۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
بررسی کلی «در حاشیه» مدیری... !

لحظات آخر تحویل سال 1393 بود که احسان علیخانی در برنامه زنده ای که مختص به تحویل سال بود و اجرای آن را بر عهده داشت به طور ناگهانی و به شکلی غافلگیر کننده از مهران مدیری دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

مهدی تیموری خبرآنلاین-البرز: بعد از دوری شش ساله از قاب تلوزیون دوباره به خانه اش برگشته بود؛ لحظه عجیبی بود، اما در آخرین ثانیه های تحویل سال بود که مهران مدیری خبر بازگشتش به تلوزیون در سال 94 را اعلام کرد و علت این کار خود را در آن زمان سه دلیل مهم خواند: 1-من فرزند تلوزیون هستم. 2-مخاطبین شبکه نمایش خانگی با مخاطبین تلوزیون قابل مقایسه نیست 3-احساس می کنم مردم کشورم به شدت به خنده و حال خوب نیاز دارند... و تاکید کرد که با ساخت سریالی در اوایل سال -ایام بهار- به خانه اش باز میگردد... . و اما بعد از گذشت دو ماه کامل در سکوت خبری، خبر شروع پیش تولید یک سریال نود قسمتی به نام «اتاق عمل» به کارگردانی مهران مدیری برای شبکه پنج تیتر یک خبرگزاری ها و سایت ها شد. رفته رفته که جزئیات سریال، خلاصه داستان و نام بازیگران عنوان شد نوید این رو می داد که باید منتظر یک بازگشت باشکوه از محبوب ترین کمدین ایرانی پس از انقلاب به قاب تلوزیون پس از شش سال دوری اش باشیم، بخصوص وقتی که مهران مدیری در یکی از صفحات اجتماعی اش عنوان کرد که «فکر می کنم اتاق عمل یکی از بهترین ساخته هایم بشود...!». تولید و فیلمبرداری «اتاق عمل» هم رسما از 12 مهر ماه کلید خورد...
همه چیز بر طبق اصول پیش می رفت و براساس برنامه ریزی های سازمان صدا و سیما تاریخ پخش «اتاق عمل» هم بلافاصله پس از اتمام محرم و صفر -سوم دی ماه 1393- اعلام شده بود. اما اواخر ماه آذر بود که به یکباره یک خبر عجیب و مرموز بار دیگر تیتر یک سایت ها شد... «اتاق عمل متوقف شد» سریالی که هنوز پخش «نشده» بود به طرز عجیبی مورد اعتراض وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی قرار گرفت و عجیب تر آنکه هر یک از مقامات پزشکی و بهداشتی کشور خیلی قرص و محکم از اینکه این سریال رابطه دکتر-بیمار را تخریب می کند سخن می گفتند و چرایی و چگونگی اینکه یک سریال قبل از پخش اینگونه مورد اعتراض گرفته متاسفانه هنوز هم برای ما نامعلوم است. پس از یک وقفه تقریبا یک ماهه و بازنویسی کلی متن ها و تغییرات کلی شخصیت ها و تیپ های سریال و دگرگون کردن کلی آن دوباره فیلمبرداری آغاز شد و خبرها حاکی از این بود که اسم سریال از «اتاق عمل» به «در حاشیه» تغییر یافته و پخش آن هم از نوروز 94 آغاز می شود... .
حاشیه های «در حاشیه» از همان تیزرهای اولیه شروع شد؛ پس از پخش اولین تیزر رسمی از سریال «در حاشیه» 24 ساعت هیچگونه تیزری از آن پخش نشد و بعد از گذشت یک روز دوباره تیزرهای «در حاشیه» هر چند ساعت از شبکه های مختلف پخش شدند اما تفاوت های عمده ای میان تیزر اول که فقط «یکبار» به نمایش در آمد و تیزر دوم که پلان هایی خنثی را به نمایش می گذاشت وجود داشت. حتی همین حالا که آن تیزر اولیه را نگاه می کنیم گرچه آنچنان در دسترس عموم نیست پی میبریم که یکسری از پلان ها و سکانس ها به طور کلی در حین پخش از کار حذف و یا سانسور شدند... .
اما هرچه بود کار به اولین شب پخش خود رسید... ششم فروردین 1394؛ در همان ابتدا عنوان شد که این سریال در سه فاز سی قسمتی و در مجموع نود قسمت ساخته می شود اما هر چه سریال جلوتر می رفت فشار پزشکان و اعتراض آن ها برای جلوگیری از پخش بیشتر و بیشتر می شد و تا جایی که هفت هزار پزشک آماده یک تظاهرات بر علیه سریال «در حاشیه» شدند و رفته رفته علاوه بر پزشکان، انجمن فمنیست های صفحات اجتماعی، فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی از دانشگاه های فیلیپین و قشر وکلا هم به صف معترضین پیوستند و این بود که به یکباره فصل اول که قرار بود در سی قسمت 45 دقیقه ای تولید و پخش بشود تنها با 26 قسمت سی دقیقه ای -چه بسا کمتر پرونده اش اینگونه به شکلی عجیب بسته شد... . پس از اینکه به همه ی این حواشی و اعتراضات فکر می کنیم پی می بریم که اگر خدای نکرده شاهکارهایی چون سکوت بره ها، سریال برکینگ بد، سریال دکستر و هاس آو کاردز و... در کشورمان ساخته میشدند چه بلایی بر سرشان می آمد؟؟؟!!!
و اما مسائل حاشیه ای اثر به کنار... «در حاشیه» جزو کارهای متوسط رو به ضعیف مهران مدیری که بلاشک بهترین کارگردان طنز سه دهه اخیر سینما و تلوزیون ست بود؛ چه از حیث کارگردانی و چه از نظر فیلمنامه که به شدت ناکارآمد و دم دستی است و این دم دستی بودن می تواند به دلیل وجود تیم ضعیف نویسندگان و سرپرست نویسندگان آن باشد، گرچه امیر مهدی ژوله بعنوان یک طنزپرداز قلمی درجه یک و کوبنده و قدرت دیالوگ نویسی بالایی هم دارد اما وظیفه اش بعنوان سرپرست نویسندگان فراتر از صرفا دیالوگ نویسی و طنز کلامی است و باید ایجاد خط داستانی و فراهم ساختن بستری مناسب و موقعیتی درست برای طنز به لحاظ فرم باشد و البته آنطور که پیداست نتوانست حداقل در این اثر از پس وظیفه اش به خوبی بر بیاید و ضعف ها و چاله چوله های بسیاری در فیلمنامه یافت می شود. برخی شوخی ها آنقدر تکرار می شوند که به شدت باعث ذوق زدگی مخاطب می شوند از غذا خوردن زهتاب گرفته تا کپ کردن بهروز عشقی و سکانس های خر و پف و خوابیدن ها... از حق هم نگذریم قسمت ترسناک سریال بسیار خوب درآمده بود و با توجه به دیگر سریال هایی که در این سه یا چهار سال اخیر در حال پخش بوده اند این اثر نمره قبولی و حتی بالایی می گیرد اما اگر «در حاشیه» را بعنوان یک اثر در کارنامه مهران مدیری بسنجیم این اثر نه تنها نمره قبولی نمی گیرد بلکه چند گام رو به عقب برای اوست...
اما با همه این ضعف ها «در حاشیه» یک حسن بسیار بزرگ دارد و آن این است که نشان می دهد که چقدر «دیکتاتور» درون هر یک از ما انسان ها -اعم از پزشکان، وکلا و... می توانند خطرناکتر، سمی تر و ترسناک تر از هر گونه دیگری از دیکتاتوری در تاریخ بشریت باشد... این همان حسنی ست که هیچ یک از سریال های سازمان صدا و سیما در چندین سال اخیر نداشته اند و مراتب خنثی بودن خود را بیش از پیش اعلام و اثبات کرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    به نظرم اثری راکه سروته اش راسانسور کرده باشندازمحتوی خارج وقابل نقدوتفسیر نمیباشد
  • احمدرضا A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    مطلب جامع و خوبی بود اما یه خورده جانبدارانه هم بود در حاشیه از سریال های چند سال اخیر سیما بهتر بود؟ از کدوم؟ پایتخت ها به این خوبی بودن...و ...
  • در متن A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    سانسور و حذف "در حاشیه" صرفا در حاشیه ی ظرفیت ستودنی نقدپذیری جامعه پزشکی بود و بس.