دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طرح تقسیم عراق به سه کشور مستقیما و بدون دخالت عربستان وترکیه توسط خود آمریکا دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا،محسن رضایی در نشستی خبری با اشاره به اینکه برای مجمع مهم است که تا خرداد ماه سیاست های کلی برنامه ششم برای طراحی بودجه سال آینده به دست دولت برسد اظهار کرد: در همین راستا مجمع تشخیص جلسات فوق العاده ای برگزار می‌کند و با وجود این که مجمع تعطیل بود امروز در مجمع جلسه فوق العاده داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز در مورد مسئله مهم حمل و نقل بحث شد توضیح داد:‌ در برخی کشورها از جمله امارات امروز شاهدیم که فقط از طریق فرودگاه دبی بیش از 20 میلیارد دلار درآمد کسب می‌شود در حالی که فرودگاه امام با وجود بسترهای مناسب به خاطر اینکه نیمه تمام مانده است درآمد قابل توجهی ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی گفت: قطارهای سریع السیر باید در طول برنامه ششم برنامه ریزی شوند به خصوص در محور تهران- مشهد که میلیون ها مسافر دارد و به خاطر قدیمی بودن قطارها و سرعت پایین آن‌ها مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند.

رضایی اضافه کرد: با وجود قطارهای پرسرعتی که امروزه وجود دارند، می توان در محور تهران- مشهد و تهران - اصفهان - شیراز از آن‌ها بهره گرفت و این امر می تواند اولویت مهمی برای برنامه ششم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود تا یک جلسه آینده یعنی شنبه دیگر سیاست های کلی برنامه ششم را به پایان برسانیم و تقدیم مقام معظم رهبری کنیم. که پس از تصویب ایشان به مجلس و دولت ابلاغ شود.

 رضایی با بیان اینکه پس از پایان برسی سیاست های کلی برنامه ششم، در مجمع تشخیص سیاست های کلی انتخابات و محیط زیست بلافاصله مورد بررسی خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: از تمامی نخبگان و کارشناسان محیط زیست می خواهیم که پیشنهادات خود را در این زمینه از طریق سایت مجمع به ما اعلام کنند در حوزه هایی مختلف غبار ، کاهش آبها ، خشکی دریاچه ها و آلودگی هوای شهرهای بزرگ.

وی افزود: کسانی که در حوزه محیط زیست کار کارشناسی انجام داده اند و رساله دکترا ، فوق لیسانس دارند می توانند نظرات کارشناسی خود را از طریق سایت مجمع در اختیار ما قرار دهند تا در تدوین سیاست های مربوطه بتوانیم از آن بهره بگیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به صحبت های پیش از دستور جلسه امروز مجمع اشاره کرد وگفت: در منطقه یک طرح برنامه ریزی شده برای تجزیه سوریه ، عراق و یمن در دستور کار قرارگرفته است که عراق را به سه کشور، سوریه را به دو کشور و یمن را به یمن جنوبی و شمالی تقسیم کنند .

وی با اشاره به اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا دررابطه با عراق گفت: این طرح را برای سوریه و یمن در نظر دارند و اگر این اتفاق افتد در منطقه تحول جدیدی خواهد بود و ناامنی را به مدت 20، 30 سال در منطقه گسترش می‌دهد.

رضایی خاطر نشان کرد: ظاهرا برخی از حکام سعودی از جمله آن‌ها که کنار گذاشته شده اند مثل آقای مقرن و فیصل مخالف بوده اند و به ملک سلمان نامه رسمی نوشتند و مشخص است در مجموعه حکام سعودی در این زمینه وحدت نظر وجود ندارد اما با توجه به اینکه تیم جدید روی کار آمده است بخشی از تجزیه کشورها را در سوریه و یمن به عهده گرفته است.

وی به اشاره به اینکه ‌پروژه تقسیم عراق به سه کشور را خود آمریکایی ها دنبال می‌کنند تصریح کرد: تقسیم عراق به سه کشور را آمریکایی ها مستقیم و بدون دخالت عربستان و ترکیه دنبال می‌کنند ولی ظاهرا طرح سوریه و یمن را به برخی حکامی که فعلا در عربستان سر کار آمده اند واگذار کرده اند.

 رضایی همچنین در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی در مورد بررسی صلاحیت نمایندگان گفت: ما در مجمع در رابطه با صلاحیت نمایندگان و همچنین انتخابات استانی شهرستانی بحث نکرده ایم، البته این طور که به نظر می رسد طرح استانی شهرستانی است و استانی صرف نیست. یعنی هم مردم در شهرستان ها باید به نمایندگان رای بدهند و هم در استان. که اگر چنین باشد به سیاست ها ما در مجمع نزدیک تر است البته نمی گوییم با این طرح توافق داریم، ولی اگر استانی صرف باشد مقداری با دیدگاه های مجمع تفاوت دارد.

رضایی تاکید کرد: چون هنوز بحث انتخابات را تمام نکرده ایم نمی توانیم نظر واضح و صریحی در رابطه با طرح استانی و شهرستانی را ارائه کنیم.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =