مهر نوشت:

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در مجموع هشت سال ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مجموع واردات ما از چین ۷۰ میلیارد دلار به شکل رسمی و ۱۰ میلیارد دلار هم قاچاق بوده است.

اسدالله عسگراولادی در ارتباط تلفنی متن - حاشیه شبکه سه سیما، اظهار داشت: رقم ۷۰۰ میلیارد دلاری واردات از چین اشتباه آماری است و قطعا معاون اول رئیس جمهور چنین اظهاری نداشته و یک صفر این رقم اشتباه شده است.

وی گفت: در ده سال گذشته مجموع واردات سالانه کشورمان از چین به شکل رسمی ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار بوده و با احتساب قاچاقی که صورت گرفته است، این رقم به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار می رسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: اگر این مقدار را میان همه کشورهایی که ما از آنها واردات داشتیم تقسیم کنیم، سهم چین، دو تا سه میلیارد دلار می شود.

عسگر اولادی تصریح کرد: یک و نیم درصد از صادرات کشور چین که ۴ هزار میلیارد دلار صادرات-واردات دارد، به ایران اختصاص دارد و ما در واردات از این کشور در حوزه خلیج فارس پس از عربستان سعودی و امارات قرار داریم.

وی اظهارداشت: از هشت سال پیش مجموع صادرات و واردات کشورمان ۳۵ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار واردات داشته ایم و باقی صادرات ایران بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تاکنون چنین مطلبی را از معاون اول رئیس جمهور نشنیده ام و رقم ۷۰۰ میلیارد دلاری واردات کشورمان از چین را رسانه ها از ایشان نقل قول کرده‌اند که یا صفر این رقم اشتباه شده است یا رسانه ها دچار تبلیغات شده اند.

وی با اشاره به آمار واردات کشورمان در سال‌های گذشته گفت: در زمان آقای هاشمی رفسنجانی واردات از چین از یک میلیارد دلار آغاز شد و به چهار میلیارد دلار رسید، در دوران اصلاحات این رقم به ۱۰ میلیارد دلار رسید و در دوره آقای احمدی نژاد مجموع واردات و صادرات کشورمان به مرز ۳۰ میلیارد دلار رسید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه همواره صادراتمان از وارداتمان بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: ۵۵ تا ۵۸ درصد این ارقام به صادرات اختصاص داشته و حتی در سال ۲۰۱۴ و در دوره دولت یازدهم این رقم به ۵۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود : ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش حجم صادرات و واردات داشته ایم که برنامه رئیس جمهور رسیدن به رقم ۷۰ میلیارد دلار در برنامه ششم است.

عسگر اولادی گفت: در سال ۹۴ پیش بینی ما با ۱۰ درصد افزایش، رسیدن به مرز ۵۷ میلیارد دلار است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در سفرهایی که به چین داریم، موضوع سرمایه گذاری چینی ها را پیگیری می کنیم و به دنبال راه توسعه صادرات کشورمان به چین هستیم.

وی اظهارداشت: کشورمان در چهارحوزه نفت خام، میعانات گازی، پتروشیمی و صادرات صنعتی و سنتی به کشور چین صادرات دارد.

عسگر اولادی با بیان اینکه برخی از محصولاتی که زمینه تولید در داخل را داشته است از چین وارد می شود، افزود: وزارت صنایع نباید اجازه این واردات را بدهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت : مقام معظم رهبری نیز به این امر اشاره داشتند و البته مشکل دیگر ما کشور همسایه مان ترکیه است که بیشترین اقلام ضعیف را به ایران صادر می کند اما ما فقط چین را می بینیم.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    5 0
    درب اين اتاق بايد قفل كرد
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
      3 0
      20 میلیون شغل در چین این رو رئیس دولت چین گفت .