیمون خود غیرکارشناسی خوانده شدند نتیجه‌ای بس اسف بار در پی داشت.

بدیهی است خشک شدن زاینده رود برخلاف برخی فرافکنی های افراد غیرکارشناس و مغرض، تنها در شادابی مردم اصفهان به دلیل ندیدن مرغان دریایی تاثیر نداشت و نه تنها صنعت، شرب و کشاورزی را با شکل جدی روبرو کرد بلکه ریزگردهای بیماری زای حاصل از خشک شدن تالاب گاوخونی استانهای مجاور و حتی تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد و مسئولان پایتخت را به فکر اقدامات جدی انداخت که مهم ترین انها مصوبلات شورای عالی آب بود.

اکنون به رغم بازگشایی زاینده رود برای تامین آب کشاورزی استان هنوز بسیاری از مصوبات وشرای عالی آب و طرح سد و تونل بهشت آباد به دلیل کارشکنی هایی که یک سال است ادامه دارد اجرایی نشده و وزارت نیرو هربار قول چند ماه آینده را به اصفهان می دهد و به همین دلیل تامین آب شرب اصفهان با خطر جدی روبرو شده است.

در همین ارتباط استاندار اصفهان از عدم تصمیم‌گیری وزیر نیرو نسبت به مصوبه شورای عالی آب و طرح سد و تونل بهشت‌آباد اظهار گلایه‌ کرد و به فارس گفت: از عدم تعیین تکلیف طرح سد و تونل بهشت‌آباد به عنوان طرح مصوب ملی و دارای اعتبار در بودجه سالانه یک سال و سه ماه می‌گذرد تاخیر در اجرای این طرح حیاتی تامین آب شرب سه استان را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

زرگرپور با اشاره به اینکه بلکه یک طرح ملی برای انتقال آب سرچشمه به فلات مرکزی است و مختص اصفهان نبوده است، افزود: این پروژه آب شرب مورد نیاز سه استان اصفهان، یزد و کرمان را تامین می‌کند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در طرح بهشت‌آباد، 250 میلیون متر مکعب آب به اصفهان، 180 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان و 150 میلیون مترمکعب آب به استان یزد انتقال پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای هرچه سریع‌تر و اختصاص سهم آب شرب مورد نیاز این سه استان به تصویب شورای عالی آب رسیده اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

زرگرپور گفت: با احداث این سد و تونل، 580 میلیون مترمکعب آب به فلات مرکزی انتقال می‌یابد و آب شرب مورد نیاز سه استان تامین می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =