۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

معاون رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته طی تماس تلفنی با نخست وزیر عراق اوضاع عراق را بررسی کرد و اظهار داشت ائتلاف ضد داعش به کار خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرآنلاین، واحد مرکزی خبر به نقل از یک خبرگزاری عراقی نوشت: جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد عملیات تحت سرپرستی آمریکا در جنگ با گروه تروریستی داعش با توافق بغداد ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری عراقی واع، کاخ سفید در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد بایدن دیشب در تماس تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق بر پایبندی آمریکا به توافق راهبردی میان بغداد و واشنگتن و حمایت از تلاش های عراق برای پاکسازی شهرهای تحت کنترل اعضای تروریستی داعش و برقراری ثبات و آرامش در این مناطق تاکید کرد.
عبادی نیز از حمایت های ائتلاف بین المللی از نیروهای عراقی و مردمی در مقابله با داعش تقدیر کرد و دو طرف بر پایبندی و همکاری های مشترک برای نابودی داعش تاکید کردند.

در همین حال وب سایت شبکه خبری العالم در گزارشی اعلام کرد که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به معاون اوباما یادآور شده است که کشورش با قوانین و مصوبه‌هایی که ضد وحدت و حاکمیت ملی باشد، مخالفت می‌کند.

بر همین اساس در ادامه گزارش آمده است : "حیدر العبادی" روز یکشنبه در گفتگویی تلفنی به "جو بایدن" گفت: عراق با پیشنهادها و قوانین و مصوبه هایی که وحدت این کشور را تضعیف و حاکمیت ملی را نقض می‌کند و به اتحاد ملی ضربه می زند، مخالف است.
شبکه عراقی سومریه نیوز به نقل از بیانیه دفتر "حیدرالعبادی" تأکید کرد که دو طرف علاوه بر بررسی اوضاع امنیتی و سیاسی و تحولات اخیر، بر ضرورت پایبندی متقابل به وحدت اراضی و حاکمیت ملی عراق و عدم دخالت در امور داخلی، تأکید کردند.
بایدن نیز در مقابل تأکید کرد که آمریکا به توافقامه راهبردی دو کشور برای حمایت از وحدت عراق دموکراتیک طبق قانون اساسی این کشور پایبند است؛ و بر همین اساس، کمکهای نظامی آمریکا به عراق برای جنگ با داعش، طبق درخواست دولت عراق و از طریق آن صورت خواهد گرفت.
بایدن اظهار داشت که همه گروه های مسلح در عراق باید تحت کنترل دولت و نخست وزیر این کشور باشد.
اظهارات بایدن درحالی مطرح می‌شود که کمیسیون نیروهای مسلح کنگره آمریکا اخیرا پیش نویس قانون مشروطی را برای اعطای کمکهای نظامی به عراق به ارزش 715 میلیون دلار از بودجه دفاعی سال 2016 تصویب کرده است.
مجلس نمایندگان عراق در مقابل دیروز (شنبه) به پیش نویس قانون مطرح شده از سوی ائتلاف ملی رأی داد. هدف از این مصوبه، پاسخ به طرح اخیر کنگره آمریکا برای تسلیح کردها و اهل سنت عراق به صورت مستقیم است.

دولت بغداد نیز هفته گذشته اعلام کرد که با طرح کنگره آمریکا برای تعامل با کردها و اهل سنت عراق به عنوان دو کشور مخالف است، و این اقدام موجب اختلافات و تفرقه های بیشتری در منطقه خواهد شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =