کلانشهر کرج به واسطه داشتن ویژگی ها و شاخص های متعدد از جمله جمعیت، مهاجر پذیری، آب و هوای خوب و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی 13 استان کشور متحمل حجم وسیع و سنگین ترافیک شهری است؛ بروز این امر مسئولیت و رسالت مدیران شهری برای برنامه ریزی و سیاستگذاری های کلان در خصوص رفع این معضل شهری را دوچندان می کند.

به گزارش خبرآنلاین- البرز: علی ترکاشوند در گفتگویی با اشاره به افتتاح پروژه سربازان گمنام (ادامه بلوار ماهان)، عنوان کرد: ایجاد زیرساختهای شهری از مسئولیتهای مهمی است که اجرای آن را مجموعه شهرداری بر عهده دارد؛ باید گفت، تامین زیرساختهای عمرانی شهر به ویژه ترافیکی، تاثیر بسیار زیادی در تحقق مدیریت مطلوب شهری، امنیت، آسایش و آرامش شهروندی دارد.
وی با بیان اینکه کلانشهر کرج به واسطه آیتم ها و مولفه های مطرح شده ناگزیر با مشکلات و چالشهای متعددی در عرصه های مختلف شهری روبرو می باشد، اظهار داشت: داشتن نگرش کلان به موضوعات تنها راهکار عبور از این چالشها می باشد؛ برای عبور از معضلات ترافیکی که امروز اکثر کلانشهرها به آن دچار هستند، نیاز به دید کلان دارند که از جمله این رویکردها علاوه بر سیاستهای فنی و عمرانی، برنامه ریزیهای کلان فرهنگی می باشد.
ترکاشوند، با بیان اینکه مدیریت شهری کرج بر پیامدها و تبعات ناشی از ترافیک بر شهر و شهروندان اشراف دارد، مهیا نبودن زیرساختهای ترافیکی متناسب با جمعیت شهری و نیاز شهروندان را عامل اصلی بروز این معضل ذکر کرد و گفت: جامعه شهری کرج و دیگر کلانشهر های کشور برای ایجاد زیرساختها از معیارها و اصول خاصی پیروی می کنند که بی شک ارزیابی و شناخت این اصول از مهمترین اقداماتی است که توسعه زیرساختی در همه عرصه ها به ویژه ترافیک شهری را رقم می زند.
وی با تاکید بر لزوم احقاق حقوق شهروندی، انجام این مهم را از وظایف و رسالتهای مهم و بزرگ شهرداریها خواند و با اشاره به تعاریف متعددی که از "حقوق شهروندی" در قانون آمده است، اظهارداشت: حقوق شهروندی بسیاری از امور را شامل می شود که داشتن شهری آباد، آرام، پاک، امن و... از جمله این حقوق است.
به گفته شهردار مرکز البرز، برای رفع مشکلات خرد و کلان در شهری با جمعیت نزدیک به دو میلیون نفری کرج علاوه بر داشتن نگاهی عمیق به امور شهری و تغییر دیدگاه برای حل موضوعات فرار روی شهر و حرکت از مسیر جزئی نگر به کلی نگر، باید برای چیدمان ساختارهای شهری به ویژه ترافیک فکر و ایده ای اساسی داشته باشیم؛ معتقدیم برخی عملکردها تنها برای مدتی کوتاه چاره سازه مشکلات اجتناب ناپذیر شهری است، بنابراین لازم است نگاه مان به موضوعات مختلف را بطور معنا داری تغییر دهیم.
وی عنوان کرد: رفع نیازمندیها و توسعه منطقی شهر در قالب اجرای طرح های متعدد شهری با محوریت پروژه های عمرانی، ترافیکی، زیرساختی و... صورت می گیرد و مجموعه مدیریت شهری نیز نسبت به تحقق این مهم اهتمام ویژه ای دارد؛ احداث ساختاهای متعدد شهری نیز مصداقی بر این گفته است.
ترکاشوند با عنوان این موضوع که زیرساخت های شهری پیشرفت، توسعه و عمران شهر در سطح کلان و گسترده را رقم می زند، اظهارداشت: رویکر فوق راهکار عبور از مشکلات، بحران ها و چالش های اجتناب ناپذیری می باشد که همه جوامع شهری با آن مواجه هستند. تحقق این مهم علاوه بر رسیدن به توسعه پایدار شهری که از دغدغه مسئولان و مدیران شهری است، رضایت شهروندان را نیز فراهم می کند.
کلیددار ایران کوچک گفت: پرداختن به موضوع ارتقاء زیرساختهای ترافیکی با بهره گیری از آیتمها و مولفه های "مهندسی ترافیک" از اقداماتی است که شهرداری کرج بر انجام آن تاکید فراوان دارد و در راستای آن نیز سیاستگذاری های متعددی که بسیاری از آنها اجرایی شده، داشته است.
ترکاشوند افزود: احداث زیرگذرها، روگذرها، تقاطعات همسطح و غیر همسطح مصداقی بر این گفته می باشد؛ در اجرای این طرح های عمرانی به بازتاب ها و خروجی های ناشی از کارکرد آن توجه ویژه ای شده است؛ مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورا قائل به این موضوع است که زیرساخت های مختلف شهری موضوعی می باشد که آن را نادیده گرفت.
پروژه سربازان گمنام؛ پاسخ به ترافیک رجایی شهر و بلوار باغستان
شهردار کرج در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افتتاح و بهره برداری از پروژه سربازان گمنام (بلوار ماهان)، اجرای این طرح عمرانی را پاسخی مناسب به ترافیک رجایی شهر و بلوار باغستان ذکر و عنوان کرد: پروژه فوق با تامین ارتباط ترافیکی بلوار آزادی رجایی شهر تا بلوار باغستان موجب کاهش بار ترافیکی در دو محدوده عنوان شده می شود؛ ضمن آنکه این پروژه کاهش ترافیک محدود فلکه اول و خیابان داریوش رجایی شهر را نیز موجب می شود.
ترکاشوند به نقش این طرح عمرانی - ترافیکی در کاهش ترافیک خیابان شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: تسهیل در عبور و مرور شهری، کاهش بار ترافیکی مرکز شهر، ایجاد ارتباط آسان و جذب سفر از دیگر خروجی های اجرای این پروژه است.
وی در پایان با بیان اینکه مبنای اجرای اقدامات عمران شهری شهرداری کرج اقدامات کارشناسی، فنی و پژوهشی است، عنوان کرد: بلوار سربازان گمنام نیز با برنامه ریزی و مطالعات علمی در مدار اجرا قرار گرفت؛ آنچه باعث مدیریت ترافیکی در کلانشهری چون کرج است، ایجاد تاسیسات حمل و نقل شهری همچنین سازه های ترافیکی که موجب روانی ترافیک است، می باشد؛ پروژه سربازان گمنام نیز از جلمه این سازه ها می باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =