اجلاس سالیانه کشورهای حوزه خلیج (فارس) در حالی در ریاض برگزار می شود که یافتن راه حل هایی برای مقابله با تهدیدات شبه نظامیان مسلح و جنگ یمن که تنش ها را با ایران شدت بخشیده، دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر،  خبرگزاری فرانسه در گزارشی از ریاض به قلم یان تیمبرلیک با عنوان اجلاس شورای همکاری خلیج (فارس) و تهدیدات منطقه‌ای می نویسد:

اجلاس سالیانه کشورهای سلطنتی حوزه خلیج (فارس) روز سه شنبه در حالی در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می شود که یافتن راه حل هایی برای مقابله با تهدیدات شبه نظامیان مسلح و جنگ یمن که تنش ها را با ایران شدت بخشیده است، دشوار خواهد بود.

سران شش کشور سنی شورای همکاری خلیج (فارس) در حالی در ریاض گرد هم می آیند که هنوز هم نگران امکان توانایی کشور شیعه ایران برای ساخت بمب اتمی هستند.

این نگرانی های آنان به رغم ابراز اطمینان های واشنگتن و پاریس است که می گویند دستیابی به توافق بین المللی با ایران می تواند از اقدام این کشور در این زمینه پیشگیری کند.

توافق بین تهران با آمریکا ، فرانسه و دیگر قدرت های بزرگ، در واقع قابلیت های هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های بین المللی محدود می کند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در نشست شورای همکاری خلیج ( فارس ) حضور خواهد یافت و به این ترتیب وی نخستین مقام بلند پایه غربی خواهد شد که از زمان تشکیل این نهاد در سال 1981 تاکنون در نشست آن شرکت می کند.
حضور وی همچنین روابط عربستان سعودی را با قدرت های بزرگ فراتر از آمریکا تقویت خواهد کرد.
اولاند با شرکت در این نشست به مقامات بلند پایه کشورهای بحرین ، کویت ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواهد پیوست.

دیدار این مقامات یک هفته پیش از سفر مقامات بلند پایه کشورهای حوزه خلیج (فارس) به واشنگتن صورت می گیرد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این نشست با هدف کاهش نگرانی های این مقامات از هر گونه نزدیک شدن آمریکا به ایران و با هدف کاهش درگیری های منطقه ای صورت می گیرد.

بیشتر کشورهای حوزه خلیج (فارس) از حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به مواضع شبه نظامیان گروه داعش در سوریه و عراق از سال گذشته حمایت می کنند.

شبه نظامیان گروه داعش بخش های وسیعی از سرزمین های عراق و سوریه را تصرف کردند و عربستان سعودی را نیز تهدید کرده اند.
عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد حدود 100 شبه نظامی که بیشتر آن ها با گروه داعش مرتبط بودند دستگیر شده اند و چندین توطئه از جمله علیه سفارت آمریکا در خاک این کشور نیز خنثی شده است.
ریاض همچنین در تلاش برای متوقف کردن پیشروی های شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در یمن ، ائتلافی را سازمان دهی کرده است.

اما درگیری بین نیروهای ضد دولتی و هوادار دولت در عدن دومین شهر بزرگ یمن همچنان ادامه دارد و گروه های امدادگر درباره وقوع بحران انسانی هشدار دادند و شبه نظامیان القاعده نیز در نتیجه این هرج و مرج ها بخش هایی از این کشور را تصرف کرده اند.

عمان تنها کشور حوزه خلیج (فارس ) است که خارج از ائتلاف عربستان سعودی قرار دارد ؛ کشورهایی که از 26 مارس گذشته تاکنون مواضع حوثی ها را در یمن هدف قرار داده اند و از دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور در تبعید این کشور حمایت می کند.
آنتونی کوردسمن از مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن درباره چالش های پیش روی سران این منطقه غنی از نفت و گاز می گوید یافتن راه حل برای این تنش ها بسیار دشوار و پیچیده است.

وی درباره همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ( فارس ) با یکدیگر می گوید همه این موضوعات قرار است در نشستی مطرح شود که اغلب در آن پیشرفت هایی حاصل می شود اما به نتیجه نمی رسد.
شورای همکاری خلیج (فارس ) برای وحدت بیشتر کشورهای این حوزه تشکیل شد. ریاض و تهران دو کشور رقیب بر سر نفوذ منطقه ای هستند. آنها پیشتر بر سر سوریه اختلاف نظر داشتند ؛ کشوری که عربستان سعودی از شورشیان سنی آن حمایت می کند و ایران حامی دولت بشار اسد رئیس جمهور این کشور است اما جنگ در یمن روابط این دو کشور را تیره تر کرده است.

ایران بارها اتهام کمک تسلیحاتی به حوثی ها را در یمن رد کرده است هر چند هیئت کارشناسان سازمان ملل متحد به موضوع ارسال بلند مدت محموله های تسلیحاتی به یمن از مسیر دریا اشاره کردند.
ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نیز محاصره دریایی و هوایی را در یمن اعمال کرده است اما ایران کشتی های جنگی خود را به آبهای مجاور فرستاده است.

نیروی دریایی ایران اعلام کرد دو ناوشکن این کشور با هدف حفاظت از کشتی های بازرگانی ایران به تنگه باب المندب بین یمن و جیبوتی رسیده اند.

وزیران امور خارجه کشورهای حوزه خلیج (فارس ) روز پنجشنبه برگزاری مذاکرات در یک کشور بی طرف بین نیروهای سیاسی رقیب یمن را همانطور که ایران خواستار آن است، رد کردند.

آنها اعلام کردند نشست شورای همکاری خلیج (فارس) باید به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود.
کوردسمن در این خصوص گفت مشکلات اصولی یمن از جمله اختلافات قومی و طایفه ای به طور مناسب از سوی کشورهای منطقه خلیج (فارس) مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.
وی افزود با راهکار کنونی ممکن است اهداف بسیار محدودی حاصل شود اما یمن پیش از بمباران ، یک کشور شکست خورده بود و پس از بمباران نیز یک کشور شکست خورده باقی خواهد ماند ، مگر آن که به دیگر موضوعات آن نیز پرداخته شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =