۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹

روانیست به قشر زحمت کش و دانشمند و فرهیخته معلم و مدرس تعریض و تعرض کرد. حتی اگر کسانی باشند که نظام تعلیم و تربیت را با محیط نظامی اشتباه گرفته باشند . آنهم در مقطع دکتری و فوق لیسانس رشته های " علوم انسانی " که شور و مشورت و مکالمه و مفاهمه و حتی مجادله لازم و ضروری است.

در دانشگاههای امروز جهان دیگر استاد و معلم ، نه منبع و مرجع علم که موجد و مولد خلاقیت و تفکرند و برای نخستین بار می توان با اطمینان گفت داشته های " نسل جدید " بیش از نسل قدیم بشر است. با این حال هستند برخی معلمینی که در دانشگاه و مدرسه مایلند حرف اول و آخر را خود بزنند و با چماق " نمره " به سرکوب هر فکر و نظر خلاقانه ای بپردازند و این عادت ، شجاعت و جسارت را از دانشجو گرفته و بجای آن تعریف و تمجید ظاهری نشانده است.
حالا نمرات عالی از سطح دبستان به واحدهای فوق لیسانس و دکتری تعمیم یافته و تقریبا هیچ دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در مخیله اش هم نیست که ممکن است از درسی حداقل در رشته علوم انسانی بیفتد و رد شود. و همین خود نشانگر حقیقتی پنهان است که دانشجو مطیع و گوش به فرمان بوده است. گویا معامله¬ای نانوشته منافع صوری هردو طیف را فراهم کرده و دانشگاه هم راضی است که نمرات در سطح عالی است و رشته اش در سطح منطقه ای متعالی . در این میان اگر شخصیتهای مستقل و صاحب رای مثل پرفسور کارولوکس، " چهره ماندگار مهندسی برق و کامپیوتر " معتقد باشد که اساساً گرفتن امتحان حداقل در دوره فوق لیسانس و دکتری کار مثبتی نیست به دلیل استرس زا بودن و اهرم نمره و ...منزوی می شود و در نهایت با همه تلاش راه به جایی نمی برد چرا که قدرت "اتاق آهنین" فزون تر است. مرحوم کارولوکس، متخصص علم کنترل و هوش مصنوعی نیز بود و منتقد نظام تعلیم و تربیت فعلی که " خلاقیت کش " است. او در آخرین روزهای حیاتش می گفت بعضی معلم ها " دیکتاتورمحض " هستند و البته فقط بعضی آنها مثل بعضی پزشکان ، مهندسان و هنرمندان ..
اهمیت کتاب و مقاله را آنچنان که تعیین کننده هر نوع ارتقاء علمی باشد قبول نداشت و اساسا با " امتحان " مخالف بود با این وصف تمام تلاشش ایجاد علاقه در دانشجو و ارائه روشهای تفکر و خلاقیت بود... ضمن گرامیداشت یاد و نام استادان و معلمان فرهیخته که تعدادشان زیاد و فراوان است امید می رود نظام تعلیم و تربیت همپا و همراه شیوه های نو در جهان به تحول و تکامل برسد. و البته اولین گام حذف امتحان حداقل در مقاطع تدریس واحدهای دانشگاهی مقطع دکتری است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =