ایسنا نوشت:

وزیر بهداشت گفت: برای بیماران سرطانی برنامه مفصلی تدوین شده که جزئیات آن بعد از 15 اردیبهشت‌ ماه اعلام خواهد شد.

دکتر سیدحسن هاشمی در جریان سفر به استان مرکزی و در جمع خبرنگاران در خصوص ضرورت احداث بیمارستان سوانح سوختگی در اراک با توجه به وجود واحدهای بزرگ صنعتی همچون پتروشیمی و پالایشگاه و سایت هسته ای خنداب در استان، گفت: واحدهای بزرگ صنعتی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه هسته‌ای باید در راستای ایجاد بیمارستان سوانح سوختگی ایفای نقش کرده و سهم خود را در این حوزه به انجام برسانند.

وی با بیان اینکه پیگیری در این راستا برعهده استاندار خواهد بود و وزارت بهداشت نیز نیروهای تخصصی و تجهیزات را در راستای راه‌اندازی این بیمارستان تامین خواهد کرد افزود: هزینه تجهیزات یک مرکز درمانی بیشتر از ساخت و هزینه نگهداری یک مرکز درمانی ظرف سه سال معادل ساخت و تجهیز آن است اما، وزارت بهداشت در خصوص تامین نیرو و تجهیزات اعلام آمادگی می‌کند.

هاشمی با اشاره به حادثه ای که اخیرا در پالایشگاه شازند رخ داد، راه‌اندازی چنین مرکزی را در راستای تامین سلامت کارکنان این واحدها و همچنین جبران خسارات ناشی از آلایندگی ضروری عنوان کرد و افزود: اینگونه واحدها نباید انتظار داشته باشند که بیماری ایجاد کنند اما هزینه‌ آن را سایر بخش‌ها بپردازند.

وی مهمترین الزام در این خصوص را سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در خصوص تدوین پیوست سلامت جهت تمامی طرح‌های ملی عنوان کرد و گفت: نباید عده‌ای بیماری تولید کنند و ما هزینه آن را بپردازیم.

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص رویکرد وزارت بهداشت در خصوص بیماران خاص در سال 94 گفت: روند حمایتی ادامه دارد و حمایت ما از بیماران خاص نسبت به سال 93 کمتر نخواهد شد اما اینکه قدم‌های بیشتری در این حوزه برداشته شود منوط به چگونگی اختصاص اعتبارات است.

وی تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که به دلیل کاهش قیمت نفت اعتبارات در این حوزه کاهش یابد اما، این اطمینان به مبتلایان به بیماری‌های خاص داده می شود که روند حمایت از آنان ادامه خواهد داشت البته برای بیماران سرطانی برنامه مفصلی تدوین شده که جزئیات آن بعد از 15 اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.

هاشمی در خصوص گام دندانپزشکی برنامه تحول نظام سلامت نیز با بیان اینکه تمامی افراد زیر 14 سال تحت پوشش خدمات دندانپزشکی قرار خواهند گرفت افزود: تا قبل از تعطیلی مدارس دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و تا پایان سال تمام دبستانی‌ها از خدمات فلورایدتراپی و فیشورسیلنت و درمان و مراقبت برخوردار می‌شوند.

وی تاکید کرد: میزان پوسیدگی دندان در تمامی سنین باید طی برنامه‌ای 5 ساله کاهش پیدا کند.

وی همچنین اجرای کامل نظام ارجاع بیماران را مستلزم توسعه طرح پزشک خانواده دانست و گفت: اجرای این طرح در مرحله ابتدایی است، تعداد پزشک و آموزش‌های کافی وجود ندارد .

وزیر بهداشت افزود: البته نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر وجود دارد اما، به دلیل نبود بیمارستان در برخی شهرستان‌ها این نظام نمی‌تواند به درستی اجرا شود و اجرای آن مستلزم توسعه امکانات بیمارستانی است.

هاشمی تاکید کرد: حداقل 15 سال برای اجرای موفقیت‌آمیز نظام ارجاع بیماران فرصت لازم است و اجرای آن مشروط به این مهم است که مجلس و دولت‌های آینده در این مسیر یاریگر باشند و منابع پایدار تعریف کنند تا این نظام شکل بگیرد در غیر اینصورت نظام ارجاع به درستی شکل نخواهد گرفت.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =