رییس اتحادیه میوه و سبزی درباره چگونگی شکل‌گیری بازار سیاه میوه توضیح می‌دهد.

هر زمان که تقاضا برای خرید میوه بالا می‌برد، قیمت‌ها در بازار باعث شگفتی هر خریداری می‌شود؛ فاصله قیمت 2 تا 3 برابری قیمت میوه از میدان تا سطح شهر. در این میان، کافی است که دولت به صورت عملی هیچ نظارتی روی بازار نداشته باشد تا دلالان دست به کار شوند و میوه‌های مرغوب را خریداری کرده، انبار کنند و در موعد خود به فروش برسانند؛ آن هم البته نه به قیمت عادلانه و منصفانه، بلکه با چندین برابر قیمت. گشتی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز این را به خوبی نشان می‌دهد.

در این خصوص، حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره نحوه شکل‌گیری بازار سیاه میوه می‌گوید: «من 50 سال است که به تهران آمده‌ام. دلالان آن زمان دولابی بودند که یک نوع میوه را از فروشنده یک مقدار ارزان‌تر می‌خریدند و بعد گران‌تر به میوه‌فروش‌ها می‌دادند.»

به گفته وی، «دلالان همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند تا سال 63. اما طی سال‌های 62، 63 و 64 در حوزه توزیع دخالت کردیم و تا حدودی فعالیت آنها محدود شد.»

رییس اتحادیه میوه و سبزی متذکر می‌شود: «این محدودیت باعث شد که یک تعدادی از دلالان بارفروش و یک تعدادی هم میوه‌فروش شوند. به عبارتی، دلالی کنار رفت و دلالان به سراغ فعالیت‌های قانونی رفتند. اگرچه یک تعدادی از این دلالان باقی ماندند.»

مهاجران تصریح می‌کند: «اما در دولت قبل و به خصوص این 4 سال آخر وضعیت بغرنج شد و دوباره دلالی شکل گرفت؛ به طوری که فکر می‌کردند در میدان میوه و تره‌بار هیچ کسی کاری ندارد و هر کسی هر کاری که بخواهد، می‌تواند بکند.»

وی یادآور می‌شود: «در واقع آنچه خلاف بود، در این‌جا انجام می‌شد و هر کسی هم حرف می‌زد، با او برخورد می‌کردند.»

رییس اتحادیه میوه و سبزی با بیان این‌که هرج و مرج حاکم بود، می‌گوید: «شکایت‌های متعددی صورت گرفت که این‌ها پول زور می‌گیرند؛ تا این‌که در نهایت سال 92 در میدان با این موضوع برخورد شد، اما هیچ نتیجه‌ای نداد.»

مهاجران با بیان این‌که سد معبر که اصلی‌ترین مشکل بود، جمع شد، می‌افزاید: «سد معبر به ما ضربه می‌زد، اما نه به اندازه یک دلال و پول زور. به این‌ها گفتیم که ما چند خواسته داریم؛ یکی از آنها این است که واحدها اگر 20 کیلو می‌خرند، 20 کیلو هم بفروشند.»

وی با بیان این‌که بارفروشان، بار را به صورت خالص نمی‌فروشند و از جهت نیز صاحب درآمد زیادی می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: «در حال حاضر یک کارگر در میدان روزی 2 میلیون تومان درآمد دارد. این پول را مردم می‌دهند، چون روی قیمت میوه افزوده می‌شود.»

رییس اتحادیه میوه و سبزی تصریح می‌کند: «یک روزی من در رابطه با گوجه گفتم که سر زمین کیلویی 200 تومان است، اما در مغازه 1200 تومان است.»

مهاجران توضیح می‌دهد: «قیمت میوه در میادین به دلیل دلال‌بازی و گرفتن پول زور از میوه‌فروشان سطح شهر با قیمت‌ آن در سطح شهر تفاوت‌های زیادی پیدا می‌کند.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    چشم شما روشن