تسنیم نوشت:

 روزنامه "وال‌استریت ژورنال" در شماره شنبه خود مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن تقاضا‌های سران کشورهای عرب خلیج فارس را از آمریکا برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران از نظر می‌گذراند. این روزنامه با استناد به شنیده‌های خود از مقامات آمریکایی و سران کشورهای عربی می‌نویسد: کشورهای مهم خلیج فارس به‌ازای حمایت از توافق هسته‌ای ایران، از آمریکا سامانه‌های نظامی و تضمین‌های امنیتی طلب کرده‌اند.

سران شش کشور شورای همکاری خلیج فارس ــ از جمله عربستان سعودی، امارات و قطر ــ قصد دارند از ملاقات چند هفته آینده خود با باراک اوباما به‌منظور مطرح کردن تقاضا برای جت‌های جنگنده بیشتر، سامانه‌های موشکی و ابزارهای شنود استفاده کنند.

آنها همچنین می‌خواهند فشار را بر اوباما برای تصویب توافق‌های دفاعی بیشتر میان آمریکا و کشورهای خلیج فارس افزایش دهند. این توافق‌ها به‌وضوح به مفاد و سناریو‌های مداخله واشنگتن در صورت تهدید کشورهای خلیج فارس از سوی ایران اشاره می‌کند. این تقاضا‌ها، پیچیدگی شرایط دیپلماتیک حاکم بر تصمیم‌های اوباما را در آستانه حرکت او به‌سوی یکی از مهمترین اهداف سیاست خارجی وی نیز نشان می‌دهد.

تقاضا‌های آنها همچنین نشان‌دهنده این نکته است که توافق هسته‌ای ایران، با هدف برقراری ثبات در خاورمیانه، چطور ممکن است به حاکم شدن جوی نظامی در منطقه‌ای ناآرام منجر شود.
سران کشورهای حوزه خلیج فارس مدتهاست به‌دنبال تقویت انبار‌های اسلحه خود هستند؛ اما تقاضای آنها برای مقامات آمریکایی که می‌خواهند همزمان هم از متحدان عرب خود حمایت کنند و هم از برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه اطمینان حاصل کنند، مشکل‌ساز است. آمریکا در بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، پایگاه نظامی دارد.

هر اقدام پرزیدنت اوباما برای پاسخگویی به تقاضا‌های سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ممکن است با مخالفت کنگره روبه‌رو شود و تنش با رژیم صهیونیستی را نیز افزایش دهد؛ آن هم در زمانی که مذاکرات هسته‌ای با ایران ادامه دارد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در این خصوص می‌گوید: "من بسیار نگرانم پرزیدنت اوباما با درک این نکته که آنها (سران کشورهای عربی) باید از این توافق (توافق هسته‌ای) حمایت کنند، به آنها وعده تمام اسباب‌بازی‌های نظامی را ــ که همیشه طالبشان بوده‌اند ــ و وعده یک توافق امنیتی ــ توافقی در سطحی پایینتر از یک معاهده ــ بدهد. اگر من در این خصوص کوچکترین نشانه‌ای مشاهده کنم، هر کاری می‌کنم تا از انتقال حتی یک گلوله و یک هواپیما جلوگیری شود.

اوباما یازده روز دیگر از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کاخ سفید میزبانی خواهد کرد و فردای همان روز، با آنها در "کمپ دیوید" در "مری‌لند" ملاقات خواهد کرد. یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به "وال‌استریت ژورنال" گفت احتمال فروش جت‌های جنگنده پیشرفته ــ نظیر اب‌35 ــ به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اندک است؛ در حالی که آمریکا این هواپیما‌ها را به‌دلیل نگرانی‌های منطقه‌ای در اختیار ترکیه و رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان RO ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    19 3
    8 سال زیر قیمت اسلحه و مهمات با توهم "ایران هراسی" می خریدند، حالا احتمالا" با تخفیف بیشتری خواهند خرید...
  • کیان A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 4
    اسلحه مهم نیس دل وجرات مهمه وایمان
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    4 1
    خدایا چرا ما را همسایه اینها کردی ......... باید بریم دق کنیم