پروژه راه آهن غرب کشور به مقصد کرمانشاه یکی از پروژه‌ های ریش سفید ملی است که پس از گذشت 14 سال در ایستگاه سمنگان اراک متوقف شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مرصاد نیوز، دهقان فداکار نامی است که در خاطرات مردم ایران یادآور ناجی قطاری است که قرار بود از مسیر اصلی خود خارج و دچار بحرانی جدی شود.

اما کودکان و شاید بزرگسالان کرمانشاهی خاطره دیگری نیز از قطار دارند و آن قطار غرب کشور است که قرار بود بر ریل راه آهن غرب کشور تاخته و صدای سوت آن گوش مردمان این دیار را بنوازد. قطاری که اگر دهقان فداکاری بر سر راهش بود حتما تاکنون آن را از ریل بی تفاوتی خارج و به ریل پیشرفت هدایت می کرد.

شاید تا چند دهه گذشته احداث راه آهن در مناطق کوهستانی یک آرزوی تقریبا دست نیافتنی به نظر می رسید اما هم اکنون و با وجود پیشرفت های صورت گرفته در حوزه تکنولوژی و خصوصا راهسازی این آرزو دست یافتنی شده و هم اکنون در بسیاری از مسیرهای کوهستانی کشور ریل قطار راه پیدا کرده است.

همانگونه که بارها توسط مسئولین مختلف بیان و تاکید شده است، کرمانشاه یکی از استان های با نقش استراتژیک در هشت سال دفاع مقدس بوده که پیش و پس از انقلاب نیز با تمام رشادت‌ محرومیت های زیادی را به جان خریده است.

بسیاری از وعده ها برای شستن زنگار این محرومیت ها از چهره کرمانشاه در حد وعده ها باقی مانده که شاید یکی از مهمترین آنها در مسیر پیشرفت و توسعه تحقق تخصیص اعتبارات برای بهره برداری از راه آهن غرب کشور در مسیر ملایر- کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی است.

پروژه راه آهن غرب کشور یکی از پروژه های با قدمت بالا در کشور است که سال ۶۹ مطالعات آن آغاز و پس از ۱۱ سال مطالعه، در سال ۸۰ عملیات اجرایی آن کلید خورد اما اجرای عملیات ساخت این پروژه از ۱۴ سال گذشته تا کنون با کندی طلسم شده ای پیش می رود و هنوز هم درگیر و دار وعده مسئولین برای تخصیص اعتبارات است.

 

این طرح به طول ۶۰۵ کیلومتر و به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافر و ۱۲۰ کیلومتر برای بار بوده که در سه فاز اراک - کرمانشاه به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه - خسروی به طول ۲۶۳ کیلومر و ملایر - همدان به طول ۷۵ کیلومتر طراحی شد اما هم اکنون تنها یک قطعه از این پروژه طی مهرماه سال ۹۰ در مسیر اراک (سمنگان) ملایر به اتمام رسیده و قطعه ملایر- کرمانشاه نیز در دست اجراست.

سمنگان، ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، قصرشیرین و خسروی ایستگاه های تعیین شده در مسیر گذر راه آهن غرب هستند که پس از گذشت ۲۵ سال از آغاز مطالعات و ۱۴ سال از عملیات اجرایی در ایستگاه اول یعنی سمنگان- ملایر متوقف شده است.

ظرفیت بالای حمل و نقل مسافر و بار، حمل و نقل ارزان، ایجاد امکان ارتباط سهل الوصول تر با مرکز کشور و ایجاد مسیر ارتباطی ارزان با کشور عراق از مزایایی است که در نتیجه ایجاد خطوط ریلی و راه آهن غرب نصیب شبکه حمل و نقلی و استفاده کنندگان از آن می شود که به تبع آن رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز شاهد خواهیم بود.

راه آهن به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه اقتصادی و خصوصا صنایعی چون صنعت گردشگری از ضروریات جوامع کنونی و خصوصا استانی چون کرمانشاه که با کمبود سرمایه گذار و دمل چرکین بیکاری روبرو است بوده و ایجاد آن نقش تسهیل گری و تسریع کنندگی در جذب سرمایه‌گذارانی که کرمانشاه را پلی ارتباطی برای تجارت با عراق می دانند دارد.

قول اتمام راه آهن ملایر -کرمانشاه تا تیر ۹۵ داده شده است

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه زمان آغاز طرح راه آهن غرب کشور را سال ۶۹ اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه نهایتا پس از ۱۱ سال مطالعات در سال ۸۰ آغاز و هم اکنون در قطعه اراک(سمنگان) - ملایر به بهره برداری رسیده و قطعه ملایر- کرمانشاه نیز در حال اجراست.

مجتبی نیک کردار از اجرای عملیات زیرسازی قطعه ملایر- کرمانشاه پروژه راه آهن غرب خبر داد و گفت: عملیات زیرسازی این پروژه هم اکنون رو به اتمام بوده و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: در این مسیر خاک‌ برداری، خاکریزی و سایر مواردی که جسم زیرسازی راه‌آهن را تشکیل می‌دهند انجام شده و هم اکنون در مرحله ریل گذاری است و ساخت ایستگاه‌ ها، مخابرات، سیگنال و واگن‌ ها نیز در مراحل بعدی تکمیل این قطعه از راه آهن غرب قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون کار ریل گذاری قطعه ملایر- کرمانشاه راه آهن غرب از سمت ملایر در حال انجام بوده و حدود ۴۰ کیلومتر از آن ریل گذاری شده است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در حال خرید ریل برای پروژه هایش است و به ما قول داده ریل ملایر- کرمانشاه را هم حتما امسال تامین می کند.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: امیدواریم تا پایان سال مالی ۹۴ (تا تیرماه ۹۵) بنابه قول هایی که خود معاون اول رئیس جمهور، نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نورزاد معاون توسعه زیرساخت های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سفرهایشان به استان داده اند، راه آهن ملایر- کرمانشاه تا تیر ۹۵ به کرمانشاه خواهد رسید.

نیک کردار با بیان اینکه ما هم بنابر قول های آنها صحبت می کنیم، افزود: متاسفانه یک قول معاون اول رئیس جمهور داده بود که تخصیص سال ۹۳ ما را که ۱۱۳ میلیارد تومان بوده به صورت ۱۰۰ درصدی بدهند که محقق نشد و علت آن کمبود نقدینگی در کشور بوده است.


۵۰ درصد اعتبارات سال ۹۳ از دست رفت

وی تصریح کرد: براین مبنا حدود ۴۰ درصد از اعتبارات ما را که ۵۰ میلیارد تومان است تخصیص ندادند و این اعتبارات از دست رفت.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه، اعتبارات امسال را ۱۶۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر این دنبال گرفتن یک وام ۲۵۰ میلیارد تومانی هم به این منظور هستیم که دولت بعدا بازپرداخت خواهد کرد که اگر محقق شده و ریل هم توسط وزارت راه خریداری شود شاهد بهره برداری از این قطعه راه آهن در افق تعیین شده خواهیم بود.

وی گفت: اخیرا بنده و استاندار و معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه در دیدار با نورزاد، معاون توسعه زیرساخت های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی جلسه ای داشتیم و در این رابطه صحبت شد که طی آن بار دیگر قول تحقق آن را گرفتیم.

نیک کردار در خصوص قطعه کرمانشاه- خسروی راه آهن غرب نیز گفت: همچنین در این رابطه و با حضور معاون توسعه زیرساخت های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز جلسه ای داشتیم و قرار شد مشکل قراردادی قرارگاه خاتم حل شود.

وی مشکل این قرارداد را عدم به روزرسانی آن با قیمت های روز عنوان کرد و گفت: چون آن زمان اعتبارات اجرای کار تخصیص داده نشده بود هم اکنون قیمت ها همخوانی نداشته و باید به لحاظ قیمتی اصلاح شود.

معاون استاندار کرمانشاه یادآور شد: طی این نشست قرار بر اصلاح این قرارداد گذاشته شد و قول داده شد که در صورت انجام این اصلاحیه قطعه کرمانشاه- خسروی اجرایی شده و طی دو تا سه سال این قطعه هم به بهره برداری برسد.

وی پیشرفت قطعه کرمانشاه - خسروی را نیز حدود ۱۵ درصد اعلام کرد.

نظام غلط مالی در کشور عامل تاخیر اجرای راه آهن کرمانشاه


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز در اینخصوص به خبرنگار مهر گفت: بحث راه آهن کرمانشاه بر کسی پوشیده نیست و بیش از ۱۲ سال است که به طول انجامیده است.

عبدالرضا مصری افزود: آنچه که در این بین مهم است راه آهن کرمانشاه قدمت پیدا کرده و این نشان از مدیریت ضعیف مالی حاکم بر کشور است که پروژه های مختلفی مانند راه آهن کرمانشاه در سطح کشور داریم که به دلیل نظام مالی غلط در کشور متاسفانه طولانی شده و نه تنها سود دهی ای را به دنبال ندارند بلکه زیان زیادی را به کشور وارد می کنند.

وی تاکید کرد: اگر اعداد و ارقامی که در ابتدای عملیات اجرایی برای راه آهن کرمانشاه پیش بیننی شده بود به آن اختصاص پیدا می کرد و درست وارد بودجه می شد قاعدتا در یک برنامه پنج ساله قابل انجام و بهره برداری بود.

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: چون عملیات راه آهن در طول انجام می شود و در ارتفاع نیست و کاری معطل انجام کار دیگری نیست و این طول نیز قابل تقسیم بوده که زودتر از موعد پیش بینی هم به بهره برداری برسد.

مصری، اجرای پروژه راه آهن کرمانشاه را بی نیاز از نیروهای خارجی دانست و گفت: ۱۰۰ درصد انجام این کار به عهده نیروی داخلی و ایرانی بوده اما متاسفانه نظام برنامه ریزی کشور و نظام بودجه ریزی کشور در این مورد درست عمل نکرده و اگر خشتی در ابتدا کج نهاده شده است این دیوار تا ثریا کج رفته است و اولین بودجه ای که برای راه آهن کرمانشاه مصوب شد به قدری ضعیف بود که بعدها با روند افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بودجه هم پاسخگوئی اجرای راه آهن کرمانشاه نبود.

نظام بودجه ریزی ما در ۳۵ سال گذشته قطره چکانی بوده است


وی افزود: در این مورد مبنای غلطتی گذاشته شد و عددی در بودجه اول برای آن دیده نشد و نظام بودجه ریزی ما متاسفانه در ۳۵ ساله گذشته یک نظام قطره چکانی بوده که یک افزایش نسبت به سال قبل را هم تورم می بلعد و با این اوصاف افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در تورم حل شده و عدد قبلی هیچ تغییری نکرده است.

نماینده مردم کرمانشاه، اقدام دولت برای تخصیص بودجه به پروژه های بالای ۸۰درصد را از دیگر عوامل عدم پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه طی سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: در واقع پروژه راه آهن ملایر به کرمانشاه از پیشرفت بالای ۹۰ درصد برخوردار است اما دولت آن را به قطعه کرمانشاه - خسروی که پیشرفت چندانی ندارد وصل کردند که مجموع پیشرفت آن به زیر ۷۰ درصد رسید و طبیعتا از لیست پروژه های بالای ۸۰ درصد پیشرفت خارج می شود.

مصری از برگزاری جلسات و مذاکرات مختلف با معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزیر راه سابق و فعلی و... و. برای این موضوع خبرداد و گفت: طی این جلسات اعداد ۱۰۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیارد تومان که از اعداد قابل اعتنایی در بودجه است مطرح شد اما این اعداد پاسخگوی راه آهن کرمانشاه نیست.

وی افزود: در نهایت در جلسه ای که در سازمان مدیریت داشتیم، رئیس سازمان قول دادند که این پروژه در سال ۹۴ به بهره برداری برسد و طبق مصوبات این جلسات دو بحث لوکوموتیو و ریل از طریق فاینانس خارجی تحقق پیدا می کند.

مصری در خصوص قول اتمام پروژه راه آهن کرمانشاه توسط مسئولین در پایان سال مالی ۹۴ یعنی تیرماه ۹۵ گفت: اگر قرار باشد دوباره دوستان این موضوع را به تیرماه ۹۵ که همان سال مالی ۹۴ است بکشانند، انصافا بی وفایی نسبت به عهد و وفایی است که کرده اند چون در سال ۹۳ به ما قول بهره برداری از آن را تا سال ۹۴ داده اند و اگر به ۹۵ کشیده شود به نظر من باز هم قرار است که زا ۹۵ هم بالاتر رود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار ما این است که همانگونه که قول داده شده راه آهن کرمانشاه در سال ۹۴ به بهره برداری برسد و نیازی به طولانی شدن آن تا تیر ۹۵ نیست و کاری که قصد انجام آن را در سه ماه ۹۵ دارند می توان در همین ۱۰ ماه باقی مانده و به صورت فشرده تر هم انجام داد و به سال دیگر موکول نشود.

 

مصری یادآور شد: کار احداث راه آهن کرمانشاه در سطح هست و نیازی به تاخیر برای اجرای بخشی از آن واغاز بخش دیگر وجود ندارد، لذا می تواند به صورت همزمان اجرا شود.

وی پیمانکار فعلی پروژه راه آهن غرب، قطعه ملایر- کرمانشاه را پیمانکار مناسب و توانمندی در این زمینه دانست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین کشوری به قولی که برای اتمام راه آهن کرمانشاه دادند عمل کرده و منابع بودجه ای کشور به نحوی تخصیص یابد که نیاز نباشد کار به سال آتی موکول شود و چنانچه هم منابع مالی برای این امر موجود نیست صادقانه آن را به مردم اعلام کرده و تکلیف آنها را مشخص کنند اما اگر منابع موجود است به تعهدات و قول های داده شده عمل شود.

مصری تصریح کرد: چنانچه نویدی برای امید بخشی به جامعه به آنها داده شده اما به آن عمل نشود خود به خود باعث ناامید ی مردم خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: اگر روزی یک ساعت بیش از روال تعیین شده روی پروژه راه آهن کرمانشاه کار شود در همین ۱۰ ماه می توان در پایان ۹۴ شاهد بهره برداری از آن بود و نیاز نیست به سال ۹۵ موکول شود.

وی، گفت: من احتمال می دهم که دوستان ما انجام این پروژه را گذاشتند در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه انجام دهند که نویدی برای مردم باشد و قول برای پایان آن تا ۹۵ شاید قراری است که گذاشته شده تا در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه به عنوان مصوبه قرار گیرد.

مصری تاکید کرد: مشکل مردم ما که این همه سال تاخیر در اجرای پروژه راه آهن را تحمل کرده اند سه ماه دیرتر به بهره برداری رسیدن پروژه نیست، بلکه این است که همان حرف های گذشته دوباره تکرار شود و ما از این نگرانیم که پروژه بازهم به تعویق افتاده و به این زودی ها به بهره برداری نرسد.

وی یادآور شد: مسئولین صادقانه به مردم اعلام کنند که قراره امسال این پروژه به بهره برداری برسد و اگر هم نه باز هم اعلام شود وبهره برداری از آن طی امسال هم تنها مستلزم یک ساعت کار بیشتر در ۱۰ ماهه باقیمانده از سال است.

انتهای پیام/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =