ناگفته‌های 300 ماموریت ویژه اطلاعاتی در کشور همسایه

کتاب «داستان ناگفته عراق» نوشته اسکات ریتر با ترجمه علیرضا عیّاری از سوی انتشارات اطلاعات تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرآنلاین، اين كتاب مشتمل بر جزئياتي مربوط به اسرار جنگ اطلاعاتي درون عراق و نقاط ديگر جهان است كه بازرس ذي‌ربط(نويسنده) را در معرض انتقادات سازمان اطلاعاتي و جاسوسي عراق و نيز مقامات عراقي قرار مي‌دهد. اين كتاب به طور كلي بازرسي‌هايي را كه در كميسيون ويژه در طول تقريباً سيصد مأموريت بازرسي و هزاران عمليات نظارتي انجام شده است، بيان مي‌كند.

«داستان ناگفته عراق» تشريح مي‌كند كه چگونه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، با وجود تلاش هزاران مامور دفتر بازرسی فدرال در داخل کشور و نیز ماموران سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا در خارج از مرزهای آمریکا در کسب اطلاعات مربوط به طرح القاعده در بمب‌گذاری یازده سپتامبر ناکام ماندند.

داستان «اسکات ریتر» مانند یک داستان هیجان‌انگیز است، زیرا افراد نزدیک به صدام، همواره به دنبال دستگیری افراد عضو گروه تحقیقاتی سازمان ملل بودند. همچنين، مهم‌ترین نکته در مورد اين نويسنده عبارت از آن است که وی فردی صادق بوده و در سال 2002 و اوایل 2003 زمانی که جورج بوش و تونی‌بلر به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی مترصد فرصتی برای حمله به این کشور بودند، صراحتا اعلام می‌دارد که بغداد دارای این قبیل سلاح‌ها نیست. با وجود این، حرکت ریتر از سوی دولت آمریکا شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت و رسانه‌های آمریکا نیز تلاش وی را مبنی بر جلوگیری از وقوع جنگ محکوم کردند. وجود تسلیحات کشتار جمعی عراق تنها بهانه‌ای برای جنگ با عراق بود.

علیرضا عیّاری(مترجم)، در بخشی از مقدمه اين كتاب می‌نویسد: «من اسکات را به عنوان یک روزنامه‌نگار می‌شناسم. وی فردی اصالت‌گرا بود و معتقد به سازش‌ناپذیری در تجربه‌گرایی است که هرگز از بیان واقعیت به افراد مافوق خود ترس نداشت. با وجود این، وی ظاهراً هرگز فرمول جادویی عامل موفقیت بوروکراتیک در واشنگتن را درک نکرد و هیچگاه حامل خبرهای ناخوشایند نیز نبود. او در میان افراد مطلع سیاست‌های دولت بوش، فردی شاخص بود که واقعیات را عنوان می‌کرد.
کتاب حاضر در 21 فصل، داستان‌هایی ناگفته‌ را از سپتامبر 1991 تا زمان جنگ عراق با متحدین غربی به رهبری آمریکا افشا می‌کند و ریتر به صورت آشکار به عدم توجه کاخ سفید در زمان بیل کلینتون و جورج‌بوش و بوروکرات‌های اطلاعاتی به عدم وجود زرادخانه‌های تسلیحات کشتار جمعی صدام نيز اشاره كرده و به عنوان كلام آخر چنين بيان مي‌كند كه ما نمي‌توانيم از تاريخ سخت و يا ناراحت‌كننده فرار كنيم و يا آن را انكار كنيم بلكه تنها راه پيشرفت، نگاه صادقانه به گذشته و درس گرفتن از اشتباهات آن است.»
چاپ سوم «داستان ناگفته‌ عراق» در 376 صفحه و بهای 8 هزار تومان توسط انتشارات اطلاعات روانه بازار نشر شد.

 

 

6057

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =