۱ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

سیدمحسن هاشمی

يكم) نخستين دوره‌اي كه در آن فيلم خارجي به صورت رقابتي در جشنواره به نمايش درآمد در دوران مرحوم سيف‌الله داد بود، يعني بهمن ماه ١٣٧٦ به اين ترتيب با تسامح مي‌توان امسال را هجدهمين دوره جشنواره خواند و نه سي و سومين دوره! به نظرم يكبار براي هميشه مقامات سينمايي و جشنواره فيلم فجر بايد اين اشتباه را اعلان و ترميم كنند. 

دوم) سال ١٣٨٣ نخستين سالي بود كه چهل و هفت فيلم بلند داستاني به دعوت ( و نه خريد) براي نمايش در بخش‌هاي مختلف جشنواره وارد و پذيرفته شدند. درست سال بعد يعني سال ١٣٨٤ تعداد فيلم‌هاي خارجي دعوت شده به بخش‌هاي مختلف جشنواره يعني بخش رقابتي، جشنواره جشنواره‌ها و چشم‌انداز سينماي چين به يكصد و سي و دو فيلم بلند داستاني رسيد. (همان زمان نگارنده از دبير جشنواره تقاضا كرد اين موفقيت را در مصاحبه رسانه‌اي پيش از آغاز جشنواره اعلان كند اما به مصلحت اينكه پيشينه اين بخش زير سئوال مي‌رود اجابت نشد)

سوم) برگزاري مستقل بخش بين‌الملل از بخش داخلي كه امسال جزو برنامه‌هاي سازمان سينمايي بود با دو نقص عمده روبرو شد. يكي نبود اقبال تماشاگر و ديگري شكايت مهمانان از بي‌انضباطي و نبود آگاهي از برنامه‌ها.

چهارم) تغيير زمان برگزاري بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر از بهمن ماه به هفته دوم ارديبهشت ماه همان نگراني پيشين در خصوص متاثر شدن از جشنواره سترگ برلين را اين بار با تدارك حضور سينماگران در حج سينماي جهان يعني جشنواره كن هم چنان دارد. (در صورت احراز ضرورت جدايي اين دو بخش فروردين و آبان ماه مناسب‌ترند.)

پنجم) همه بازارهاي جهاني كه نگارنده حضور يافته و ديده است متشكل از شركت كننگاني از همه جهان براي عرضه آثار و شركت كننگاني از همه جهان براي خريد و سرمايه‌گذاري براي توليد آثار سينمايي است. آنچه امسال تدبير شده بود نمايشگاهي از توليدات سينماي ايران براي عده‌اي از خريداران بالقوه بود. البته تجربه گذشته بازار فيلم فجر نيز با توفيق همراه نبود. آن هم به دليل نبود زير ساخت‌هاي لازم از جمله حضور سينماي بدنه ما در بازار جهاني و نيز ممنوعيت نمايش فيلم خارجي در سينماهاي‌مان امكان حضور خريداران واقعي ميسر نبود و عمدتا بازار ما محل فروش آثار شركت‌كنندگان خارجي به صداوسيما بود!

ششم) به نظر نگارنده تا مناسبات ما با جهان بهبود نيابد و برنامه‌اي مدون و روشن براي نمايش فيلم خارجي در داخل كشور و رويكرد هدفمند براي جشنواره بين‌الملل نداشته باشيم هر كوشش اجرايي در اين زمينه (جشنواره و بازار جهاني) بسان آب در هاون كوبيدن است.

هفتم) برگزاري كارگاه و سمينار آموزشي سينمايي اين دوره از جشنواره هم چون سال 81 و 83 تجربه خوب و موفقي به شمار مي‌رود كه اميد است اين دستاورد تكرار و رو به تعالي باشد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =