بازی بزرگان در جبهه ملی فرانسه/ لوپن علیه لوپن

میشل گورفینکل

بازی پادشاهان، یک حماسه معروف تلویزیونی، ریشه هایی در تاریخ فرانسه دارد که بعد از رمان پادشاهان ملعون، نوشته موریس دوروئون درمورد سلطنت قرون وسطی در فرانسه که تبدیل به یک سریال در تلویزیون سیاه و سفید در سال 1960 شد، الگوبرداری شد.هم اکنون، این سیاست فرانسه - یا حداقل سیاست در جناح راست افراطی فرانسه - است که به بازی پادشاهان شباهت دارد.


مارین لوپن، 46 ساله، رئیس جبهه ملی فرانسه از سال 2011 " در جنگ اعلام شده ای" علیه پدرش، ژان مری، 86 ساله قرار دارد؛ مردی در سال 1972 به حزب راه یافت و حدود 40 سال آن را اداره کرد. اکنون ژان مری دوباره بازمی گردد. موضوع مورد بحث امروز، یهودستیزی است. در دوم آوریل، ژان مری لوپن، در شبکه ی بی اف ام، نظریه اولیه خود در سال 1987 را مبنی بر " اینکه چیزهایی مانند اتاق گاز، جزئیات بی اهمیتی در تاریخ جنگ دوم جهانی بودند" مجددا تاکید کرد. لوپن در پاسخ به این سوال او که آیا در اظهار چنین ادعایی باید پشیمان بود یا نه، گفت: " به هیچ وجه، چون این یک واقعیت تاریخی است." پنج روز بعد، در مصاحبه ای با برنامه هفتگی راست گرای ریوارل، لوپن در حضور افکار عمومی، مجددا گفت که به هیچ وجه نظرش را تغییر نخواهد داد. وی همچنین از رژیم طرفدار نازی های مارشال فیلیپ پتن ( که نقش مهمی در آزار و اذیت یهودیون از 1940 تا 1944 داشت) تمجید کرده و گفت که علت اصلی ناتوانی فرانسه در مقابله با مشکل مهاجرت، احساس گناهی بود که بعد از شوا ( مستندی درباره هولوکاست) گریبان فرانسه را گرفت. او در نهایت به منظور شناساندن مارین لوپن به عنوان یهودای مدرن و مشاورانش به عنوان سنهدرین، به یهودستیزی مسیحی کلاسیک متوسل شد. مارین لوپن اندوهگینانه اما بی روح به رفتار انتحاری ژان مری که در مسیر مغایر با خط مشی حزب و منافع آن بود؛ توجه نشان داد. درنتیجه کمی بعد، او به وضوح بیان کرد قصد دارد اقداماتی تنبیهی علیه پدر خود انجام دهد، از جمله ممنوع کردن او برای نامزدی از سوی جبهه ملی در انتخابات ناحیه ای که قرار است در دسامبر آینده برگزار شود.


تعدادی از دوستان و مشاوران نزدیک مارین لوپن در محکومیت ژان مری لوپن، بسیار صریح تر بودند. لوییس الیت، نایب رئیس جبهه و شریک مارین، در صفحه توییتر خود گفت که مصاحبه ژان مری لوپن با "آن نشریه پیش پاافتاده یهودستیز، ریوارل" کاملا ننگ آور بود. فلورین فیلیپات، نایب رئیس دیگر و معمار استراتژی نرم جبهه ملی، اعلام کرد که مری لوپن به نقطه بدون بازگشت رسیده است. به نظر می رسد نظر سایر مقامات و اعضای جبهه ملی نیز چنین باشد: 86% از حامیان جبهه ملی، موافق با مارین لوپن و مخالف با عملکرد ژان مری هستند.


بسیاری از ناظران چنین می اندیشند که ممکن است مسئله اصلی، دشمنی داخلی بین خانواده لوپن باشد. درحالیکه مارین، دختر کوچکتر ژان مری، تلاش می کند جبهه ملی را زنده نگه داشته و حتی به مدارج بالای انتخاباتی برساند ( تا متوسط 20% آرای ملی)، یک رقیب بالقوه برای او خواهرزاده جوان تر و پرجذبه اش، ماریون مارچال لوپن، 25 ساله؛ نوه ژان مری پیش روی او قرار دارد. به نظر می رسد، ماریون از حمایت ژان مری بهره می برد. او در بسیاری از مسائل، موضع جناح راست بیشتری نسبت به مارین می گیرد. درحقیقت، ژان مری در مصاحبه ی ریوارل خود اظهار داشت که خط مشی مارین ( ناسیونالیسم نو دوگل گرا به جای نژادپرستی، یهودستیزی و نوستالژی پتاینیستی) بسیار مفیدتر از آن چیزی است که به نظر می رسید. سال قبل، جبهه ملی به عنوان اولین حزب سیاسی فرانسه در انتخابات اروپا، با 25% آرا، جلوتر از حزب یو ام پی محافظه کارانه ی نیکولاس سارکوزی ( 20% ) و حزب سوسیالیست فرانسو اولاند ( 14% )، ظاهر شد. با این حال، ماه گذشته، تنها 22% رای در انتخابات استانی جمع آوری کرد، پشت سر یو ام پی و متحدان میانه رو آن ( 45% ) و حتی چپ جهانی ( 32% ).


مارین لوپن سال ها ادعا داشت که به عنوان یک شخص و رهبر سیاسی نسبت به پدرش وفادار بوده است، بااینکه در بسیاری از مسائل با او اختلاف نظر داشت. وی در زندگی نامه خود، گفته که در زمان جدایی پدر و مادرش، به عنوان یک کودک از لحاظ عاطفی بسیار آسیب دیده بود. بدون کمک پدرش، معلوم نبود که بتواند به عنوان رئیس حزب، جانشین پدر شود. تا همین اواخر، او همراه با پدرش و همسر دوم او در مونترتو، کاخی در حومه پاریس غربی، زندگی می کرد. ظاهرا، چیزی رابطه میان آن دو را شکرآب کرده است.هنوز عده ای از ناظران ادعا دارند که هیچ اختلافی بین ژان مری و مارین وجود ندارد و تمامی این داستان ها به این هدف است که تصویری میانه رو از مارین را به نمایش بگذارد؛ و همچنین به منظور هموارسازی راه برای ماریون مارچال لوپن به عنوان قهرمان حزب در انتخابات استانی.

ترجمه: آیلار فخری اسلامی
منبع: امریکن اینترست

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =