برچیدن سرویسهای بهداشتی غیرقانونی در حریم نقش جهان

ساخت وساز غیرقانونی در حریم مسجد امام (ره) در هفته گذشته برای مراسم معنوی اعتکاف و در شرایطی که در دین احترام به قانون الزامی است تعجب دوست داران میراث فرهنگی را برانگیخت اما با توجه به پوشش خوب رسانه‌ای و برچیده شدن این سرویس های غیرمجاز می توان گفت پرونده جدید یونسکو درباره میدان نقس جهان بدون گشایش مختومه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، در هفته اخیر در حالی که مطابق نص قانون ساخت وساز در حریم میدان نقش جهان غیرقانونی است برخی افراد در حال ساخت سرویس بهداشتی درست در پشت مسجد امام و چسبیده به آن بودند و این ادعا را داشتند که سرویس های بهداشتی در حریم مسجد امام نیست.

مسئول اعتکاف مسجد امام در این ارتباط اظهار داشت: برنامه اعتکاف مسجد امام هر ساله برگزار می شود و برای اجرای این مراسم نامه نگاری بین این ستاد و ادارات اوقاف، میراث فرهنگی و ستاد برگزاری نماز جمعه صورت گرفته است.

وی در ارتباط با احداث سرویس های بهداشتی اطراف مسجد امام افزود: این امر اتفاق جدیدی نیست و هر ساله ستاد اعتکاف سرویس های بهداشتی سیار به شکل موقت در محدوده ای که جزو زمین های شهرداری و در فاصله مناسبی با مسجد امام است دایر کرده و در پایان اعتکاف جمع آوری می کند.

مسئول اعتکاف مسجد امام (ره)افزود: پیش از این نیز نسبت به کمبود امکانات بهداشتی در مسجد امام و اطراف آن نامه نگاری ها و هشدارهای لازم داده شده و قرار بود با همکاری شهرداری سرویس های ثابت بنا شود ولی با سهل انگاری ها ما مجبوریم هر ساله این سرویس های بهداشتی سیار را بنا کنیم.

البته جای تعجب دارد که چنین ساخت وساز چندروزه یا با تمامی مصالح ساختمانی و کارگران فراوان را بتوان با ایجاد سرویس های بهداشتی سیار و به شکل کانکس که سالهای پیش برای اعتکاف استفاده می شده یکی دانست و ادعای جمع آوری آن را نیز داشت ضمن اینکه این سرویس ها کاملا در حریم مسجد امام  ساخته می شدند.

زمانی که خبرنگار ما از یکی از افرادی که به شکل جدی در حال آماده کردن سیمان برای تکمیل پروژه ساخت سرویس های بهداشتی در حریم مسجد امام بود دلیل این امر خلاف قانون را پرسید وی تنها به لبخندی اکتفا کرده و گفت: مسئولی که دستور به این کار داده جلسه دارد و نمی تواند در این زمینه پاسخگو باشد.

نکته جالب اینکه پس از حضور خبرنگاران در این مکان و گرفتن عکسهای متعدد از روند ساخت این سرویسها، دورتا دور این مکان را با پرده ای محصور کردند.

فریدون الهیاری در این ارتباط به مهر  اظهار داشت:  در هفته گذشته برخی افراد به بهانه ساخت سرویس بهداشتی برای مراسم اعتکاف در حال انجام کارهای ساختمانی در پشت مسجد امام خمینی (ره)  بودند که امری غیرقانونی است.

وی افزود: همکاران بخش بازرسی میراث فرهنگی به این افراد در زمینه ساخت و ساز غیرقانونی خود تذکر دادند اما این افراد به تذکر دوستانه همکاران ما بی توجهی کردند و به هین دلیل محبور شدیم توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی وارد عمل شده و برای جلوگیری از این کار حکم قضایی بگیریم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه ما امیدوار بودیم که این مسئله با توصیه کارشناسان حل شود، بیان داشت: چرا برخی افراد باید برای انجام یک کار فرهنگی ارزشمند و معنوی، قانون را که دین نیز بر محترم شمردن آن تاکید کرده زیرپا گذارند و به هشدار یک ارگان قانونی بی اعتنایی کنند.

وی ادامه داد: مسجد تاریخی امام (ره) 400 سال پیش ساخته شده و دیگر امروز تحمل بهره برداری ها و ارائه خدماتی همانند 4 قرن پیش را ندارد اما ما اکنون 40 برابر دوره جوانی این مسجد می خواهیم بار به آن تحمیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرویس‌های بهداشتی ایجاد شده در حریم میدان امام(ره) برچیده شده است، افزود: این سرویس‌های بهداشتی به صورت موقت در یکی از خانه‌های اطراف این میدان انتقال یافته است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =