اولین تعاونی ساماندهی کارگران فصلی در منطقه 4 شهرداری کرج افتتاح می شود

مدیر منطقه 4 شهرداری کرج گفت: با همکاری متقابل شهرداری کرج و تعاونی ساماندهی کارگران استان البرز بزودی شاهد بهره برداری از اولین تعاونی ساماندهی کارگران فصلی در این منطقه خواهیم بود.

به گزارش خبرآنلاین - البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج سید رضا فیض در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اینکه اولین تعاونی ساماندهی کارگران فصلی بزودی در منطقه 4 شهرداری کرج به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: تصمیم گیری برای ساماندهی کارگران ساختمانی از طریق ایجاد تعاونی برای این قشر زحمتکش، از 7سال گذشته آغاز و پس از یکسال تحقیق میدانی در سطح کشور عملی شد.اکنون طرحی در دست اجرا است تا از این به بعد نه سودجویان لباس کارگری به تن کنند نه گرمای و سرما باعث آزار کارگران فصلی شود.

مدیر منطقه 4 شهرداری کرج اظهار داشت: با افتتاح این تعاونی کارگران می توانند در این مکان مستقر شده و از حداقل امکانات گرمایشی، سرمایشی و سرویس بهداشتی آن استفاده کنند و همچنین این مکان می تواند محلی برای استراحت کارگران محسوب می شود؛ از همه مهمتر آن که پس از راه اندازی این تعاونی عوامل شهرداری و ماموران نیروی انتظامی از تجمع کارگران در میدان های شهر آسوده خاطر می شوند.

فیض یادآور شد: با راه اندازی تعاونی ساماندهی کارگران فصلی، استادکاران و کارگران ساختمانی با تاییدیه و معرفی از طریق این تعاونی و اخذ گواهینامه مهارت فنی، بیمه کارگری می شوند.

این مسئول گفت: در حال حاضر 25 هزار نفر از کارگران ساختمانی در کرج عضو این تعاونی هستند و با حمایت های نمایندگان مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و معاون خدمات شهری شهرداری کرج جمع آوری کارگران در این تعاونی انجام شده است.

مدیر منطقه 4 شهرداری کرج خاطر نشان کرد: به علت ازدیاد کارگران ساختمانی منطقه، با هماهنگی های صورت گرفته از سوی معاون خدمات شهر شهرداری کرج افتتاح تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی در این منطقه به صورت پایلوت انجام می شود و با حمایت شهرداری کرج، خدمات مضاعف برای کارگران صورت می پذیرد که تعریف جایگاه اجتماعی برای کارگران ساختمانی از مهمترین اهداف این تعاونی محسوب می شود.

فیض افزود: در قالب اجرای این طرح و افتتاح تعاونی کارگران، تقسیم کار عادلانه صورت می گیرد و هر ساله با مشورت معتمدین و پیشکسوتان استاد کار ساختمانی نرخ مشخصی به عنوان نرخ کارگری تعیین می شود و بدین سبب اختلاف بین کارگر و کارفرما هم از بین می رود.

وی بیان کرد: در اولویت قرار گرفتن استاد کاران و کارگران بومی نسبت به کارگران مهاجر و افغانی، ایجاد صندوق تعاونی برای رفع مشکلات مالی قشر زحمتکش جامعه، آموزش رایگان، کاهش هزینه ها و تردد های درون شهری جهت تامین نیروی کار ساختمانی، شناسایی و شناسنامه دار کردن استاد کاران و کارگران ساختمان و در نتیجه کاهش بزهکاری ها و ناهنجاری های اجتماعی بخشی از دیگر اهداف این تعاونی محسوب می شود.

مدیر منطقه 4 شهرداری کرج اضافه کرد: افتتاح تعاونی ساماندهی کارگران فصلی موجب بالا رفتن راندمان کار و شناسنامه دار شدن کارگران می شود که این طرح به جهت جلوگیری از تجمع در سطح شهر، سر و سامان دادن آنان در یک منطقه کمک چشمگیری به شهرداری می کند. با اجرای این طرح اگر کارگری در ملک یا ساختمانی کار کند با توجه به اطلاعات کارتکس هر کارگر، مجاز یا غیر مجاز بودن ساخت و سازها مشخص می شود.

مدیر منطقه 4 شهرداری کرج با تاکید بر ایمنی کارگران ساختمانی اظهار داشت: هدف شهرداری از اجرای این طرح، شناسنامه دار کردن و ساماندهی کارگران ساختمانی است و با هماهنگی دستگاه قضایی و اداره کار از نیروی کار کشور خود استفاده می کنیم و از ورود اتباع بیگانه جلوگیری می نماییم.

این مسئول حفظ حرمت جامعه کارگری را جزو وظایف شهرداری دانست و عنوان کرد: امیدواریم همکاری متقابل شهرداری و تعاونی ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی منشاء خیر وبرکت باشد و منطقه 4 شهرداری کرج بتواند برای اولین بار در سطح استان، این طرح را به نحو احسنت انجام دهد.

وی در پایان یادآور شد: مکان مناسب برای افتتحاح این تعاونی تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری مشخص خواهد شد و تجهیز این مکان به عهده تعاونی است. پیش بینی می کنیم با اجرای این طرح میانگین سنی کارگران به زیر 40 سال برسد تا توجیح کار داشته باشیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =