برنامه جریان نزدیک به احمدی‌نژاد برای ورود به مجلس چیست؟

ده ماه مانده به روز برگزاری انتخابات مجلس دهم، جریان‌های سیاسی مختلف از جمله یاران رئیس‌جمهور سابق به تکاپو افتاده‌اند تا با ارائه لیست، سهم خود را از کرسی‌های پارلمان بیشتر کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه صدا در شماره اخیر خود گزارشی از فعالیت‌های انتخاباتی  جریان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در شهرهای مختلف کشور را منتشر کرده است که خلاصه آن در ادامه می‌آید:

ظرفیت 5هزار نفری مدیران احمدی‌نژاد

هفته گذشته عبدالرضا داوری در گفت و گو با صدا تاکید کرد که شبکه ای پنج هزار نفری از مدیران دوره احمدی نژاد در سراسر کشور با توان کار و بعضا تمایل برای ورود به مجلس حضور دارند و اصولگرایان هم متوجه این ظرفیت مهم شده اند. او خبر از ائتلاف احتمالی اصولگرایان با این ظرفیت آماده برای جلوگیری از شکست در انتخابات مجلس دهم داده بود. اما همچنان در جلسات وحدت اصولگرایان هیچ کس با تابلوی دولت سابق حضور ندارد و چگونگی استفاده اصولگرایان از ظرفیت دولتی‌های سابق نکته معماگونه این جلسات است. از گوشه و کنار هم اخباری مبنی بر کاندیداتوری برخی وزرای احمدی نژادی می‌رسد. از کاندیداتوری نیکزاد از حوزه اردبیل تا کاندیداتوری چهره‌هایی همچون شمس الدین حسینی و شیخ الاسلام از مازندران. اما حلقه وصل این تیم با اصولگرایان کجاست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، به سراغ برخی شهرها رفتیم. شهرهایی که در آنها فعالیتهای انتخاباتی جدی تر شده و گزینه‌های احتمالی اصولگرایان و احمدی نژادی‌ها هم در آنها مشخص شده اند. کنکاشی در برنامه‌های تشکیلاتی این تیم در شهرهایی که مورد بررسی قرار گرفت، همه راه‌ها را به یک نقطه ختم می‌کند: جبهه پایداری.

دو وزیر احمدی نژاد آماده کاندیداتوری از اصفهان

در الگویی که طرفداران دولت قبل برای ورود به انتخابات مجلس در اصفهان طراحی کرده‌اند، یک وزیر و یک استاندار نقش اساسی دارند. شنیده می‌شود «حیدر مصلحی» وزیر پیشین اطلاعات و «علیرضا ذاکر اصفهانی» استاندار پیشین اصفهان٬ در چینش نیروهای حلقه احمدی‌نژاد در اصفهان نقش اساسی بر عهده دارند. به جز مصلحی و ذاکر اصفهانی دو چهره دیگر نیز در بازی‌های سیاسی یاران احمدی‌نژاد تاثیرگذارند. دو فردی که نقشی بی‌بدیل در موفقیت احمدی‌نژاد در سال ۸۴ داشتند. «سقائیان‌نژاد» و «حاج رسولی‌ها» که یکی در قامت شهردار و دیگری در قامت رئیس شورای شهر اصفهان از سال ۸۱ تا ۹۲ که هر دو با الگو گرفتن از رفتار احمدی‌نژاد در اصفهان به فعالیت می‌پرداختند.

این بازیگران گزینه‌های قدرتمندی را هم روی نیمکت دارند؛ از «علیرضا علی‌احمدی» وزیر سابق آموزش و پرورش تا «قطبی»، رئیس اداره ارشاد اصفهان در دولت سابق٬ که طی روزهای گذشته از ارشاد رفت و گزینه‌ای همفکر جایگزین او شد تا این شائبه تقویت شود که این عزل و نصب نیز زمینه‌ساز ورود به انتخابات مجلس خواهد بود.

لنکرانی و مدیران دولت قبل در شیراز آماده می‌شوند

درکنار لنکرانی نام چند مسئول استانی دولت قبل به عنوان گزینه‌های مورد حمایت تیم احمدی نژاد و جبهه پایداری در شیراز به گوش می‌رسد.

مهمترین حرکت تشکیلاتی ائتلاف احمدی نژادی‌ها و جبهه پایداری برای انتخابات، ماه گذشته روی داد. تمدن استاندار تهران در دوره احمدی نژاد و کلهر مشاور فرهنگی او چند هفته قبل به شیراز رفتند تا در کنار ابراهیم عزیزی در جلسه ای مهم شرکت کنند. ابراهیم عزیزی در دولت قبل سابقه فرمانداری شیراز و استانداری هرمزگان را دارد و هم اکنون رئیس قرارگاه سازندگی سپاه است. او که در کنار لنکرانی از گزینه‌های اصلی تیم پایداری و احمدی نژاد برای کاندیداتوری است، سازماندهنده جلسه شیراز بوده. در آن جلسه که همه مدیران کل، فرمانداران و بخشداران احمدی نژاد دعوت شده بودند، کارگروه‌های مربوط به فعالیتهای انتخاباتی انتخاب شده و تقسیم وظایف و مسئولان ستادها نیز مشخص شده اند.

در کنار لنکرانی و عزیزی، دیگر چهره ای که زمزمه‌های حضورش در لیست مورد حمایت احمدی نژادی‌ها و جبهه پایداری به گوش می‌رسد، استاندار سابق فارس است. رضا زاده که اکنون معاون وزیر نیروی دولت روحانی است، داماد آیت الله خزعلی نیز هست و به جز او از مهندس پاک فطرت که از دوره احمدی نژاد تا کنون شهردار شیراز است هم به عنوان یکی از گزینه‌های بالقوه کاندیداتوری یاد می‌شود.

مشهد به دنبال حفظ وضع موجود

در میان شهرهای ایران، خیال اعضای جبهه پایداری مشهد از بقیه همفکرانشان در شهرهای دیگر آسوده تر است. نصرالله پژمانفر نماینده فعلی مشهد و دبیرکل جبهه پایداری استان در کنار قاضی زاده‌هاشمی دیگر نماینده مشهد که تا سال گذشته سمت سخنگویی جبهه پایداری را بر عهده داشت دو نماینده این شهر هستند. ضلع سوم این مثلث هم با کریمی قدوسی تکمیل می‌شود. مشهدی‌ها دو هفته قبل هم میزبان احمدی نژاد بودند تا با وحدتی بنیادین خود را برای حضور در انتخابات مجلس دهم آماده کنند.

احمدی نژادی‌های منهای پایداری در تبریز

اخبار رسیده از آذربایجان شرقی، حاکی از ائتلاف نیروهای احمدی نژادی استان با اصولگرایان میانه رو و بیرون ماندن اعضای جبهه پایداری تبریز از این ائتلاف است.

استان آذربایجان شرقی که معمولا نمایندگانش در مجلس کمتر گرایشی به تندروها داشته اند نیز این روزها به یکی از کانون‌های توجه تیم دولت سابق و جبهه پایداری تبدیل شده است. این روزها حجت الاسلام میرتاج الدینی محور حرکت انتخاباتی تیم احمدی نژادی‌ها در استان آذربایجان شرقی است. او احمدی نژادی است ولی به دلیل سوابق خود مقبول بسیاری از محافل اصولگرای شهر است و از این رو از هم اکنون نامش به عنوان سرلیست انتخاباتی اصولگرایان تبریز مطرح است. در کنار او نام سه گزینه از طیف اصولگرایان معتدل مطرح شده: محمدحسین فرهنگی دبیر هیئت رئیسه مجلس، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس و عشرت شایق از نمایندگان سابق تبریز سه گزینه میانه رویی هستند که ائتلافشان با میرتاج الدینی محتمل به نظر می‌رسد. اما در این ائتلاف احتمالی یک چهره دیگر هم حضور خواهد داشت و او احمد علیرضا بیگی، استاندار آذربایجان شرقی در دوران احمدی نژاد است

روایت محافل سیاسی استان از جبهه پایداری تبریز این است که آنها کمتر خود را با مرکزیت تهران هماهنگ می‌کنند و بیشتر تمایل دارند تا با طیف قم هماهنگ باشند و نزدیک به آیت الله مصباح تعریف شوند، نه نزدیک به چهره‌هایی همچون محصولی.

جنب و جوش دولتی‌های سابق در کرمان

حسین جلالی رییس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی طی ماه‌های گذشته جلسات فراوانی را در سطح استان کرمان برگزار نموده است. حضور وی در برخی مساجد سطح استان اگرچه با استقبال گسترده مواجه نشده، اما همچنان ادامه دارد. از دیگر چهره‌های این طیف که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس آینده آماده می‌شود، می‌توان به مجید دوستعلی اشاره کرد. مردی که روزگاری در دوران جنگ از دوستان نزدیک محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شد. او آشکارا به جبهه پایداری نزدیک است. دوستعلی برای حضور در انتخابات مجلس دهم روی پشتوانه نیروهای مسجد قائم کرمان حساب می‌کند.

اما در کنار مجید دوستعلی، نام مجید نامجو هم قرار دارد. وزیر نیروی دولت احمدی‌نژاد. یک کرمانی دیگر که شهباز حسن پور، نماینده اصولگرای سیرجان در مجلس فعلی در گفت‌وگو با سایت خانه ملت از احتمال نامزدی وی خبر داده است و گفته می‌شود که از گزینه‌های اصلی نامزدی در انتخابات در حوزه انتخابیه کرمان است. کسی که می‌تواند هم به جبهه پایداری نزدیک باشد هم به اصولگرایان سنتی و هم به نیروهای دولت سابق.

اما نامجو، تنها وزیر احمدی نژاد نیست که قصد ورود به مجلس از حوزه کرمان را دارد. سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم، دیگر گزینه ای است که خود را برای کاندیداتوری از شهر رفسنجان آماده می‌کند.

از میان دیگر شهرهای استان کرمان هم، در شهر سیرجان نام  سید احمد حسینی برای مدتی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مجلس دهم شنیده شد. حسینی در سال 88 هم رییس ستاد احمدی نژاد بود اما در دسته بندی‌های سیاسی، منتسب به اردوگاه اصولگرایان سنتی محسوب می‌شود. او بهمن ماه 93 در یک سخنرانی در سیرجان اعلام کاندیداتوری کرد. اما در ماه‌های اخیر شنیده‌ها حکایت از این دارد که وی قصد دارد صحنه را به نفع منصور آبیار ترک کند. در شهر سیرجان یک چهره پیچیده هم حضور دارد و او نماینده فعلی این شهر در مجلس، یعنی شهباز حسن پور است. حسن پور در دوره هشتم به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شد اما در دوره نهم توانست حمایت سران موتلفه در سیرجان را به سمت خود جلب کند. حسن پور در دور دوم رقابت‌های مجلس نهم رییس ستاد محمدرضا باهنر در تهران بود.

افزایش احتمال کاندیداتوری جلیلی از قم

گزینه‌های جبهه پایداری در قم از حمایت اصولگرایان سنتی اطمینان ندارند و برای بازگشت به گزینه‌های فعلی نیز با مشکل روبرو هستند. از این رو پررنگ تر شدن ترددهای سعید جلیلی به قم، گمانه زنی‌ها درباره احتمال سرلیستی او در لیست جبهه پایداری قم را افزایش داده است.

