رویکرد متفاوت دفتر آیت‌الله جوادی‌آملی به کتاب/از انتشار آثار متنوع تا رونمایی از نرم‌افزاز

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء وضعیت انتشار آثار آیت‌الله جوادی آملی را در سال گذشته و برنامه‌های این بنیاد در سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  نشست خبری تشریح عملکرد یکساله بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء پیش‌ازظهر امروز 14 اردیبهشت 1394، با حضور حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء ، حجت‌الاسلام علی روح‌اللهی معاون پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مصطفی امرایی، رئیس مرکز نشر بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در محل خبرگزاری اسراء برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی با اشاره به چاپ یکصد و چهل عنوان از آثار و اندیشه‌های آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از سوی مرکز نشر این بنیاد گفت: بنیاد بین‌المللی علم وحیانی اسراء با بیش از بیست سال فعالیت تمام تمرکز خود را صرف انتشار آثار آیت‌‌الله جوادی آملی کرده است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و از این رویداد فرهنگی با عنوان همایش بزرگ اسلامی نام برد.

حجت‌الاسلام جوادی آملی افزود: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی مناسب برای عرضه محصولات فرهنگی به جامعه اسلامی است تا بتواند از این محصولات جدید استفاده کند.

 وی در ادامه به حضور بنیاد بین‌المللی اسراء در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: مرکز نشر این بنیاد در نمایشگاه امسال محصولات فرهنگی و تألیفات آیت‌الله جوادی آملی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر این که آثار و اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی جملگی با ساحت‌های دیگر فکری ــ مانند فلسفه و عرفان ــ همسوست اظهار کرد: آثار آیت‌الله جوادی آملی دارای یک دستگاه و مدرسه فکری منسجم است، به طوری که ایشان در این مدرسه فکری، علاوه بر تعریف عام مکتب اسلام از مسائل، به تعریف خودشان از مسائل فقهی، عرفانی و فلسفی پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام جوادی آملی با اشاره به وحدت و انسجام در دستگاه فکری آیت‌الله جوادی آملی گفت: تمامی یکصد و چهل اثر منتشرشده از ایشان نشان از وحدت دستگاه فکری آیت‌الله جوادی آملی دارد که تمام افراد با گرایش‌های مختلف کلامی، عرفانی و فلسفی می‌توانند خواننده آثارشان باشند.

وی، با بیان این که دستگاه فکری آیت‌الله جوادی آملی دارای ویژگی‌هایی است گفت: اگر چه تعقل و تفکر در دستگاه فکری آیت‌الله جوادی آملی، دارای جایگاهی ویژه‌‌ است،‌ اما از نظر ایشان عقل به‌عنوان راهنما و دلیل پا به میدان اندیشه افراد می‌گذارد تا راهنمایی برای کشف قول و فعل خدا باشد. برخی گمان می‌کنند که دو منبع معرفتی برای شناخت وجود دارد اما  آیت‌الله جوادی آملی بارها در نوشته‌های خود به این موضوع اشاره کرده‌ است که گرچه وحی و عقل را نباید موضوعی واحد در نظر گرفت اما آنها در کنار هم معنی پیدا می‌کنند و عقل نقش کاشف را برعهده می‌گیرد که از آن به‌عنوان «سراج» نیز نام می‌برند.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه این نشست با اشاره به این که آیت‌الله جوادی آملی در دستگاه فکری خودشان به این امر اعتقاد دارند که روش‌های تحصیل دانش و علم برای بشر امکان‌پذیر است، اظهار کرد: آیت‌الله جوادی آملی معتقدند که هر آن‌چه بشر کشف می‌کند فعل و یا قول خداوند نیست.

وی افزود: دستگاه و مدرسه فکری آیت‌الله جوادی آملی از یک جامعیت جدی برخوردار است، به این معنی که تمام علومی که بشر به آن در حوزه دانشگاهی و حوزوی دست می‌یابد مبتنی بر عقل و نقل است. همچنین دانش‌ها در دستگاه فکری آیت‌الله جوادی آملی نسبت به یکدیگر فرصت تلقی می‌شوند و اسباب تهدید یکدیگر را فراهم نمی‌کنند.

در بخش دیگری از نشست خبری بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حجت‌الاسلام علی روح‌اللهی، معاون پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به تبیین اقدامات این پژوهشگاه پرداخت.

وی گفت: مرکز تدوین و تنظیم آثار آیت‌الله جوادی آملی در این پژوهشگاه تا به امروز یکصد و هفتاد و پنج عنوان کتاب از اندیشه‌‌ها و آثار آیت‌الله جوادی آملی منتشر کرده است که یکصد و چهل عنوان آثار مستقیم و تألیفی ایشان است و سی و پنج کتاب دیگر برگرفته از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی است.

حجت‌الاسلام روح‌اللهی ادامه داد: تحقیقات انجام‌شده در آثار آیت‌الله جوادی آملی نشان می‌دهد یکصد هزار نسخه از دست‌نوشته‌ها و سیزده هزار سخنرانی ایشان هنوز به مرحله پیاده‌سازی و انتشار نرسیده است که طبق پیش‌بینی به عمل آمده، دست‌نوشته‌ها و سخنرانی‌های ایشان برابر با یکصد و پنجاه و دو کتاب از ایشان است که باید به مرحله انتشار برسد.

وی با اظهار امیدواری به انتشار این آثار تا دو سال آینده گفت: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در نظر دارد در سال‌ جاری مبانی و سیاست‌های اندیشه آیت‌الله جوادی آملی را استخراج کند و به تعمیق و توسعه آن بپردازد.

حجت‌الاسلام روح‌اللهی در معرفی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اظهار کرد: این پژوهشکده در قالب پنج پژوهشکده «قرآن و عترت»، «علوم عقلی»، «فقه و اصول»، «مطالعات فرهنگی و علوم اسلامی»، «مطالعات اسلامی و فرهنگ عمومی» و نیز «مرکز تدوین متون درسی» و یک مرکز در حال فعالیت است.

مصطفی امرایی، مدیر مرکز نشر بنیاد بین‌المللی اسراء هم در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: غرفه انتشارات «اسراء» در راهروی 7، غرفه 13 واقع شده است و 260 اثر مکتوب و نرم‌افزار در آن عرضه می‌شود.

وی درباره آثار ارائه‌شده از سوی این مرکز نشر اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه، 40 اثر در قالب 16 عنوان کتاب، نخستین‌بار در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

امرایی ادامه داد: جلد نخست «رساله عملیه آیت‌الله جوادی آملی» به همراه دویست و دهمین چاپ «مفاتیح‌الحیاة» و آثار دیگر در این غرفه به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

رئیس مرکز نشر بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به چاپ کتاب «مفاتیح‌الحیاة» در قطع جیبی با شمارگان 15 هزار نسخه‌ای اظهار کرد: تولیدات این بنیاد در سال گذشته رشدی چشمگیر داشت به‌طوری که گامی اساسی در تولیدات الکترونیک برداشتیم و «طرح جامع کتب الکترونیک ایران» را طراحی کردیم که در آن آثار تمامی ناشران عرضه می‌‌شود.

وی به رونمایی «طرح جامع کتب الکترونیک» در یکی از روزهای بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (22 اردیبهشت) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =