سراج در دیدار با رئیس دستگاه بازرسی دانمارک:غرب با ما همکاری نمی کند به اعدام قاچاقچیان هم معترض است

یورگن استین سورنسن رئیس دستگاه نظارت و بازرسی دانمارک که به ایران آمده صبح امروز با ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی‌کل کشور، ناصر سراج در این دیدار با بیان اینکه بیشترین فعالیت ایران در خصوص مبارزه با فساد، نظارت و پیشگیری قبل از وقوع است افزود: یکی از نهادهایی که در رابطه با مبارزه با فساد بسیار فعال است،‌آمبودزمان ایران یا سازمان بازرسی‌کل کشور است. در این راستا نیز ایران تا حدود زیادی موفق بوده و توانست سطح فساد را کنترل کند که البته امیدواریم با همکاری و هماهنگی بین سازمان بازرسی‌کل کشور ایران و آمبودزمان آسیایی و جهانی بتوانیم در این راستا به‌خصوص مبارزه با پول‌شویی و عودت پول‌های ناشی از فساد موفق‌تر عمل کنیم.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور گفت: طی سفر به کشور دانمارک متوجه شدم شیب فساد در یک مقطع زمانی بالا رفته و بعد از آن نزول و یک شیب خطی را تا امروز ادامه داده است. درباره علت رشد فساد در آن مقطع جویا شدم که اعلام شد مربوط به جنگ جهانی دوم بود و پس از آن نظام دانمارک تصمیم گرفت به‌صورت قاطع و گسترده با فساد مبارزه کند.

او ادامه داد: کشور دانمارک اگرچه در ابتدا کشوری عاری از فساد و شفاف بود اما در مقطعی به‌موجب بروز جنگ، مظاهر فساد نیز گسترش یافت و رابطه مستقیم میان جنگ و ازدیاد فساد، کشور را به مراحل خطرناکی سوق داد. اما پس از جنگ، تصمیم مقامات و حضور گسترده مردم که به‌موجب اعتماد متقابل ایجاد گردیده بود، به بازسازی پایه‌های نظام دانمارک برای شفاف‌سازی، پاسخگویی و مقابله با فساد و همچنین توجه جدی به رسیدگی به شکایات مردمی مبادرت گردید.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور گفت: در ایران نیز ما شاهد 8 سال جنگ تحمیلی، 8 سال فعالیت گروهک‌های تروریستی و 35 سال جنگ نرم و تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان بودیم ولی با وجود این‌ها عزم همه، تلاش برای بهبود فضای کشور می‌باشد.
سراج با اشاره به ارتقاء 8 رتبه‌ای ایران در خصوص فساد گفت: طبق اعلام TI رتبه ایران نسبت به سال قبل 8 درجه بهبود یافته است که البته با توجه به اینکه TI در ایران نماینده نداشته و خوراک خود را از اپوزیسیون می‌گیرد، ما آن را (رتبه‌بندی فعلی را) قبول نداریم.
وی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که در زمینه آکادمی مبارزه با فساد و تبادل تجربیات و اساتید بین سازمان بازرسی‌کل کشور و آمبودزمان کشور دانمارک همکاری‌های خوبی صورت بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور با اشاره به اینکه تجربه ایران در خصوص مبارزه با فساد به دوره هخامنشی و بیش از 2500 سال قبل بازمی‌گردد، ‌افزود: همچنین حضرت علی(ع) که ورود شما به ایران مصادف با سالگرد میلادشان شده است،‌1400 سال قبل به استاندار خود توصیه کردند که عیونی بین مردم بفرست تا اگر فسادی مشاهده کردند آن را گزارش دهند تا مانع گسترش آن شوی.
وی افزود: ایران به دنبال راهکارهایی است که مانع پول‌شویی شود. معمولاً پول‌شویی در کشورهای جهان سوم اتفاق می‌افتد، نتیجه پول‌شویی در کشورهای غربی است و می‌خواهیم راهکاری در این زمینه پیدا کنیم تا افرادی که از کشورهای جهان سوم به کشورهای غربی فرار می‌کنند ‌را بازگردانیم.

سراج گفت: اگر کشورهای غربی همان‌طور که شعار می‌دهند، عملاً نیز وارد گود شوند قطعاً اقدامات کشورهای جهان سوم تأثیر زیادی خواهد داشت. امیدواریم راهکارهای مشترکی بین کشورهایی که ارتباط نزدیکی با آن‌ها داریم پیدا کنیم تا با پول‌شویی مبارزه مؤثری داشته باشیم.

او همچنین به مبارزه ایران با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: با توجه به همسایگی ایران با کشور افغانستان ایران با معضل مواد مخدر مواجه است. در حدود 50 درصد زندانیان کشورمان در خصوص جرایم مواد مخدر هستند. همچنین ایران تعداد زیادی شهید در راه مبارزه با مواد مخدر و ممانعت از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای غربی داده است که البته غرب در این زمینه با ایران همکاری نمی‌کند. البته ایران به خاطر اعتقادات مذهبی که دارد حتی اگر غرب نیز کمک نکند، به وظیفه انسانی خود عمل کرده و از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای غربی ممانعت به عمل می‌آورد که هزینه‌های سنگین ایران مؤید این سخن است.

رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور ادامه داد: جالب آنکه غرب علاوه بر آنکه همکاری نمی‌کند، راجع به اعدام مرتکبین به جرایم سنگین مواد مخدر ‌معترض هم است. این در حالی است که ایران ناچار به اعدام حداقلی این متخلفان است. البته سازمان ملل کمک‌های خیلی ناچیزی به ایران داشته که آن را نیز قطع کرده است. غرب اگر می‌خواهد ریشه مواد مخدر در دنیا خشکانده شود یا به حداقل برسد باید با ایران همکاری تنگاتنگی داشته و از سیاست‌بازی در خصوص مبارزه با فساد پرهیز کند.

یورگن استین سورنسن رئیس دستگاه نظارت و بازرسی دانمارک هم در این دیدار با اشاره به اینکه سفر به ایران به خاطر پیگیری همکاری‌های بیشتر و اجرای مباحثی که در سفر گذشته رئیس سازمان بازرسی‌کل کشور به این کشور داشته، ‌صورت گرفته است ‌افزود: ایران در مقایسه با دانمارک از نظر جمعیت،‌ وسعت ،‌سیاست و ... بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است. با در نظر گرفتن به نقشی که ایران در سیاست دنیا ایفا می‌کند،‌ ممکن است کشور دانمارک در مقایسه با ایران کوچک باشد. اما ما کارهایی انجام داده‌ایم تا امور کشور دانمارک خوب پیش برود که یکی از دلایل موفقیت دانمارک، عاری بودن از فساد و داشتن نظام مدنی سالم است. از این نظر به‌رغم وسعت کم خود و نقش کمی که در سیاست بین‌المللی داریم توانستیم از نظر سلامت کشور خود را به شهرت برسانیم.

او با بیان اینکه دانمارک از اشتراک گذاشتن تجربیات مبارزه با فساد با سایر کشورها استقبال می‌کند،‌گفت: ما به اینجا نیامده‌ایم تا در مورد ایران قضاوت کنیم یا در مورد سیاست‌های ایران بحث کنیم. ما اینجا آمده‌ایم تجربیات خود را به شما منتقل و از تجربیات شما استفاده کنیم. از این نیز آگاه هستیم که کشورهایی هستند که برنامه‌های خاص خود را در قبال ایران دارند و من می‌خواهم اطمینان بدهم که از این برنامه‌ها نداشته و فقط می‌خواهیم تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413544

برچسب‌ها