در بین استانهای مختلف کشور، قم از اهمیت ویژه ای برای تیم جبهه پایداری برخوردار است. شهری که مقر اصلی آیت الله مصباح و کانون تفکر جبهه پایداری است و نماینده اول شهر یعنی علی لاریجانی هم چهره ای است که همچنان حمله تندروهای منسوب به جبهه پایداری و حلقه پرتو به او در 22 بهمن سال 91 در خاطره‌ها مانده است.

برای اعضای جبهه پایداری در قم، معادله انتخابات مجلس دهم چند مجهولی است. آنها در درجه اول باید بدانند که لاریجانی آیا دوباره از قم خود را کاندیدا خواهد کرد یا خیر؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، آنها برای سرلیستی خود چشم به چهره‌هایی دارند که بتوانند آنها را به عنوان رقیب علی لاریجانی مطرح کنند. سفر هفته گذشته سعید جلیلی به قم و دیدار او با آیت الله مصباح، نام او را بیش از گذشته به عنوان رقیب احتمالی لاریجانی در قم مطرح کرده است. این درحالیست که تا چند ماه قبل، تردد کامران باقری لنکرانی در قم بیشتر مشهود بود. در بین بقیه گزینه‌ها، حجت الاسلام ذوالنور هنوز فعالیت خاصی را آغاز نکرده و شاید همچنان دلخوری‌های انتخابات مجلس نهم او را برای ورود مجدد مردد کرده است. قاسم روانبخش، چهره نزدیک به آیت الله مصباح هم در قم فعالیت چشمگیری ندارد و فعلا به نظر می‌رسد که باز هم مانند انتخابات مجلس نهم قصد آزمایش شانس خود از حوزه تهران را داشته باشد.

معاون احمدی نژاد از کرمانشاه می‌آید

اخبار رسیده از فعالیتهای انتخاباتی تیم دولت سابق در استان کرمانشاه نشان می‌دهد که تیم چهره‌های منتسب به دولت قبل در این استان هم به شدت فعال شده اند. در این میان اگرچه بیشتر جستجوها به نام عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی کرمانشاه در مجلس ختم می‌شود اما در کنار او، ابراهیم عزیز هم دیگر چهره منتسب به دولت قبل است که زمزمه‌های کاندیداتوری اش در انتخابات مجلس دهم جدی شده است. ابراهیم عزیزی در دوره پنجم مجلس، نماینده کرمانشاه بوده، سابقه عضویت در جمع حقوقدانان شورای نگهبان را دارد و البته در مهر ماه سال ۱۳۸۶ به سمت «معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور» منصوب شد.

در کنار او، نام حجت الله دمیاد استاندار کرمانشاه در دولت احمدی نژاد هم به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی طیف دولت سابق و جبهه پایداری مطرح شده است. همچنین محمد کرمی راد که در مجلس هشتم نماینده کرمانشاه و از جمله هواداران خاص دولت احمدی نژاد بود هم این روزها به عنوان دبیرکل حزب موتلفه در استان مشغول به فعالیت است تا اتحاد استراتژیک موتلفه با جبهه پایداری در تهران، نشانه‌های خود را در شهرها و استانهای دیگر نیز آشکار کند.

سرمایه گذاری روی حامیان محلی در خوزستان

تیم احمدی نژاد و جبهه پایداری در استان خوزستان، کار تشکیلاتی در حمایت از نمایندگان فعلی و سابق استان که به عنوان حامیان دولت سابق شناخته می‌شدند را آغاز کرده اند.

هرچند در ظاهر جبهه پایداری فعالیت مشخصی را در استان خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز نکرده، اما در حقیقت بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شکست این جبهه؛ شیپور فعالیت‌های انتخاباتی برای مجلس دهم نزد ایشان به صدا درآمده است.

 

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    18 10
    همشون رو باید دستگیر کرد و به دادگاه کشوند. اینها کشور رو نابود کردند و برنامه دارند دنیا و نابود کنند.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    3 0
    این خبر تکراریه ، سه روز پیش من این خبرو خوندم.